کد خبر: ۵۲۲۲۷۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
ترامپ فکر می‌کند استراتژی‌اش درباره کره‌شمالی، در مورد ایران نیز کارآمد خواهد بود/ او در هر دو مورد اشتباه می‌کند

واشنگتن‌پست: فرضیه‌های ترامپ درباره ایران خطرناک هستند/نتانیاهو او را به ترک برجام تشویق می‌کند/تلاش ترامپ برای تکرار سناریوی کره شمالی در قبال ایران ناموفق خواهد بود

ترامپ معتقد است پس از خروج از برجام می تواند شرایط دشوارتری را بر تهران تحمیل کند. این اما خودفریبی اوست. در غیاب برجام، فشار اقتصادی ایران شدت تاثیرگذاری‌اش کمتر از فشار پیش از حصول برجام خواهد بود. اروپایی ها احتمالا از مشارکت در تحریم امریکا علیه ایران خودداری می کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- روزنامه «واشنگتن پست» در مقاله‌ای تحلیلی ضمن اشاره به اشتباه بودن ذهنیت ترامپ در قبال کره شمالی و ایران می نویسد: در ۲۴ اوریل «امانول مکرون» رییس جمهوری فرانسه در ماموریتی بی نظیر به امریکا رفت تا ترامپ را متقاعد سازد که از برجام خارج نشود. به نظر می رسد او شکست خورده است. او بعدا به خبرنگاران گفت که ترامپ مکررا تاکید کرده که توافق هسته ای فاجعه بار است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ به گفته مکرون، ترامپ به دلیل مسائل مرتبط با سیاست داخلی امریکا و وعده‌های انتخاباتی‌اش از برجام خارج خواهد شد. مکرون همچنین به او گفته است که در صورت خروج از برجام در معامله با کره شمالی نیز دچار مشکل می شود. او معتقد است که استراتژی کنونی ترامپ باعث افزایش تنش می شود. واقعیت هم همین است. فرضیات ترامپ در مورد کره شمالی و ایران ناقص و اشتباه هستند. ترامپ از شرایط کره شمالی نتیجه گرفته که حداکثر فشار، ایران را نیز دوباره پای می مذاکره خواهد کشاند. با این حال، در مورد کره شمالی نیز انگیزه «کیم» برای مذاکره با ترامپ فشارهای امریکا نیست بلکه دلایل زیاد دیگری وجود دارد که پیونگ یانگ را آماده مذاکره ساخته است. 

واشنگتن‌پست: فرضیه‌های ترامپ درباره ایران خطرناک هستند/نتانیاهو او را به ترک برجام تشویق می‌کند

فرضیه های اشتباه ترامپ می تواند باعث ایجاد انتظارات غیر واقعی شده و آدرس های غلطی را به ایران دهد. ترامپ فکر می کند که پس از مذاکره با کیم پیروز خواهد بود و نشان می دهد که تحریم های اقتصادی علیه «مرد راکتی» کارساز بوده است. منطق کاخ سفید این است که کره شمالی اکنون با فشار مواجه است از نظر اقتصادی و نظامی آسیب پذیر است و پای میز مذاکره آمده تا تحریم ها لغو شوند. با این حال، واقعیت آن است که شواهدی وجود ندارند که نشان دهند کره شمالی احساس ضعفی از نظر اقتصادی می کند. هیچ نشانه ای وجود ندارد که کیم مایل به امحای تسلیحات هسته‌ای خود برای منافع اقتصادی یا دریافت تضمین امنیتی و یا سایر مشوق های ارائه شده توسط ترامپ باشد. کیم گفته که نیروی بازدارندگی هسته‌ای کره شمالی تکمیل شده و آن کشور اولویت کنونی‌اش توسعه اقتصادی است و آزمایش های موشکی و هسته‌ای‌اش را متوقف می کند. کیم فکر می کند که با مذاکره با ترامپ به عنوان قدرتی هسته ای برسمیت شناخته می شود. در این میان، تنها یک فرد درست فکر می کند؛ یا فرضیه ترامپ درست است یا کیم. بیانیه اخیر رهبران دو کره مبنی بر لزوم خلع سلاح منطقه شبه جزیره کره بود. این اظهارات را قبلا نیز دیده بودیم. اکنون کره شمالی می تواند مسائل فراتری را مطرح کند چون خلع سلاح هسته ای جهانی از جمله خلع سلاح امریکا. 

«واشنگتن پست» در ادامه می نویسد: «جان بولتون» مشاور تازه امنیت ملی کاخ سفید نیز خواستار تکرار مدل لیبی برای امحای هسته ای کره شمالی است. کیم اما می داند که اگر بخواهد دست از تسلیحات هسته ای بردارد کار احمقانه‌ای کرده و سناریوی لیبی علیه او اجرا خواهد شد. قذافی در سال ۲۰۰۳ میلادی با توقف برنامه هسته‌ای خود موافقت کرد و  کمتر از یک دهه بعد رژیم‌اش سرنگون شد. بعید است کیم اشتباه قذافی را تکرار کند. شعارها و لفاظی های ترامپ و تجربه لیبی می تواند ایران را تحریک به دنبال کردن مسیر کره شمالی کند.

 فرضیه های ناقص ترامپ درباره ایران خطرناک هستند. ترامپ معتقد است برجام فاجعه بار است در حالی که برجام از غنی سازی اورانیوم ایران در سطح ساخت تسلیحات هسته ای دستکم تا یک دهه جلوگیری می کند و رژیم بازرسی را بر تاسیسات هسته ای ایران وضع کرده است. ترامپ به سادگی باور دارد که باید نفوذ ایران در منطقه را مهار کرد. نتانیاهو نیز او را به ترک برجام تشویق می کند. ترامپ معتقد است پس از خروج از برجام می تواند شرایط دشوارتری را بر تهران تحمیل کند. این اما خودفریبی اوست. در غیاب برجام، فشار اقتصادی ایران شدت تاثیرگذاری‌اش کمتر از فشار پیش از حصول برجام خواهد بود. اروپایی ها احتمالا از مشارکت در تحریم امریکا علیه ایران خودداری می کنند؛ آنان انگیزه مالی برای تجارت با ایران دارند. روسیه نیز هرگز با امریکا همراهی نخواهد کرد و چین و سایر بازیگران اسیایی نیز خریدار نفت ایران باقی خواهند ماند. در نتیجه رژیم تحریم‌ها در مقایسه با پیش از برجام ضعیف‌تر خواهد بود. در آن صورت تهران انگیزه‌ای برای نشستن دوباره پای میز مذاکره با امریکا نخواهد داشت. 

این روزنامه در ادامه می افزاید: ایران خواهد گفت که قربانی شده است. در برخی موارد موارد ممکن است برنامه هسته ای خود را مجددا گسترش دهد مانند تحقیق و توسعه یا کار سانتریفیوژها و محدود کردن بازرسی به منظور نشان داد مقاومت خود در برابر امریکا و امیدوار خواهد بود که متحدان امریکا از اقدامات ترامپ عصبانی شوند. در نتیجه، تلاش ترامپ برای تکرار سناریوی کره شمالی در قبال ایران ناموفق خواهد بود». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
زهرا 17
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
1
4
در موثر بودن برجام همین بس که آمریکارو کلافه و دنیارو برای حفظ آن به سمت ترامپ حواله میکنه.
اینجاست که هرایرانی خصوصاً مخالفان برجام باید این تحلیل ها رو درست و کامل بخونن و به تیم دولت در بستن یه همچین قراردادی دست مریزاد گفت.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
4
0
از دلار7300تومانی چه خبر؟؟؟؟این گلابی خوش طعم نتیجه برجامه؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
1
1
خود کشی روش های متنوعی دارد این هم از انواع آنست بدست خودمان شاهرگ اقتصاد کشور در آمد های ارزی خودرا از دست رس خارج کنیم .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین