کد خبر: ۵۲۱۲۶۹
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶
چرا باید چای بنوشیم؟

۱۱ خاصیت چای سیاه که نمی‌دانید!

مطمئنا شما هم در مورد نوشیدنی‌های نظیر چای سیاه و قهوه نقد‌های بسیاری شنیده اید؟ اگرچه مصرف افراطی هر خوراکی می‌تواند عوارض جانبی را به همراه داشته باشد، اما نوشیدن یک فنجان چای سیاه اضافی در روز نمی‌تواند آنقدر‌ها هم که تصورش را می‌کنید، بد باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
باید بگویم شخصا خیلی چای دوست دارم؛ و همیشه صبحم را با نوشیدن یک فنجان چای آغاز می‌کنم. در حال حاضر چای‌های گیاهی گوناگونی در بازار‌ها وجود دارد، از چای سبز گرفته تا چای سیاه. توصیه‌های پزشکی را هرگز نادیده نگیرید، مطالعات نشان می‌دهند، اکثر افراد روزانه دو فنجان چای می‌نوشند.


هر دو چای سبز و سیاه از یک بوته Camellia Sinesis به دست می‌آیند، اما به شیوه‌های مختلفی پردازش می‌شوند. برگ‌های چای سیاه کاملا اکسید، خشک و قهوه‌ای می‌شوند. به همین دلیل است که چای سیاه در مقایسه با چای اولونگ، چای سبز و چای سفید غنی‌تر، قوی‌تر و تلخ‌تر است.

۱۱ مزیت مصرف چای سیاه بدون در نظر گرفتن افزودنی‌هایی نظیر شکر و شیر به شرح زیر می‌باشد.

۱ – سلامت دهان و دندان: مطالعاتی که توسط انجمن سلامت تجارت چای تامین می‌شود، نشان داد که چای سیاه سبب ایجاد پلاک می‌شود و رشد باکتری‌هایی را که سبب ایجاد حفره‌ها و پوسیدگی دندان می‌شود را محدود می‌سازد. پلی فنول‌ها در چای سیاه یافت می‌شوند و از باکتری‌های ایجاد کننده حفره عبور می‌کنند و مانع رشد آنزیم‌های باکتریایی می‌شوند.

۲ – سلامت قلب: در مقاله‌ای منتشر شده در سال ۲۰۰۹ بیان شده بود مصرف چای سیاه و سبز سبب کاهش خطر سکته مغزی می‌شود، افرادی که ۳ فنجان یا بیشتر چای می‌نوشند، خطر ابتلا به سکته مغزی را تا ۲۱ درصد کاهش می‌دهند.

۳ – آنتی اکسیدان‌ها: چای سیاه حاوی پلی فنول‌ها است، آنتی اکسیدان‌هایی که به بلوک‌های آسیب دیده DNA که ناشی از مصرف تنباکو و یا سایر مواد شیمیایی هستند، کمک می‌کند. آین آنتی اکسیدان‌ها در میوه‌ها و سبزیجات نیز یافت می‌شوند بنابراین می‌توانند به عنوان بخشی از رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم مورد استفاده قرار گیرند.

۴ – پیشگیری از سرطان: اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند آنتی اکسیدان‌ها مانند پلی فنل‌ها و کاتچین‌ها موجود در چای ممکن است در پیشگیری از برخی سرطان‌ها موثر باشند.

۵ – سلامت استخوان‌ها: همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف کننده‌های چای، استخوان‌های قوی تری دارند و احتمال ابتلا به آرتروز در این افراد بسیار کم است.

۶ – کاهش خطر ابتلا به دیابت: بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی سالخوردگان در جزایر مدیترانه، مشخص شده است افرادی که چای سیاه را به مدت طولانی مصرف کرده اند (یعنی ۱ – ۲ فنجان در روز) خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۷۰ درصد کاهش داده اند.

۷ – کاهش استرس: همه ما از مزایای آرامبخش چای سیاه آگاهی داریم. مطالعات نشان داده اند که اسید آمینه L-theanine موجود در چای سیاه ممکن است به شما در حفظ کردن تمرکز کمک کند. مصرف مداوم چای سیاه همچنین سبب کاهش سطح هورمون استرس (کورتیزول) می‌شود.

۸ – تقویت سیستم ایمنی: چای سیاه حاوی آنتی ژن‌های alkylamine است که به بهبود و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. علاوه بر این تانن‌های موجود در آن توانایی مبارزه با ویروس‌ها را دارند، از این رو این مسئله ما را از ابتلا به آنفولانزا و دیگر ویروس‌های رایج محافظت می‌کند.

۹ – سلامت گوارش: علاوه بر بهبود سیستم ایمنی بدن، تانن‌ها دارای اثرات درمانی بر بیماری‌های گوارشی (معده و روده) هستند و همچنین باعث کاهش فعالیت‌های هاضمه‌ای می‌شوند.

۱۰ – افزایش انرژی: بر خلاف سایر نوشیدنی‌هایی که حاوی ترکیبات کافئینی نسبتا زیادی هستند، مقادیر کمی از آن‌ها در چای موجود می‌باشند که موجب افزایش جریان خون می‌شوند. همچنین متابولیسم، سیستم تنفسی، قلب و کلیه را تقویت می‌کنند.

۱۱ – شادی: اگر یک فنجان چای باعث پدیدار شدن لبخندی بر روی لبان شما می‌شود پس خود را تحسین کنید و چای بنوشید.

منبع: فرادید
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین