کد خبر: ۵۲۰۷
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۸۴ - ۱۳:۰۴
دستاورد ديپلماسي هسته اي ايران

پايان مخالفت آمريكا ، آغاز پيوستن ايران به WTO

آفتاب‌‌نیوز :
اعضاي سازمان تجارت جهاني در اجلاس خود راي دادند كه مذاكره براي پيوستن ايران به سازمان آغاز شود. آغاز اين مذاكرات البته به آن معني نيست كه ايران بلافاصله به سازمان تجارت جهاني خواهد پيوست، بلكه به معناي آغاز مراحل مذاكرات عضويت ايران است ، مراحلي كه  ممكن است طي شدن آن و قطعي شدن عضويت جمهوري اسلامي در اين سازمان سالها به طول بي انجامد. 

آمريكا كه تا قبل از راي گيري امروز، 22 مرتبه تقاضاي عضويت ايران را وتو كرده بود، اين بار دست از مخالفت هايش برداشت. 

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در گزارشي با اشاره به موفقيت مذاكرات اايران و اتحاديه اروپا بر سر پرونده هسته اي مب نويسد:  تسهيل عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني يكي از امتيازاتي بود كه هيات مذاكراتي اتحاديه اروپا براي توقف برنامه هاي هسته اي ايران به هيات ايراني پيشنهاد كرد و باز هم اين ديپلماسي اروپا بود كه دو ماه پيش آمريكا را متقاعد كرد كه دست از مخالفتهاي خود با عضويت ايران بردارد.

در اين ميان آمريكا از اظهارنظر در مورد موافقت خود با عضويت ايران خودداري كرد، اما پنج سال بود كه تقاضاي عضويت ايران به دليل مخالفت هاي آمريكا هرگز در شوراي سازمان تجارت جهاني مطرح نشد. حال شورا به فوريت يك هيات كاري براي انجام امور مربوط به عضويت ايران تشكيل داده است كه به معني آن است كه هيات نمايندگي ايران قبل از عضويت كامل مي تواند در كليه گردهمايي هاي سازمان شركت كند. در حال حاضر 30 كشور ديگر جهان از جمله روسيه، عراق و عربستان در موقعيتي مشابه با ايران قرار دارندو منتظر پذيرش عضويتشان هستند.

در اين ميان حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران گفته است تصميم شوراي سازمان گامي مثبت است. وي افزود وزارت خارجه ايران از اين اقدام استقبال مي كند و گفت كه دولت ايران از ابتدا معتقد بود كه حق ايران براي عضويت در سازمان تجارت جهاني به گفته وي بدون دليل ناديده گرفته شده بود. 

آصفي گفت: در طول چندماه گذشته جمهوري اسلامي در مذاكره با اروپا و كشورهاي پرنفوذ در سازمان تجارت جهاني بر اين نكته تاكيد كرد كه حق ايران براي پيوستن به سازمان بايد به رسميت شناخته شود و به گفته وي اين امر سرانجام با تلاش هاي بسيار گسترده و مداوم ديپلماتيك ميسر گرديد.  آصفي در اظهاراتش در اين زمينه به تغيير موضع آمريكا اشاره اي نكرد.

همچنین: سفیر هند در سازمان تجارت جهانی اعلام کرد از پیوستن ایران به این سازمان حمایت می کند. محمد البرزی، سفیر ایران در سازمان ملل در ژنو به جلسه غیرعلنی سازمان تجارت جهانی فراخوانده شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین