کد خبر: ۵۲۲۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۱

شناسایی یک منطقه مرگبار در دریای عمان

پژوهش‌های جدید تیمی از محققان عمانی - انگلیسی نشان می‌دهد بخش‌هایی از دریای عرب که با عنوان مناطق مرگ مشهور بوده و آب آن فاقد اکسیژن است به سمت دریای عمان حرکت کرده و در حال حاضر بخش‌هایی از آب دریای عمان تقریباً فاقد اکسیژن است.
آفتاب‌‌نیوز :
منطقه میانی سواحل غربی هندوستان و سواحل عمان، یمن و سومالی با عنوان دریای عرب شناخته می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و شاخصه‌های دریای عرب، مناطق فاقد اکسیژن در آن است که با عنوان مناطق مرگ شهرت دارند.

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد این مناطق مرگبار دریایی و فاقد اکسیژن به سمت مرزهای شمالی دریای عرب حرکت کرده وارد دریای عمان شده‌اند. این موضوع در پی انجام دور جدید تحقیقات تیمی مشترک از پژوهشگران دانشگاه ایست انگلیا (University of East Anglia) در کشور انگلستان و دانشگاه سلطان قابوس در کشور عمان مشخص‌شده ورود مناطق مرگبار دریایی فاقد اکسیژن در دریای عمان تائید شد.

در آزمایش‌ها و آنالیزهای انجام‌شده توسط این گروه تحقیقاتی مشخص شد که سطح اکسیژن در برخی مناطق دریای عمان به میزان بسیار قابل‌توجه و زیادی کاهش‌یافته و در مناطق موسوم به مناطق مرگ (dead zone) سطح اکسیژن آب به میزان باورنکردنی کمتر از ۲ µmol/kg رسیده است که از آخرین نمونه‌برداری انجام‌شده و آنالیز آب‌ها در دهه ۹۰ میلادی بسیار کمتر است. دریای عمان که با عنوان دریای مکران نیز شهرت دارد در جنوب شرقی ایران قرار داشته و از سمت غرب به تنگه هرمز و خلیج پارس و از سمت غرب نیز به دریای عرب محدود می‌شود.

متأسفانه وجود مشکلات و موارد متعددی همچون مناقشات سیاسی، وجود راهزنان و دزدان دریایی که در سال‌های اخیر مناطق اطراف سومالی و خلیج عدن را ناامن کرده‌اند سبب شده است تا در سال‌های اخیر امکان بررسی‌های علمی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی در بخش‌هایی از دریای عمان و دریای عرب امکان‌پذیر نباشد. به همین دلیل اعضای این گروه تحقیقاتی برای مطالعه و شناسایی مناطق مرگ در دریای عمان از فناوری‌های مدرن استفاده کرده و به کمک روبات‌های زیردریایی اقدام به آزمایش و نمونه‌برداری از آب‌ها کرده و سطح اکسیژن را در بخش‌های مختلف دریای عمان مطالعه کردند. لازم به توضیح است که مطالعات در این زمینه ادامه داشته و پژوهشگران تلاش می‌کنند تا تأثیرات دقیق این رویداد و تغییر سطح اکسیژن در دریای عمان را بررسی کنند.

منبع: سیناپرس

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین