کد خبر: ۵۲۲۳۴۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
ترامپ گفته است که امروز تصمیم خود درباره برجام با ایران را اعلام خواهد کرد

پس از خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‎ای، چه روی خواهد داد؟/سناریوهای احتمالی

ترامپ مدتهاست که تصمیم به خروج از برجام را گرفته است. سه شنبه احتمالا این تصمیم را اعلام خواهد کرد. این موضوع احتمالا باعث ایجاد مسیری خطرناک و پیچیده برای کارآمدی فشار بین المللی بر تهران خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- پیش بینی می شود پس از اعلام خروج آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ، تحریم ها علیه صادرات نفت ایران وضع و اعمال شوند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شبکه خبری «سی ان بی سی» با انتشار گزارشی تحلیلی درباره آنچه پس از خروج احتمالی امریکا از برجام روی خواهد داد می نویسد: «ترامپ باید تصمیم بگیرد که ایا از مجازات های تحریمی ایران برای کشورهایی که در حال تجارت با آن کشور هستند استفاده خواهد کرد یا خیر. ترامپ می تواند از طریق تیم خود زمان بخرد؛ به گونه ای که برای بازنگری در توافق هسته ای با کشورهای خارجی مذاکره کند و به آنان وقت بدهد تا اگر اصلاحاتی در مفاد برجام روی نداد تحریم ها را مجددا بازگرداند».

پس از خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته‎ای، چه روی خواهد داد؟/سناریوهای احتمالی

این شبکه خبری می نویسد: «ترامپ مدتهاست که تصمیم به خروج از برجام را گرفته است. سه شنبه احتمالا این تصمیم را اعلام خواهد کرد. این موضوع احتمالا باعث ایجاد مسیری خطرناک و پیچیده برای کارآمدی فشار بین المللی بر تهران خواهد شد.»

مهمترین نکته درباره خروج احتمالی امریکا از برجام، تاثیر آن بر تجارت اروپایی‌ها با ایران و احتمال تاثیر تحریم‌ها بر صادرات نفت ایران است. کشورهای امضاکننده برجام توافق کرده اند که به طور دوره ای تحریم ها علیه ایران متوقف شوند، در مقابل ایران با بازرسی های بین المللی از تاسیسات خود موافقت کرده است. در حالی که به نظر می رسید ایران در حال پیروی از مفاد برجام است، ترامپ تصمیم دارد توافقنامه را لغو کند، او توافق را ناقص می داند. او در ماه ژانویه هشدار داد که تعلیق تحریم های ضد ایرانی را در ۱۲ مه تمدید نخواهد کرد مگر آن که اروپایی ها موافقت کنند که مفاد برجام را اصلاح کنند. در صورت عدم تمدید لغو تحریم ها بدون آن که ثابت شود ایران مفاد برجام را نقض کرده است ترامپ در عمل عدم پایبندی امریکا به برجام را نشان می دهد. ترامپ پس از آن می تواند از ابزار تحریم های قدرتمند امریکا استفاده کند تا خریداران خارجی را متوقف کند و نگذارد آنان از ایران نفت بخرند.

این شبکه خبری در ادامه می نویسد: « تصمیم ترامپ به او اجازه می دهد تا به زعم خود از توافق هسته ای «وحشتناک» با ایران خارج شود، در آن صورت اروپایی ها سعی می کنند برای حفظ برجام بیشتر با ایران تعامل داشته باشند. با این حال، تحریم های ثانویه اهرمی در دست ترامپ هستند که می توانند شرکت های خارجی را از دسترسی به بازار امریکا در صورت معامله با ایران بازدارند. وزارت خزانه داری امریکا می تواند شرکت های مالی  خارجی که با بانک مرکزی ایران در ارتباط و تعامل مالی هستند را مجازات کند مگر آن که کشوری که آن شرکت ها به آن تعلق دارند با کاهش خرید نفت از ایران موافقت کند. دولت اوباما از این قانون در دوره ریاست جمهوری خود استفاده کرد و از کشورها خواست تا واردات نفت از ایران را هر ۱۸۰ روز به میزان ۲۰ درصد کاهش دهند. ترامپ لزومی نمی بیند که این کار را انجام دهد اما تحلیلگران می گویند این گزینه آماده است و احتمالا جلسات اداری برای ادامه گفت و گو با اروپایی ها در این باره در جریان خواهد بود. انتظار می رود مذاکرات وزارت خزانه داری امریکا برای تعیین معیارهای فشار بر ایران، دوره انتقالی ۶ ماهه را طی کند. اگر ترامپ از این مدل پیروی نماید ایران احتمالا نیمه نخست سال آینده با کاهش شدید صادرات نفت مواجه خواهد شد. اگر ترامپ مستقیما از خریداران نفت ایران بخواهد که واردات را متوقف کنند صادرات نفت ایران تا پایان سال به شدت کاهش خواهد یافت. پس از آن هر سناریوی دیگری به واکنش از سوی ایران و سایر خریداران بین المللی نفت و همچنین اعضای اوپک، روسیه و سایر تولید کنندگان نفت بستگی خواهد داشت».

این شبکه خبری می نویسد: «انتظار می رود با اعمال تحریم های تازه، میزان تولید نفت ایران ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد که در حدود یک سوم تاثیرگذاری تحریم های دوره اوباما است. البته بعید است که چین تحریم ها را رعایت کند. همچنین سایر خریداران بزرگ نفت از ایران از جمله هندوستان و ترکیه نیز چندان خود را با تحریم های امریکا تطبیق نخواهند داد. در سناریویی کمتر مخرب، ترامپ تحریم هایی را مجددا علیه ایران اعمال می کند اما به سایر کشورها خواهد گفت که شرکت هایی که با ایران تجارت می کنند را مشمول مجازات قرار نخواهد داد. از آنجایی که تحریم‎های یکجانبه امریکا شرکت های امریکایی را از معامله با ایران منع می کند در آن صورت وضعیت موجود فعلی حفظ خواهد شد. این رویکرد سبب می شود تا ترامپ وعده انتخاباتی خود برای خروج از برجام را عملی کرده اما از پیچیدگی های رژیم تحریم جدید و ایجاد فشار تازه بر اروپایی ها خودداری ورزد. با این حال، این نامحتمل ترین سناریو خواهد بود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
2
0
سایت شما یا مخاطب نداره یا نظراتو نمیزاره .
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
3
0
به نظر من باید کادو بهش بدیم واسراییل رو با خاک یکسان کنیم چون تمام اتیشا از گور اسراییل بلند میشه.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
1
1
چقدر شما ترسو هستید صد با ر برایتان کامنت گذاشتم منتشر نکردید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین