کد خبر: ۵۲۱۱۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵

تاکید پوتین بر اهمیت ادامه اجرای برجام در گفت‌وگو با نتانیاهو

رییس‌جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر اهمیت اجرای برجام از سوی تمام طرف‌ها تاکید کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
کاخ ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد: ‌ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه در یک تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در سال 2015 حاصل شد، گفت‌وگو کرده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، بنابر اعلام کاخ کرملین، پوتین در گفت‌وگو با نتانیاهو بر اهمیت ادامه اجرای توافق از سوی تمام طرف‌ها تاکید کرده است.

کرملین همچنین اعلام کرد: ولادیمیر پوتین موضع روسیه در قبال برجام را مبنی بر اینکه این توافق دارای اهمیت زیادی برای ثبات و امنیت بین‌المللی است مورد تاکید قرار داده و گفته است که توافق باید از سوی تمام امضاکنندگان اجرا شود.

دو طرف همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی که به درخواست طرف صهیونیستی انجام شد، درباره وضعیت کلی خاورمیانه شامل تحولات اخیر در سوریه رایزنی و توافق کردند که به تماس‌های خود ادامه دهند.

به گزارش تاس، این گفت‌وگو پس از آن انجام شد که بنیامین نتانیاهو دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرد ایران همچنان برنامه هسته‌ای تسلیحاتی دارد و از زمان اجرای برجام تلاش‌های خود برای این فعالیت‌های هسته‌ای محرمانه‌اش را تشدید کرده است.

وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس و واهی خود گفت که ایران در سال 2017 تسلیحات هسته‌ای‌اش را به یک مکان مخفیانه در تهران منتقل کرده است.

به گزارش ایسنا، این ادعای بی‌اساس و واهی در حالی شب گذشته از سوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی مطرح شد که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به نمایش تبلیغاتی نتانیاهو گفت: اطلاعاتی را که نتانیاهو منتشر کرده است، نمی‌توان به معنای نقض برجام از سوی ایران دانست.

موگرینی در سخنانی در قاهره گفت: برجام بر اساس فرضیات یا اعتماد  استوار نیست، بلکه بر تعهدات مشخص، راستی‌آزمایی و نظارت دقیق توسط آژانس انرژی اتمی استوار شده است.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید ابتدا اطلاعات منتشر شده از سوی نتانیاهو را بررسی کند؛ چرا که آژانس تنها سازمان مسئول نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران است.

موگرینی درباره آنچه افشاگری‌های نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران خوانده شده است، گفت: این اظهارات به هیچ وجه ثابت نمی‌کنند که ایران توافق هسته‌ای امضا شده در سال 2015 را اجرا نمی‌کند. نتانیاهو اطلاعاتی که نشان دهد ایران برجام را نقض کرده، ارائه نداده است.

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به این ادعای بی‌اساس نتانیاهو در مورد برنامه مخفی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای، آن را برنامه‌ای از پیش تعیین شده و برای تاثیر بر ادامه حیات برجام دانست.

ظریف با انتشار پیامی در توییتر نوشت: ترامپ برای فسخ برجام متوسل به اتهامات کهنه‌ای شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر به آنها رسیدگی کرده است.

وی افزود: چوپان دروغگو زمان این افشاگری ادعایی را برای چند روز قبل از ۱۲ می هماهنگ کرده بود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین