کد خبر: ۵۲۱۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲
آمریکا و اسرائیل برای خروج از برجام حقایق را وارونه می‌کنند

آژانس هیچ نشانی از فعالیت هسته‌ای غیرصلح آمیز در ایران ندید/حمایت جامعه جهانی از برجام

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تمام مدارک مورد ادعا و ارائه‌ شده توسط نتانیاهو مطلع بوده است و پس از 10 سال مطالعه هیچ اثر و مدرکی مبنی بر این که ایران فعالیت‌های مرتبط با برنامه تسلیحات هسته‌ای داشته ، مشاهده نکرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
حمید بعیدی نژاد با انتشار پیامی در توییتر تصریح کرد که بر همین اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم گرفت تا در سال 2015 پرونده هسته‌ای ایران را برای همیشه مختومه اعلام کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس دوشنبه شب در اقدامی نمایشی، مدعی شد اسنادی در اختیار این رژیم است که نشان می‌دهد ایران پیش از برجام، برای رسیدن به تسلیحات هسته‌ای تلاش می‌کرده و پس‌از این توافق، آن فعالیت‌ها را به‌صورت مخفیانه ادامه می‌دهد.

اظهارات نتانیاهو در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز اجرای برجام در 17 ژانویه 2016 (27 دی 1394) تاکنون دست کم 10 بار پایبندی کامل ایران به توافق هسته ای را تایید کرده است. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران تاکید کرد: آژانس چنانکه در گزارش سال 2015 بیان کرده، پس از سال 2009 هیچ نشانه ای از فعالیت های هسته ای مرتبط با جنبه های غیرصلح آمیز را در ایران شاهد نبوده است.

'فردریک دال' یکی از سخنگویان آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به گزارش دسامبر 2015 آژانس تاکید کرد: آژانس هیچ نشانه معتبری از فعالیت ایران در ارتباط با جنبه های غیر صلح آمیز هسته ای پس از سال 2009 نداشته و ندارد. 

برجام حاصل تلاش‌های واقعی و دیپلماسی است

سخنگوی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز به نقل از رئیس این مجمع، برجام را حاصل تلاش های واقعی با روح دیپلماسی، گفت و گو، مذاکره و مصالحه دانست و بر حفظ آن تاکید کرد.

 برندن وارما روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: میروسلاو لایچاک از حفظ برنامه جامع اقدام مشترک حمایت می کند. 

وی ادامه داد: رئیس هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل، همواره با پشتیبانی از چارچوب های این توافق، همه طرف ها را تشویق می کند تا با مشورت و رایزنی در چارچوب های تعیین شده در این توافق، نگرانی های خود را حل و فصل کنند.

کاخ سفید برای خروج از برجام حقایق را وارونه می کند

«ریچارد هاس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا روز سه شنبه در واکنش به بیانیه دروغین کاخ سفید درخصوص برنامه هسته‌ای ایران، آن را نشان از تلاش دولت این کشور برای وارونه نمایی حقایق با هدف توجیه خروج از برجام دانست.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: بیانیه نادرست کاخ سفید در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، نشان‌دهنده عدم وجود فرایند‌های سفت و سخت در حوزه امنیت ملی و یا حتی بدتر، بیانگر سیاسی کاری در انتشار اطلاعات و به عبارت دیگر، وارونه نمایی حقایق برای توجیه خروج از برجام است.

کاخ سفید شب گذشته (دوشنبه) در پی سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، بیانیه‌ای صادر و ایران را به داشتن برنامه مخفیانه برای توسعه تسلیحات هسته‌ای متهم کرده بود.

این بیانیه ساعتی بعد بی سروصدا اصلاح و این ادعا پس گرفته شد. رسانه‌های آمریکایی پس از آن به نقل از یک مقام کاخ سفید مدعی شدند که اشتباه در بیانیه صادر شده، نتیجه خطای اداری بوده است.

شورای روابط خارجی آمریکا با نزدیک به یک سده فعالیت، از نهادهای پژوهشگر در حوزه روابط دیپلماتیک است که سیاستمداران بسیاری از جمله وزیران امور خارجه و رئیسان نهادهای اطلاعاتی و امنیتی دولت های پیشین این کشور در آن عضویت دارند.

وزیر خارجه انگلیس بر اهمیت برجام تاکید کرد

وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفت: اظهارات نخست‌وزیر اسرائیل در باره ایران ، اهمیت حفظ محدودیت‌های برجام درباره برنامه‌های هسته‌ای تهران را مورد تأکید قرار می‌دهد.

بوریس جانسون روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای افزود: توافق هسته‌ای ایران بر اساس عدم اعتماد به مقاصد هسته‌ای ایران و بر پایه راستی آزمایی های سخت‌گیرانه از جمله تدابیری که به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی بی‌سابقه به برنامه هسته‌ای بدهد، صورت گرفته است.

وی اظهار داشت که برنامه هسته‌ای ایران درگذشته ثابت می‌کند که 'چرا ما امروز نیازمند بازرسی‌های سرزده در چارچوب توافق هسته‌ای هستیم.'

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: نظام راستی آزمایی که در برجام تعبیه‌ شده کار را برای اینکه ایران بتواند دوباره برنامه تحقیقاتی خود را از سر بگیرد دشوار می‌کند. این مساله همچنین دلیل موجه دیگری است که هم‌زمان با حفظ برجام، نگرانی‌های آمریکا و سایر متحدانمان موردبررسی قرار گیرد.

سخنگوی دولت انگلیس تاکید کرد که نظام بازرسی توافق شده در برجام راهکاری قوی و جامع در جهت راستی آزمایی پایبندی ایران به تعهداتش به شمار می‌رود.

وی بابیان اینکه انگلیس هرگز درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران ساده‌لوحانه برخورد نکرده، تأکید کرد که نظام بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راهکاری حیاتی و مهم برای راستی آزمایی پایبندی ایران به برجام و اینکه برنامه هسته‌ای این کشور برای مصارف مسالمت‌آمیز است، به شمار می‌رود.

برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) توافقی است که در سال 2015 بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 به دست آمد. این توافق درباره مساله هسته ای ایران و دارای پشتوانه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

بر اساس این توافق، دولت آمریکا باید برخی از تحریم های مربوط به مسایل هسته ای را اسقاط کند. این اقدام در دولت پیشین و دولت فعلی انجام شد اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ماه ژانویه اعلام کرد که او دیگر حاضر به ماندن در برجام نیست مگر آنکه اصلاحات مورد نظر او اعمال شود.

اگرچه ترامپ در طول سه ماه گذشته نگفته است که می خواهد چه تصمیمی درباره برجام اتخاذ کند اما در تازه ترین اظهار نظر گفت که می تواند بگوید ایران به هیچ وجه به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.

این موضع ترامپ در شرایطی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران، پیش از این بارها اعلام کرده که به سمت ساخت سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی هم مطابق بندهای برجام، بیش از 10 بار تایید کرده اند که ایران بر اجرای تعهدات خود تحت این توافق پایبند بوده است.

این تاییدیه های آژانس بین المللی انرژی اتمی به دنبال انجام شدیدترین بازرسی ها از یک کشور عضو پیمان منع گسترش سلاح اتمی به دست آمده است که خود تمام ادعاهای آمریکا و رژیم صهیونیستی را رد می کند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه در تازه ترین اجرای نمایش ضد ایرانی خود مدعی شد ایران اطلاعات درستی را درباره فعالیت های هسته ای ارائه نداده است و این در حالی است که این رژیم، مخفی ترین فعالیت های هسته ای را دنبال کرده وعضو پیمان های بین المللی مربوطه هم نیست.

فدریکا موگرینی مسئول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم بر بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی صحه گذاشته و معتقد است بر اساس برجام سازوکار بررسی عدول از تعهدات طرف ها تعیین شده و اگر هر طرفی اطلاعاتی دارد باید به کمیسیون مشترک برجام که او عهده دار مسئولیت آن است، ارائه دهد.

حال قرار است رئیس جمهوری آمریکا در 12 ماه مه تصمیم خود را درباره ادامه حضور کشورش به عنوان یکی از امضا کنندگان این توافق بین المللی اعلام کند اما اکثریت طرف ها و نهادهای بین المللی به جز رژیم صهیونیستی و سعودی از این توافق حمایت کرده اند.

به نوشته ایرنا؛ آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هم در دیدار اخیر خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از این توافق بین المللی حمایت کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین