کد خبر: ۵۲۱۷۳۹
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

اختلاف قدرت‌های اروپایی‌ در جنگ تجاری با آمریکا

آلمان که یک صادرکننده اروپایی بزرگ به شمار می رود، در اختلاف تجاری با واشنگتن که بیش از یک میلیون شغل آلمانی را به خطر انداخته، به شدت تلاش می کند از جنگ تجاری اروپایی با آمریکا اجتناب کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از رویترز، در مهلت تمدید شده تا اول ژوئن از سوی آمریکا برای وضع تعرفه‌ بر واردات فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا، برلین از شرکای اروپایی خود خواسته اندکی انعطاف نشان داده و توافق تجاری را دنبال کنند که به نفع هر دو طرف است.

اما آلمان با همتایان اروپایی خود نظیر فرانسه اختلاف نظر دارد. پاریس که نیم دیگر موتور محرک یکپارچگی اروپا است، از مازاد تجاری بزرگ آلمان ابراز نارضایتی کرده و خواهان موضع محکمتر اتحادیه اروپا در برابر تعرفه‌های آمریکا است.

آمار اتاق بازرگانی و صنعت آلمان-آمریکا نشان می دهد که بیش از یک میلیون شغل آلمانی به شکل مستقیم و غیرمستقیم به صادرات به آمریکا بستگی دارند.

کمیسیون اروپا اعلام کرده که اتحادیه اروپا برای صادرات کالاهای آمریکایی به ارزش ۲.۸ میلیارد یورو (۳.۳۶ میلیارد دلار) شامل کره بادام زمینی و شلوار جین تعرفه وضع خواهد کرد.

برلین از ایده توافق برای پایین بردن تعرفه‌ها برای طیف گسترده ای از کالاها به خصوص کالاهای تولیدی حمایت می کند.

یک مقام فرانسوی اظهار کرده باید در ابتدا یک معافیت دائمی و بدون قید و شرط از تعرفه های فولاد و آلومینیوم برای اتحادیه اروپا باشد و این پیش زمینه هر گونه گزینه دیگری خواهد بود.

این ریسکهای متفاوت، بین کشورهای اتحادیه اروپا تفرقه انداخته و قدرت چانه زنی آنها با ترامپ را که به منظور افزایش قدرت رقابت پذیری جهانی شرکتهای آمریکایی دست خود را بازی می کند، ضعیف کرده است.

پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان چهارشنبه گذشته اظهار کرده بود یافتن یک موضع مشترک با فرانسه و طرح یک پیشنهاد به آمریکا، کاملا متفاوت هستند.

اختلاف نظر آلمان و فرانسه تاکنون پشت موضع اتحادیه اروپا که از واشنگتن خواستار یک معافیت دائمی از تعرفه های فولاد و آلومینیوم بوده، پنهان شده است.

اما با نزدیک شدن به مهلت اول ژوئن، وزرای تجاری اتحادیه اروپا باید اختلافات خود را سریعا حل کنند تا به سسیلیا مالم استروم، اختیارات واضحی برای مذاکره با دولت آمریکا بدهند.

ساخت خودروهای بهتر

خودروسازان آلمان با نگرانی نسبت به اینکه تعرفه های تلافی جویانه دامن آنها را نیز بگیرد، تلاش می کنند آسیب پذیری خود در برابر هر گونه جنگ تجاری را کاهش دهند.

بی ام دبلیو بی سر و صدا صادرات آفرود X۳ خود از آمریکا به چین را متوقف کرده و با تغییر پیکربندی دستگاههای کارخانه خود در شنیانگ، مدل X۳ را به صورت داخلی تولید می کند. این مدل همچنین در کارخانه ای در روسلین آفریقای جنوبی نیز تولید می شود.

با این حال پیتر شوارزن بوئر، از اعضای هیات مدیره بی ام دبلیو اظهار کرد تغییر پیکربندی تجهیزات کارخانه کار پرهزینه ای بوده و پیاده سازی آن ماه‌ها زمان می برد و با دیدگاه بلندمدتی انجام می شود.

تنشها پیرامون بخش خودرو در هر دو سوی آتلانتیک برانگیخته شده است.

ترامپ در ژانویه سال ۲۰۱۷ که رییس جمهور شد، به حضور پرشمار خودروهای لوکس مرسدس بنز در خیابانهای نیویورک اعتراض و تهدید کرد ۳۵ درصد مالیات مرزی برای خودروهایی که به آمریکا وارد می شوند، وضع خواهد کرد.

زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد وقت آلمان در پاسخ به این انتقاد گفته بود آمریکا باید خودروهای بهتری بسازد.

اظهارات گابریل منعکس کننده حس غروری است که آلمانیها نسبت به کیفیت محصولاتی دارند که کشورشان صادر می کند.

مشکلی به نام مازاد تجاری

با این همه مازاد که این موفقیت به همراه آورد، عامل اختلافی شده که بر روابط آلمان با همتایانش تاثیر گذاشته است.

فرانسه سالهاست نسبت به مازاد حساب جاری آلمان - که معیار جریان کالاها، خدمات و سرمایه گذاری است – اعتراض کرده است.

مدیر صندوق بین المللی پول در ژانویه گفته بود رشد قابل توجه حساب جاری در کشورهایی مانند آلمان تا حدودی عامل رشد حمایتگرایی در نقاط دیگر بوده است.

فرانسه از آلمان خواسته مازاد خود را به سوی کشورهای اروپای جنوبی ضعیفتر هدایت کرده و سرمایه گذاری داخلی را برای کاهش مازاد افزایش دهد.

صندوق بین المللی پول و آمریکا نیز چنین دیدگاهی داشته و امیدوارند افزایش سرمایه گذاری، به رشد تقاضای داخلی در آلمان تحرک بخشیده و واردات این کشور از شرکای تجاری اش را بالا ببرد.

اولاف شولز، وزیر دارایی آلمان برنامه های فاینانسی را ارایه کرده که نشان می دهد سرمایه گذاری امسال و سال آینده افزایش پیدا کرده و سپس تا سال ۲۰۲۲ کمتر می شود تا به پایین سطح سال ۲۰۱۷ برسد.

مرکل هفته گذشته در واشنگتن با ترامپ درباره تجارت صحبت کرده بود اما هیچ نشانه ای از پیشرفت در مذاکرات به چشم نخورد.

طبق آمار یورواستات، صادرات آلمان به آمریکا در سال ۲۰۱۷ به ۱۱۲ میلیارد یورو رسید که بیش از دو برابر صادرات انگلیس – صادرکننده بزرگ بعدی اتحادیه اروپا - بود.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین