کد خبر: ۵۲۱۴۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
تازه‌ترین اسناد نظامی نشان داد:

آلمان غربی در دهه ۶۰ میلادی به دنبال سلاح شیمیایی بوده است

براساس فایل‌های نظامی آلمان و آمریکا که اخیرا توسط گروهی از خبرنگاران افشا و ارزیابی شده و برخلاف انکار مکرر دولت برلین، آلمان غربی در دهه ۶۰ میلادی قصد داشت تا به آماده سازی و حتی استقرار تسلیحات شیمیایی بپردازد.
آفتاب‌‌نیوز :
براساس اسناد به دست آمده توسط گروهی از خبرنگاران از شبکه‌های خبری آلمان شامل NDR و WDR و همچنین روزنامه زوددویچه تسایتونگ در  سال ۱۹۶۳  وزیر دفاع وقت آلمان غربی به صورت محرمانه از آمریکا خواسته بود تا تسلیحات شیمیایی برای دولتش فراهم آورد.

راید کربی، تاریخ نویس نظامی آمریکایی دراین باره می گوید: بخش قابل توجه و شگفت‌انگیز این است که ارتش آمریکا به این مسئله اشاره نکرده که این وضعیت یک مسئله حساس است و آنها تنها گفتند که این یک سیستم تسلیحاتی دیگر است.

وی ادامه داد: تحقیقات صورت گرفته توسط آلمان غربی برای استفاده از تسلیحات شیمیایی بسیار جدی به نظر می رسد. شما می توانید حتی ببینید که آنها می خواستند دست به برنامه ریزی لجستیکی بزنند. آنها حتی آنچه راکه برای آموزش و سازماندهی این مسئله نیاز بود، مورد بررسی قرار داده‌اند. آنها حتی دست به رزمایش هم زده‌اند.

متیو مسلسون، کارشناس تسلیحات شیمیایی که در آن زمان مشاور دولت وقت آمریکا بود، در اینباره می گوید: این مسئله یک فعالیت جدی بود. و تنها رئیس‌جمهور باید در این مورد تصمیم گیری می کرد.

دولت واشنگتن در سال ۱۹۶۶ این پیشنهاد را مورد بررسی قرار داد اما بلافاصله تصمیم گرفت تا علیه آن اقدام کند.

دولت آمریکا احتمال ارائه تسلیحات شیمیایی را به متحدانش در صورت وقوع یک جنگ باز گذاشته بود.

براساس اسناد موجود قابل دسترس خبرنگاران ارتش آلمان آماده‌سازی ۱۴ هزار تن از تسلیحات شیمیایی را برای نیروهای مسلح این کشور در آمریکا و در صورت وقوع جنگ مطرح کرد و از تسلیحات توپخانه‌ای و نیروی هوایی خود برای استقرار تسلیحات نظامی علیه نیروهای پیمان ورشو استفاده می کرد.

در سال ۱۹۶۷ گروهی از کارشناسان یک نبرد نظامی با عنوان "داموکلس" در منطقه‌ای حوالی شمال آلمان به راه انداختند که نبردهایی شبیه سازی شده با استفاده از سلاح‌ شیمیایی توسط دو طرف مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۱۹۶۷ گرهارد شرودر، وزیر دفاع وقت آلمان غربی تصمیم گرفت که تدارکات برای استقرار فعال سلاح‌های شیمیایی توسط نیروهای دفاعی آلمان را زمان بندی نکند. اما گروه تحقیقاتی ABC که در سال ۱۹۶۶ در شهر سانتوفن، واقع در بایرن تشکیل شده بود تا به بررسی فعالیت تسلیحات شیمیایی در صورت وقوع جنگ بپردازد، به تحقیقاتش در این زمینه ادامه داد.

این گزارش در حالی منتشر شده که دولت و نیروهای مسلح ‌آلمان همواره به صورت قاطع برنامه‌ریزی برای دسترسی یا استقرار تسلیحات شیمیایی را رد کرده‌اند. آنها تمامی گزارشات را حتی آنهایی که مربوط به آلمان شرقی در ۱۹۶۸ یا تحقیقات از سوی خبرنگاران محقق می‌شد را رد کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری دویچه‌وله، براساس توافقات بین المللی آن روزها آلمان غربی از استفاده یا تولید تسلیحات شیمیایی منع شده بود. تحلیل‌های اسناد تازه منتشر شده نشان می دهد که کارشناسان حقوقی وزارتی برنامه‌های محرمانه را با این عنوان توجیه کردند که آلمان می توانست خودش را با گاز سمی مجهز کرده و آن را نگهداری و توسعه دهد و حتی در صورت استفاده دشمن از چنین تسلیحاتی از همان سلاح شیمیایی استفاده کند و این امر نقض قوانین بین‌المللی محسوب می شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین