کد خبر: ۵۲۲۴۵۲
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴

جان کری:‌ آمریکا با وجود برجام قوی‌تر است

وزیر خارجه پیشین آمریکا می‌گوید خروج در برجام که سخت‌گیرانه‌ترین و شفاف‌ترین توافق هسته‌ای جهان است می‌تواند به نزاع و بی‌ثباتی در منطقه بیانجامد.
آفتاب‌‌نیوز :
سی ان ان گزارش داد، جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در دولت باراک اوباما، دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی این کشور را به عدم خروج از توافق هسته‌ای ایران تشویق کرد. جان کری هشدار داد که خروج از این توافق می‌تواند به نزاع و بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه بیانجامد.

براساس پیام توئیتری شب گذشته ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قرار است تا ساعاتی دیگر از تصمیم خود در خصوص برجام سخن گوید.

جان کری که از حامیان اصلی این توافق بوده است، برجام را «سخت‌گیرانه‌ترین و شفاف‌ترین» توافق هسته‌ای جهان توصیف می‌کند.

جان کری که در شهر میلان ایتالیا حضور دارد، می‌گوید: «تمامی آمریکایی‌ها باید فوق‌العاده مراقب شعله‌ور کردن نزاعی جدید و عدم ایجاد وضعیتی به مراتب تهدیدکننده‌تر از آنچه که امروز داریم باشند».

وزیر خارجه پیشین آمریکا می‌گوید: «دوستان ما اگر در توافق باقی بمانند، امن‌تر هستند. ما به یک توافق دست یافتیم، ایران به توافق تماما پایبند است، بله ما نگرانی‌هایی درباره موشک‌ها و یمن و دیگر چیزها داریم، اما باید روی آن مسائل نیز کار کنیم».

به گفته وی، «دولت اوباما تصمیمی صریح برای کار روی دیگر موضوعات گرفت، پیشرفت کردن درباره آن‌ها با یک ایرانی که دارای سلاح هسته‌ای نیست آسان‌تر است تا ایرانی که در حال پیش‌رفتن به سوی آن [سلاح هسته‌ای] است».

کری همچنان به خبرنگاران گفت که در پشت صحنه در حال کار درباره توافق هسته‌ای ایران است، مسئله‌ای که موجب عصبانیت ترامپ شده است.

وزیر خارجه پیشین آمریکا در ادامه افزود: «من یک وزیر خارجه سابق هستم که دوستی و روابطی عالی با افرادی در [نقاط مختلف جهان] دارم. من برای تجارت و دیگر چیزها به سرتاسر جهان سفر می‌کنم و با مردم دیدار می‌کنم و گفتگو می‌کنم. این یک فرآیند معمول برای هر وزیر خارجه پیشین و هرکسی است که درگیر مسائل عمومی [دولتی] بوده است».

کری گفت: «من در هیچ راهبرد یا چیز خاصی درگیر نیستم، اما مطمئنا فکر می‌کنم که رئیس جمهوری [ترامپ] باید در توافق باقی بماند. فکر می‌کنم که آمریکا اگر در توافق باقی بماند قوی‌تر است».

منبع: خبرگزاری تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین