کد خبر: ۵۲۱۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
نتانیاهو دقیقا نگفت که چرا از دید او توافق هسته‌ای کارآمد نیست

اسرائیل به دنبال تحریک آمریکا برای خروج از برجام/آنچه نتانیاهو درباره ایران گفت و آنچه نگفت

شاید این مهمترین جنبه از اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل بود. او علیه ایران و فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور صحبت کرد و برجام را توافقی وحشتناک خواند که نباید حاصل می شد. با این حال، چیزی درباره لزوم خروج امریکا از آن نگفت. واقعیت آن است که نتانیاهو می خواهد در مقابل افکار عمومی بر ترامپ فشار وارد کند. ترامپ به اندازه کافی با فشار مواجه است و در تاریخ ۱۲ مه باید تصمیم بگیرد که امریکا در برجام باقی می ماند یا خیر.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل در نمایشی در روز دوشنبه عنوان کرد که می‌خواهد به جهان چیزهایی را نشان دهد که تاکنون دیده نشده‌اند. او قول داد که شواهدی را نشان دهد که نمایانگر «دروغگویی» ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش و تعهداتش در مورد توافق هسته‌ای است که در سال ۲۰۱۵ میلادی میان تهران با قدرت‌های بزرگ جهان منعقد شده‌اند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه «آتلانتیک» در گزارشی در این باره می نویسد: «با این حال، واقعیت آن است که بخش اعظم سخنرانی نتانیاهو ابراز نگرانی درباره جزئیات برنامه هسته‌ای مخفیانه ایران در فاصله سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ میلادی بود و هیچ مدرکی مبنی بر این که ایران پس از انعقاد برجام مفاد توافق هسته‌ای را نقض کرده نشان نداد؛ مدرکی که بتواند دولت ترامپ را توجیه کند که باید بدان خاطر از برجام خارج شد. 

اسرائیل به دنبال تحریک آمریکا برای خروج از برجام/آنچه نتانیاهو درباره ایران گفت و آنچه نگفت

آتلانتیک در ادامه به حلیل سخنان نتانیاهو و آن چه او گفت و نگفت پرداخته است: 

نتانیاهو: ایران در این باره که هرگز برنامه تسلیحات هسته‌ای نداشته دروغ گفته است 

شواهد موجود اما نشان می‌دهند که ایران به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای نبوده است؛ حتی زمانی که بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی سال‌ها پیش گفته بودند برخی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشکوک هستند. واقعیت آن است که این اظهارنظر نتانیاهو اعتباری ندارد چرا که پس از انعقاد برجام میان ایران با قدرت های جهانی یکی از اصلی‌ترین مفاد برجام آن بود که در ازای لغو تحریم ها ایران برنامه هسته‌ای خود را محدود و کار کند که بازرسان بین المللی آن را تایید کنند.

نتانیاهو: حتی پس از توافق هسته‌ای نیز ایران دانش هسته‌ای خود را برای مصارف آینده‌اش حفظ کرده و گسترش داده است 

نتانیاهو اطلاعاتی را به نمایش گذاشت که نشان می دهد ایران یک زرادخانه مخفیانه هسته‌ای دارد. او گفت که اسرائیل چند هفته پیش این اطلاعات را به دست آورده است. نخست وزیر اسرائیل گفت که ایران پس از برجام در تلاش برای مخفی کردن پرونده های مرتبط با برنامه هسته‌ای پنهانی خود بوده است و این نشان می دهد که قصد دارد در آینده به تسلیحات هسته‌ای دست یابد. او گفت که ایران پس از پایان مدت برجام دانش ساخت بمب در آینده را خواهد داشت. 

نتانیاهو: ایران دروغ گفته و در سال ۲۰۱۵ میلادی برای آژانس بین المللی انرژی اتمی شفاف‌سازی نکرده است، امری که برای توافق هسته‌ای ضروری بود 

نتانیاهو می‌گوید که برجام نیازمند آن بود که ایران به طور کامل فعالیت های هسته‌ای‌اش را فاش کند، اگرچه این موضوع در متن توافق هسته‌ای ذکر نشده است. نتانیاهو مدعی شد که ایران مفاد برجام را نقض کرده است و حتی برنامه تسلیحاتی هم داشته است. اکثر صحبت‌های او درباره برنامه هسته ای ایران و تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای بوده که پیشتر نیز سرویس های اطلاعاتی امریکا و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره آن گمانه زنی کرده بودند اما این برنامه اکنون از دستور کار ایران خارج شده است. با این حال، نتانیاهو می گوید برخی از افرادی که در برنامه ایران برای به ادعای او ساخت تسلیحات هسته ای کار می کردند پس از آن که به طور رسمی این برنامه متوقف شد نیز در پروژه های هسته ای مرتبط دیگر در تاسیسات هسته ای غیرنظامی آن کشور فعال و مشغول به کار  بودند. 

نتانیاهو: ایران به جهان دروغ گفته است!

نتانیاهو مدت‌ها منتقد برجام و عملکرد ایران بوده است. او معتقد است که ایران غیرقابل اعتماد است و هدف‌اش از نمایش دیروز آن بود که متحدان‌اش در جامعه بین المللی، به ویژه واشنگتن را متقاعد کند. 

نتانیاهو دقیقا نگفت که چرا از دید او توافق هسته‌ای کارآمد نیست 

مخالفان برجام عموما می‌گویند که آن توافق مانع از دیگر فعالیت های ایران از جمله برنامه موشکی آن کشور و حمایت از گروه‌های شبه نظامی در سوریه و یمن نشده است. معماران توافق هسته‌ای اما می گویند در تنظیم برجام اصلا به این مسائل توجهی نشده بود. نتانیاهو برجام را «وحشتناک» خواند اما هیچ گونه شواهدی نشان نداد که ثابت کند برجام چرا از دید او کارایی ندارد. 

نتانیاهو به صراحت نگفت که ایران در حال کار بر روی ساخت یک بمب اتمی است 

اگرچه نتانیاهو مدعی است که ایران درباره داشتن برنامه تسلیحاتی هسته‌ای دروغ می گوید و برنامه های خود را پنهان کرده بود و در نظر دارد تا در آینده از آن بهره گیرد با این حال، او نگفت که ایران به تعهدات بین المللی خود پایبند بوده است. در واقع اظهارات او بازتاب دهنده همان نکته ای بود که آژانس بین المللی اتمی به آن رسیده است؛ این که باید به طور مرتب انطباق اقدامات ایران با توافق هسته ای مورد تایید قرار گیرد و سایر کشورهای امضاکننده برجام نیز این موضوع را تایید کنند. 

نتانیاهو به صراحت از امریکا نخواست تا از برجام خارج شود 

شاید این مهمترین جنبه از اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل بود. او علیه ایران و فعالیت‌های هسته‌ای آن کشور صحبت کرد و برجام را توافقی وحشتناک خواند که نباید حاصل می شد. با این حال، چیزی درباره لزوم خروج امریکا از آن نگفت. واقعیت آن است که نتانیاهو می خواهد در مقابل افکار عمومی بر ترامپ فشار وارد کند. ترامپ به اندازه کافی با فشار مواجه است و در تاریخ ۱۲ مه باید تصمیم بگیرد که امریکا در برجام باقی می ماند یا خیر. دیدارهای اخیر مقام های اسرائیلی و امریکایی با یکدیگر درباره موضوع ایران بوده است. نتانیاهو گفت که اسرائیل اطلاعات خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را با دستگاه های اطلاعاتی امریکایی به اشتراک گذاشته است. او گفت که تمایل دارد این اطلاعات را با دیگر بازیگران نیز به اشتراک بگذارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین