کد خبر: ۵۲۲۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰

مخاطبِ هیچ شدن

تمام شبکه‌های اجتماعی الگوریتم‌های بسیار پیشرفته را به‌ کار می‌گیرند تا با شناسایی علایق و موضوعات مورد توجه و کنجکاوی مخاطبان‌شان آن‌ها را پیش‌بینی کرده و تبلیغات و محتوای مورد نظر خود را مسالمت‌آمیز بر شما تحمیل کنند.
آفتاب‌‌نیوز : نیما جنس‌بافی*- از خطرهای پنهان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف، عدم تسلط اغلب مخاطبان‌شان به محتوایی که دنبال می‌کنند است. موبایل‌هایی که هر کدام از ما در دست می‌گیریم ابزارهای فوق پیشرفتهٔ تبلیغات و تزریق اطلاعات مورد نظر سیستم‌ها در ذهن‌های ما هستند. اغلب خوانندگان این مطلب در تلگرام عضو کانال‌های بسیاری هستند که شاید سالی یک‌بار هم به آن‌ها سر نزنند؛ یا در اینستاگرام‌شان عکس‌ها و فیلم‌هایی را می‌بینند که میل چندانی به تماشای آن‌ها ندارند و با اکراه تحمل‌شان می‌کنند؛ هم‌چنین در فیس‌بوک‌شان (اگر در آن فعال باشند!) تبلیغات فلان خودروی فلان شرکت خارجی را می‌بینند.

این‌ها در واقع به مخاطب خورانده می‌شوند! واقعیت این است که تمام شبکه‌های اجتماعی الگوریتم‌های بسیار پیشرفته را به‌ کار می‌گیرند تا با شناسایی علایق و موضوعات مورد توجه و کنجکاوی مخاطبان‌شان آن‌ها را پیش‌بینی کرده و تبلیغات و محتوای مورد نظر خود را مسالمت‌آمیز بر شما تحمیل کنند. برای نمونه، شما شاید بخاطر یک سوال خاص که در زمینهٔ خودرو در ذهن‌تان است یک یا چند عکس‌ یا فیلم در اینستاگرام تماشا کنید. اینستاگرام جزء به جزء رفتار‌ شما در محیطش را به خاطر می‌سپارد و در هدایت تبلیغات به سوی شما از آن استفاده می‌کند. تبلیغات و کلیپ‌ها و عکس‌های بعدی که شما می‌بینید شاید این‌ها باشند: روغن موتور، تزئینات ماشین و ضبط و باند، صافکاری، رینگ و لاستیک و... .

اما نقش مخاطب چیست؟
به یقین نمی‌توان تمام بار این تحمیل اطلاعاتی را بر دوش سیستم‌ها و شبکه‌ها و الگوریتم‌ها نهاد، چرا که بخش عمده‌ٔ این کار توسط مخاطب انجام می‌شود، اوست که تلفن همراه دارد، اینترنت استفاده می‌کند و در شبکه های اجتماعی مختلف عضو است. مخاطب آگاه با شناسایی راه‌های مبارزه با تحمیل محتوا و به‌کارگیری استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مفیدترین نقش را ایفا کند.


برای راهنمایی خوانندگان این مطلب راه‌های انتخاب درست محتوا در دو شبکه اجتماعی‌ پر مخاطب را در زیر شرح می‌دهم:

۱) تلگرام
در تلگرام چند مورد هست که باید به آن‌ها دقت کنید. نخست، قابلیت اضافه کردن به کانال‌ها و ‌گروه‌هاست که باید با این(۱) روش آن را محدود کنید. دوم، دقت کردن به لینک‌هاست. لینک‌ها را با دقت مطالعه کنید و به راحتی روی همهٔ آن‌ها کلیک نکنید. لینک‌ها همان‌طور که از نام‌شان پیداست ارتباط‌دهنده‌اند و می‌توانند بسیار پر‌خطر باشند؛ علاوه بر این، لینک‌ها از راه‌های بسیار آسان جذب مخاطب هستند. قطعن دیده‌اید عناوین و شعارهای عجیب در تبلیغات بسیاری از کانال‌های تلگرامی را که به خاطر یک کلیک مخاطب روی لینک، چه ادبیات و واژگان و محتوایی را به کار می‌گیرند، که بعضی از آن‌ها حتا قابل بیان هم نیست!

۲) اینستاگرام
در اینستاگرام مراقب‌ لایک‌ها و مشاهده‌های خود باشید. تک‌تک لایک‌هایی که روی عکس‌ها و کلیپ‌ها می‌زنید و یا تماشای‌شان می‌کنید آنالیز شده و در بخش‌های مختلف از جمله اکسپلور(جست‌و‌جو) در ارائهٔ محتوا به شما اثر گذاشته و به آن سمت و سو می‌دهد. یک گزینهٔ بسیار مهم که در اینستاگرام وجود دارد و اغلب از آن استفاده نمی‌شود "See fewer posts like this" است که در صورت استفاده از آن با زدن این گزینه از منوی سه نقطهٔ عمودی سمت راست بالای هر پست می‌توانید در محتوایی که دریافت می‌کنید تصمیم‌گیری و انتخاب کنید. با زدن این گزینه در هر پست شما به اینستاگرام می‌گویید که از این محتوا خوش‌تان نمی‌آید و مایلید کمتر شبیه به آن ببینید.

سر آخر امید است با استفاده از راه‌کار‌های ارائه شده در این مطلب و مطالعه و تحقیق بیشتر مخاطبان در حوزه شبکه‌های اجتماعی و سایر ارتباطاتی که در آن‌ها عضو و فعال‌اند بتوان از ابتذال و سرگشتگی مدرن رهایی جست.

(۱) Telegram>Menu>Setting> Privacy and Security>Channels and groups>Only my contacts√


*‌روزنامه گسترش صنعت

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین