کد خبر: ۵۲۰۵۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
هشدارهای جهانی در آستانه ضرب الاجل ترامپ درباره توافق هسته‌ای با ایران

بهای فروپاشی «برجام» چیست؟ گاردین: حرکت به سمت یک جنگ پوچ دیگر در خاورمیانه

مارکت واچ: سرمایه‌گذاران باید توجه بیشتری به ایران داشته باشند نه مذاکرات دو کره/ناظران نفتی با نگرانی به تحولات مرتبط با ایران و برجام می‌نگرند/خروج از برجام یعنی انتخاب مسیر دیگری به سوی جنگی فاجعه‌بار در خاورمیانه/آمریکا همواره سابقه فاجعه‌آمیزی درباره ایران داشته است./اکنون ترامپ با تحریک شدن از سوی اسرائیل و عربستان سعودی -دشمنان دیرینه ایران که با برجام هم مخالف هستند- در مسیر خطرناکی حرکت می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- سایت «مارکت واچ» با اشاره به اینکه موفقیت اخیر در بهبود روابط کره شمالی و کره جنوبی می تواند اهمیت تاریخی داشته باشد با این حال، می نویسد اصلی ترین و تاثیرگذارترین نقطه کنونی برای چشم انداز بازارهای جهانی خاورمیانه است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این سایت می نویسد: «مهمترین خبر، می تواند اعلام خروج احتمالی امریکا از برجام در ماه مه با تصمیم ترامپ باشد. برجام سبب شده بود تا تحریم های وضع شده علیه ایران لغو شوند؛ کشوری که یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت است. ناظران نفتی اما با نگرانی به تحولات مرتبط با ایران و برجام می نگرند. آنان می گویند بسیار بعید است که ایران پیشنهادات اروپایی ها در مورد اصلاح برجام را بپذیرد. مقامات ایران گفته اند که از هرگونه دادن امتیازی خودداری می کنند و خواستار تعهد واشنگتن نسبت به مفاد برجام شده اند. واقعیت آن است که در صورت خروج امریکا از برجام صادرات نفت ایران می تواند تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد. 

بهای لغو برجام به روایت گاردین: تسهیل‌کننده یک جنگ پوچ دیگر در خاورمیانه است/مارکت واچ: سرمایه‌گذاران باید توجه بیشتری به ایران داشته باشند نه مذاکرات دو کره/ناظران نفتی اما با نگرانی به تحولات مرتبط با ایران و برجام می نگرند.

سایت «اسلیت» در مقاله ای تحلیلی به قلم «ایلان گلدنبرگ» عضو ارشد اندیشکده امنیت نوین آمریکا و «اریان طباطبایی» پژوهشگر در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل در دانشگاه جورج تاون به بها و هزینه خروج امریکا از برجام و از هم پاشیدن آن اشاره می کند. 

این دو پژوهشپگر در مقاله مشترک خود می نویسند: به احتمال زیاد بحران فوری پس از این خروج روی نخواهد داد با این حال، ایران روند تکمیل برنامه هسته ای خود را ادامه می دهد، غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا را از سر خواهد گرفت. رییس جمهوری امریکا تاکنون عمدتا با فشار و مشاوره های «جیمز متیس» وزیر دفاع، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق  و «اچ ار مک مستر» مشاور امنیت ملی سابق از خروج از برجام خودداری کرده بود در حالی که در کارزار انتخاباتی خود برجام را یکی از بدترین توافق‌ها دانسته بود. ترامپ تمام توان خود را برای افزایش عدم قطعیت و اطمینان درباره برجام قرار داده است و تهدید به تحریم مجدد ایران کرده است. این موضوع سبب ایجاد ترس در میان سرمایه گذاران برای ورود به بازار ایران می شود. ترامپ همچنین از حربه تهدید به خروج از برجام استفاده کرده تا اروپایی ها را وادار به اعمال اصلاحات در مفاد برجام کند. واقعیت آن است که متاسفانه این سناریو که ایران بدون حضور امریکا در برجام در آن توافق باقی بماند و با چین، روسیه و طرفین اروپایی همکاری کند امکان پذیر نیست. اکنون روحانی و ظریف و دولت او از سوی تندروها در تهران درباره توافق هسته ای تحت فشار قرار دارند. حتی در صورتی که اروپایی ها به تعهدات خود طبق مفاد برجام عمل کنند شرکت های اروپایی از تجارت با ایران خودداری می کنند چرا که نمی خواهند در فهرست سیاه اقتصادی واشنگن قرار گیرند و با مجازات های سنگین ناشی از نقض تحریم های ایران از سوی امریکا مواجه شوند. 

این دو پژوهشگر معتقدند که ایران از پیمان منع گسترش تسلیحات (ان پی تی) خارج نخواهد شد بلکه به احتمال زیاد فعالیت های حساس هسته ای خود که تاکنون محدود شده بودند از جمله کارکرد سانتریفیوژ های پیشرفته‌تر و فرارفتن غنی سازی از حد تعیین شده کنونی را در پیش خواهد گرفت و احتمالا با بازرسی های گاه و بیگاه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی مخالفت خواهد کرد.
 
در ادامه این مقاله آمده است که احتمالا چین در برابر تحریم های امریکا مقاومت می کند و کماکان به خرید نفت از ایران ادامه می دهد. در نتیجه، واشنگتن قادر نخواهد بود تا ایران را به پای میز مذاکره بازگرداند. ایران نیز احتمالا آزمایش‌های موشکی بیشتری انجام خواهد داد و اصولگرایان دست بالاتری را درسیاست ایران پیدا خواهند کرد. 

برجام در آستانه فروپاشی؟

روزنامه «گاردین» در گزارشی تحت عنوان «آیا تصمیم ترامپ به خروج ایران از برجام توافق هسته‌ای را در معرض فروپاشی قرار خواهد داد» می نویسد اگر ایران از برجام خارج شود مسیر بروز جنگ بی معنای دیگری هموارتر خواهد شد. به همین خاطر اکنون نقش سازمان ملل متحد، کنگره و مردم امریکا برای جلوگیری از بروز جنگی دیگر اهمیتی فراوان دارد. 

این روزنامه بریتانیایی می نویسد: انتخاب خروج از برجام یعنی انتخاب مسیر دیگری به سوی جنگی فاجعه بار در خاورمیانه. به همین دلیل رهبران اروپایی، سازمان ملل، کنگره و مردم امریکا باید نقش مهمشان را برای جلوگیری از بروز این فاجعه ایفا کنند. آمریکا همواره سابقه فاجعه آمیزی درباره ایران داشته است. اشتباه نبود که «برنی سندرز» در سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی از نقش مخرب امریکا در کودتای سال ۱۹۵۳ سیا در ایران گفت که در جریان آن مصدق نخست وزیر منتخب از قدرت ساقط شد و شاه با بیرحمی و فساد خود و اطرافیان‌اش به قدرت بازگشت. اکنون ترامپ با تحریک شدن از سوی اسرائیل و عربستان سعودی دشمنان دیرینه ایران که با برجام هم مخالف هستند در مسیر خطرناکی حرکت می کند. اسرائیل از ارتش امریکا خواستار بمباران تاسیسات هسته ای ایران شده است این در حالیست که اسرائیل خود چند صد سلاح هسته‌ای دارد در حالی که ایران هیچ سلاح هسته‌ای ندارد. عربستان سعودی اصرار دارد که ایران در سرتاسر منطقه تروریسم را گسترش می دهد این در حالیست که خود میلیون ها دلار صرف ترویج وهابی‌گری و نسخه‌ای خشونت‌بار از اسلام در سرتاسر جهان کرده است. 

واقعیت آن است که در داخل ایران برهم خوردن برجام تنها دست تندروها را باز می کند؛ کسانی که ما غربی ها نمی خواهیم تقویت شوند. برهم خوردن برجام به ضرر روحانی میانه‌رو خواهد بود. همچنین خروج امریکا از برجام سبب بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه می شود. اگر امریکا از برجام خارج شود ایران آزاد خواهد بود تا برنامه هسته‌ای خودرا احیا کرده و به سرعت حرکت کند. ایران در آن هنگام می تواند سانتریفیوژ‌های بیشتری را نصب و راه اندزای کند و اورانیوم و پلوتونیوم غنی شده را به هر اندازه ای که می خواهد تولید کند. به همین خاطر است که همه طرفین از مرکل و مکرون تا چین و روسیه درصدد حفظ برجام هستند. 

این روزنامه در ادامه می نویسد: توافق هسته‌ای مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است. در نتیجه، سازمان ملل در این‎باره رسالتی مهم دارد تا آن را برای کاهش مناقشات بین المللی حفظ کند. از سوی دیگر سرنوشت برجام بر مذاکرات مهم امریکا و کره شمالی تاثیرگذار است. اگر امریکا از برجام خارج شود «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی چه دلیلی برای اعتماد به امریکا خواهد دید؟ دولت امریکا باید از برجام به عنوان چارچوبی برای کار با ایران به منظور از بین بردن اختلافات منطقه ای و بهبود روابط با تهران استفاده کند. متاسفانه اما ترامپ افرادی چون بولتون و پمپئو را در اطراف خود قرار داده که در جهت عکس این موضوع حرکت می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
2
0
خدا کنه برجام لغو بشه تا این دلواپسای تندرو که الکی منتقد برجامن رسوا بشن و فرق بین بود و نبود برجام رو بفهمن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
1
0
همه تحلیل درست بود جز یه قسمت..چه بی برجام چه با برجام تندروها و اصولگراها هبج شانسی برای احیای مجدد قدرت ندارند چرا که مردم میدانند باعث و بانی مشکلات کشور همین تفکر دو رویی اینهاست که در ظاهر خواستار حفظ حجاب ولی در باطن خواستار دیدن دختران خوشگل هستن.نمونه نماینده اصولگرا که حرفش تو کل کشورپخش شد.امیدوارم افتاب عزیزچاپ کنه.ا....
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین