کد خبر: ۵۲۱۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۷
امروز، 13 اردیبهشت؛

زادروز "جرج تامسون"، کاشف خواص موجی الکترون‌ها

"جرج تامسون"، فیزیکدان انگلیسی در 3 مه سال 1892 چشم به جهان گشود.
آفتاب‌‌نیوز :
" سر جرج پاجت تامسون" (Sir George Paget Thomson)، فیزیکدان انگلیسی و برنده جایزه نوبل است.

تامسون در 3 مه سال 1892 در شهر کمبریج انگلستان به دنیا آمد. او پسر "سر جوزف جان تامسون" (Sir Joseph John Thomson)، فیزیکدان انگلیسی بود. تامسون تا پیش از اینکه برای خواندن ریاضیات و فیزیک به " کالج ترینتی" (Trinity College) کمبریج برود، در "مدرسه پرسه" (The Perse School) در کمبریج درس خواند. او تا وقوع جنگ جهانی اول در سال 1914 به تحصیل مشغول بود و پس از آن، به کار در رشته "آیرودینامیک" (Aerodynamics) در فارنبورو مشغول شد.

او در سال 1930، به عنوان استاد "کالج امپریال" (Imperial College London) منصوب و در اواخر سال 1930 و در طول جنگ جهانی دوم، در زمینه استفاده از فیزیک هسته‌ای در کارهای نظامی متخصص شد.  پس از آن در سال‌های 1940 تا 1941 به این نتیجه رسید که ساخت بمب اتمی امکان‌پذیر است و کار بر روی انرژی هسته‌ای را ادامه داد.

پس از خدمت در جنگ جهانی، تامسون، استاد دانشگاه کمبریج و سپس، "دانشگاه ابردین" (University of Aberdeen) شد. تامسون توانست در سال 1937، به خاطر کار در دانشگاه ابردین و کشف ویژگی‌های موج‌مانند الکترون، جایزه نوبل فیزیک را دریافت کند. درحالی که پدر جرج، جوزف تامسون، به الکترون به عنوان یک ذره نگاه می‌کرد، وی نشان داد که می‌توان از الکترون مانند یک موج استفاده کرد. تامسون نشان داد که الکترون می‌تواند مانند موج پراکنده شود. این، کشفی بود که به اثبات اصل " دوگانگی موج و ذره" (Wave–particle duality) منجر شد.

به گزارش ایسنا،  تامسون توانست آثاری در رابطه با آیرودینامیک و ارزش علم در جامعه منتشر کند و در سال ۱۹۴۳ به عنوان شوالیه منصوب شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین