کد خبر: ۵۲۱۸۸۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
همزمان با تشدید رقابت میان ایران و اسرائیل روابط تهران و مسکو گرم‌تر می‌شود

هشدار مسکو به واشنگتن درباره عواقب شدید خروج از توافق هسته‎ای/در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران به روسیه نزدیک‌تر می‌شود

«ولادیمیر یرماکوف» دبیرکل اداره منع گسترش سلاح‌‌های اتمی در وزارت خارجه روسیه با اعلام این موضوع در حضور خبرنگاران گفته است که روسیه نگرانی ای از جانب خروج احتمالی امریکا از برجام ندارد چرا که از دید مسکو خروج آمریکا به معنای پایان یافتن توافق هسته‌ای با ایران نخواهد بود. او گفته است: حتی ممکن است در آن صورت در جبهه اقتصادی کار برای ما آسان‌تر شود چرا که هیچ گونه محدودیتی برای همکاری اقتصادی با ایران نخواهیم داشت. روابط ایران و روسیه در همه زمینه ها از حمل و نقل تا فناوری های پیشرفته تا پزشکی توسعه خواهند یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- خبرگزاری «رویترز» به نقل از یکی از مقام‌های ارشد روسیه اعلام کرد که روسیه تصمیم دارد در صورت تصمیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری امریکا برای خروج از برجام به ایران نزدیک‌تر شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ موعد اعلام تصمیم نهایی ترامپ تاریخ ۱۲ مه خواهد بود. «ولادیمیر یرماکوف» دبیرکل اداره منع گسترش سلاح‌‌های اتمی در وزارت خارجه روسیه با اعلام این موضوع در حضور خبرنگاران گفته است که روسیه نگرانی ای از جانب خروج احتمالی امریکا از برجام ندارد چرا که از دید مسکو خروج آمریکا به معنای پایان یافتن توافق هسته‌ای با ایران نخواهد بود. او گفته است: حتی ممکن است در آن صورت در جبهه اقتصادی کار برای ما آسان‌تر شود چرا که هیچ گونه محدودیتی برای همکاری اقتصادی با ایران نخواهیم داشت. روابط ایران و روسیه در همه زمینه ها از حمل و نقل تا فناوری های پیشرفته تا پزشکی توسعه خواهند یافت. 

هشدار مسکو به واشنگتن درباره عواقب خروج از توافق هسته‎ای/رویترز: در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران به روسیه نزدیک‌تر می‌شود

این مقام روس افزوده است که اگر امریکا یک توافق بین المللی (برجام) که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بوده را نقض کند این امر عواقب شدیدی برای واشنگتن خواهد داشت. او گفته است  در این میان نه ایران نه چین و روسیه و نه کشورهای اروپایی بازنده نخواهند بود. 

«یرماکوف» که در کنفرانس سلاح هسته ای در ژنو حضور داشت، گفته است که روسیه کماکان به تعهدات خود طبق برجام پایبند است. او افزوده که هیچ دلیلی برای خروج ایران از برجام وجود ندارد چرا که ایران در موقعیتی قوی قرار دارد و به تمام تعهدات خود پایبند بوده است. 

او افزوده است که این به نفع هیچ کس نیست که ایران به نوعی برنامه هسته ای خود را ادامه دهد که باعث نگرانی سایر دولت ها شود اما ایران حق کامل توسعه برنامه صلح آمیز هسته ای خود را دارد. او خاطرنشان ساخته که در صورت خروج امریکا از برجام هیچ بحثی در مورد تحریم های تازه شورای امنیت علیه ایران وجود نخواهد داشت. او گفته است که روسیه از حق وتوی خود در این زمینه استفاده می کند. «یرماکوف» در پایان افزوده است که تمام متحدان اروپایی امریکا از برجام حمایت کرده اند و این شگفت انگیز است و شکستی برای ترامپ است که نتوانسته اروپایی ها را عیله برجام متقاعد کند. 

روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» نیز بر گزارشی اشاره می کند که همزمان با تشدید منازعه میان ایران و اسرائیل روابط تهران و روسیه گرم‌تر می شود.

این روزنامه می نویسد: روسیه به عنوان ناظری بی طرف در میان منازعه ایران و اسرائیل در سوریه عمل کرده با این حال، تشدید حملات اسرائیل علیه مواضع ایران در سوریه، روسیه را ملزم می سازد که برای جلوگیری از بروز هرگونه فاجعه‌ای مدیریت امور را در دست گیرد. اکنون روسیه نقشی مهم‌تر از گذشته دارد. آن کشور موفق به حفظ روابط خوب خود با ایران و اسرائیل شده است و روابطی عالی با اسد دارد. با این حال تنش در روابط ایران و اسرائیل افزایش یافته است و نتانیاهو در نمایش تازه خود بر ترامپ رییس جمهوری امریکا برای خروج از برجام فشار می آورد. اکنون با تشدید منازعه میان تهران – تل آویو روابط روسیه با ایران و اسرائیل به محک آزمون گذاشته می شود. بروز جنگ میان ایران و اسرائیل کابوسی برای مسکو است. مسکو باید ضمن بی طرفی میان دو طرف میانجی گری کند. 

هشدار مسکو به واشنگتن درباره عواقب خروج از توافق هسته‎ای/رویترز: در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران به روسیه نزدیک‌تر می‌شود

«فیودور لوکیانوف» از مشاوران پوتین در این باره می گوید: اختلاف بین اسرائیل و ایران یکی از پیچیده ترین مشکلات دیپلماسی روسیه است. روابط روسیه با ایران برای همکاری در سوریه ضروری است. دو کشور به یکدیگر نیاز دارند اما روسیه خواستار حفظ روابط خوب با اسرائیل است. تا همین اواخر روسیه می توانست توازن را بین دو این دو بازیگر حفظ کند اما اکنون این موضوعی ناممکن شده است.

«ولادیمیر سوتنیکوف» کارشناس مسائل خاورمیانه می گوید: ایران، اسرائیل را تنها ابزار دست امریکا می بیند. از سوی دیگر، اسرائیل از ایران می ترسد و معتقد است که ایران می خواهد تبدیل به هژمون منطقه ای شود و هر نیروی دیگری به خصوص اسرائیل را نابود کند. اسرائیل این موضوع را تحمل نخواهد کرد. تمام خصومت ها در حال حاضر در میدان جنگ سوریه رخ می دهند؛ جایی که روسیه نیز حضور دارد. 

این روزنامه درادامه می نویسد: به نظر می رسد تجارت میان ایران و روسیه رشد سریعی داشته است با این حال، حجم  کلی آن در سال گذشته تنها ۲ میلیارد دلار بود که به مراتب کم‌تر از تجارت روسیه با اسرائیل است. واقعیت آن است که مقدار نفتی که روسیه از ایران خریداری می کند بسیار اندک است و به نظر می رسد تنها راهی است که ایران از طریق آن می تواند تجهیزات نظامی از روسیه بخرد و به جای پول نقد، نفت خود را عرضه کند. به طور کلی روسیه و ایران هر دو صادرکننده نفت هستند در نتیجه، رقیب یکدیگر محسوب می شوند. اکنون با اصلاح قوانین سرمایه گذاری خارجی در ایران، شرکت های روس شرایط مطلوبی ندارند. 

«لوکیانوف» در ادامه می گوید اکنون روابط امریکا و روسیه بسیار بد است و این می تواند فرصتی برای ایران به منظور نزدیکی بیشتر به مسکو باشد. او می گوید اگر برجام از بین برود و ایران دوباره تحریم شود وابستگی‌اش به روسیه تقویت خواهد شد. 

«کریستن ساینس مانیتور» در ادامه اشاره می کند که روسیه نیز کماکان به ایران برای پیدا کردن راه حلی سیاسی به منظور پایان دادن به بحران سوریه در روند مذاکرات آستانه متکی است. «لوکیانوف» می گوید: پوتین عملگراست. او نگرانی اسرائیل درباره حضور ایران در نزدیکی مرزهای اسرائیل را درک می کند. اما نمی تواند اجازه دهد دستاوردهای روسیه در سوریه نابود شوند. او باید اتحاد خود را با ایران حفظ کند و همزمان به اسرائیل نشان دهد که محدودیت هایی وجود دارند که اسرائیل نباید از آن غافل شود. روسیه هرگز به طور مستقیم وارد چالش با اسرائیل نمی شود اما احتمالا از طریق تقویت سامانه دفاع هوایی سوریه به نحوی امکان اقدام اسرائیل در سوریه را محدود می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
1
0
این الان تهدید بود یا تعارف. نیای ما با ایران بیشترکاسبی میکنیم یعنی چون امریکا هست الان روسیه میذاره با کمی با اقتصاد دیگر کشورها کار کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
0
1
از این نزدیکتر میشه ؟
ناسناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
0
0
هر گز ملت ايران به روسيه خصوصا پوتين نزديك نميشود ملت ايران كمونيست را به رسميت نميشناسد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین