کد خبر: ۵۲۰۷۹۲
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳

پیام وزیر خارجه جدید آمریکا به سعودی‌ها

«پمپئو» به عنوان ارشدترین دیپلمات امریکا در جریان سفر به عربستان سعودی یک پیام ساده برای سعودی‌ها داشته است: کافی است به این مخاصمه پایان دهید.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا که به تازگی از سوی سنا مورد تایید قرار گرفت، پس از از ورود به ریاض از سوی «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روزنامه «نیویورک تایمز» اشاره می‌کند علیرغم آنکه ریاض علیه قطر موضع‌گیری کرده است، «پمپئو» به عنوان ارشدترین دیپلمات امریکا در جریان سفر به عربستان سعودی یک پیام ساده برای سعودی‌ها داشته است: کافی است، به این مخاصمه پایان دهید.

پیام وزیر خارجه جدید امریکا به سعودی‌ها

این روزنامه به نقل از یکی از منابع آگاه در وزارت خارجه آمریکا نوشته است: پمپئو در نشست کوتاه خبری با خبرنگاران گفت که اختلافات باید پایان یابند. او به طور مستقیم از قطر نام نبرد اما مشخص است که منظور او به تنش ایجاد شده میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بوده است. 

در ماه ژوئن گذشته، عربستان سعودی و امارات تحریم‌هایی را علیه قطر در نظر گرفتند. آنان این کشور کوچک و غنی از گاز را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند و معتقدند که رابطه آن کشور با ایران به ضرر سایر کشورهای حوزه خلیج فارس است. 

پیش از پمپئو نیز رکس تیلرسون وزیر خارجه قبلی امریکا بیشترین وقت خود را صرف تلاش برای متقاعد کردن طرفین به حل اختلافات کرد و در این مسیر تلاش کرد تا مصر و بحرین را نیز وارد کند و از طریق آنان مسیر میانجی‌گری را سرعت بخشد اما موفقیتی کسب نکرد. 

سعودی‌ها می‌دانستند که تیلرسون رابطه خوبی با ترامپ ندارد و به همین خاطر درخواست‌های او را نادیده گرفتند به خصوص آن که ترامپ در اولین روزهای اختلاف سعودی‌ها با قطر با ریاض همراهی کرد. با این حال،  موضوع پمپئو فرق می‌کند؛ او به ترامپ نزدیک‌تر است و شخصیتی جنجالی‌تر دارد. در حدود ۱۱ ماه پس از آغاز تحریم‌ها، قطر میلیون‌ها دلار خرج کرده بود تا امریکا میانجی‌گری کند؛ به خصوص به دنبال دیدار اوایل این ماه امیر «تمیم بن حمد ال ثانی» با ترامپ که در جریان آن رییس جمهوری امریکا حمایت خود را از قطر اعلام کرد.

«نیویورک تایمز» در ادامه می‌نویسد: واشنگتن معتقد است که بدون یکپارچگی در میان کشورهای عربی قادر به پیشبرد استراتژی خود نخواهد بود. از همین روست که پیام پمپئو به سعودی‌ها روشن بود: خصومت علیه قطر را متوقف کنید. همزمان با سفر پمپئو نیروهای انصارالله در یمن به سوی استان جنوبی «جیزان» در عربستان سعودی هشت موشک شلیک کردند که در جریان آن یک مرد کشته شد. این آخرین نشانه خطر گسترش حمام خون در یمن و تهدید رو به رشد آن برای کل منطقه است.

تشدید خشونت‌ها در یمن بسیاری از نمایندگان و سناتورهای امریکایی را بر آن داشته تا درباره فروش تسلیحات امریکا به عربستان سعودی تجدیدنظر کنند. آنان می‌خواهند طرح محدودسازی فروش تسلیحات به عربستان سعودی را ارائه کنند تا ریاض را وادار به ایفای نقش فعال‌تر در زمینه تثبیت شرایط در سوریه کنند.

این روزنامه امریکایی در ادامه می نویسد: پمپئو همچنین به خارومیانه آمده تا درباره برجام بحث کند. اکثر ناظران باور دارند که ترامپ در ۱۲ مه برای برجام تصمیم‌گیری می‌کند و احتمالا وضعیت را با تصمیم خود بدتر خواهد کرد. روز یکشنبه قرار است پمپئو به بیت المقدس برود و با اسرائیلی‌ها دیدار کند. او سپس به دیدار پادشاه اردن می رود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین