کد خبر: ۵۲۲۶۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰
"منافع ایران در برجام باید به طور صریح مشخص و تضمین شود"

گفت‌وگوی روسای‌جمهور ایران و فرانسه/روحانی: اروپا فرصت بسیار محدودی برای حفظ برجام دارد/منافع ایران باید به طور صریح مشخص و تضمین شود/ضمانت مکرون به روحانی در پایبندی به برجام

رئیس‌جمهور فرانسه در تماسی تلفنی با همتای ایرانی خود با تاکید بر تمایل فرانسه برای حفظ برجام از وی خواست تا ایران نیز به برجام پایبند بماند. رئیس‌جمهور نقض عهدهای مکرر آمریکا از ابتدای توافق مهم برجام را سرشکستگی تاریخی برای دولت این کشور برشمرد و تاکید کرد: اروپا در شرایط کنونی فرصت بسیار محدودی برای حفظ برجام در اختیار دارد و باید هرچه سریعتر موضع روشن و قاطع خود را نسبت به تعهداتش در برجام، مشخص و اعلام کند.
آفتاب‌‌نیوز :
بنابر اعلام دفتر ریاست جمهور فرانسه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه و حسن روحانی در تماسی تلفنی توافق کردند تا گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه درباره توافق هسته‎ای/ضمانت مکرون به روحانی در پایبندی به برجامبه همکاری با یکدیگر و دیگر کشورهای دخیل در برجام برای ادامه اجرای این توافق و حفظ ثبات منطقه‌ای همکاری کنند.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از رویترز، همچنین مکرون به روحانی در مورد تمایل فرانسه در راستای ادامه حیات برجام تضمین داده است و از ایران نیز همین درخواست را داشته است.

منافع ایران در برجام باید به طور صریح مشخص و تضمین شود

حجت‌‌‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه و در تماس تلفنی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با وی گفت: برجام در نتیجه تلاش‌های طولانی و مستمر از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ حاصل شد و به واسطه تایید آن در شورای امنیت سازمان ملل متحد، توافقی بین‌‌المللی است.

رئیس‌‌‌‌جمهور با سخیف برشمردن اقدام رئیس‌‌‌‌جمهور آمریکا مبنی بر اعلام خروج از برجام اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی صد در صدی به تعهدات خود در برجام، دستیابی به منافع ملی را دنبال کرده و خواهد کرد؛ اما متاسفانه طرف مقابل در اجرای تعهدات، عملکرد رضایت‌‌‌‌بخشی نداشته است.

روحانی افزود: برخلاف خیالات ترامپ، غنی‌‌‌‌سازی در ایران هرگز برای دستیابی به سلاح هسته‌‌‌ای نبوده بلکه این تلاش علمی و فنی در راستای تقویت غرور ملی و نیازهای مردم ایران انجام شده و خواهد شد.

رئیس‌‌جمهور با اشاره به اینکه وزرای امور خارجه و گروه‌های کارشناسی ایران و کشورهای اتحادیه اروپا باید در مدت کوتاه چند هفته‌ای با جلسات مکرر مسائل مربوط به حفظ برجام را بررسی و به تصمیمی واضح و شفاف برسند، تصریح کرد: باید منافع ایران در موضوعات و مسائل مهم مرتبط با برجام مانند فروش نفت، روابط بانکی، سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌ها و بیمه به طور روشن و صریح مشخص و تضمین شود.

روحانی با بیان اینکه همچنین باید تصمیم شرکت‌‌‌های خارجی طرف قرارداد و سرمایه‌‌‌گذار در ایران برای مواجهه با خروج آمریکا از برجام صریح و شفاف اعلام شود، خاطرنشان کرد: اگر در مدتی محدود و معین به تصمیم روشنی درباره برجام برسیم، می‌‌‌توانیم تعامل گسترده‌‌‌تری میان ایران و اروپا را شاهد باشیم.

رئیس‌‌‌جمهور اضافه کرد: رایزنی‌ و همکاری ایران و فرانسه در راستای حفظ منافع مشترک و امنیت و ثبات منطقه ادامه خواهد داشت.

روحانی با اشاره به اینکه امروز یک مسئولیت تاریخی در راستای حفظ برجام برعهده داریم و آینده تاریخ ثابت می‌‌‌کند که ترامپ دچار اشتباه بزرگی شده است، ابراز داشت: متاسفانه اروپا فرصت چهار ماهه‌ای که می‌‌‌توانست از آن برای حفظ برجام استفاده کند را از دست داد و آن را صرف راضی کردن دولت جدید آمریکا برای ماندن در برجام کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌‌‌جمهور فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، با ابراز تاسف از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام بیان کرد: کشورهای اروپایی در عکس‌‌‌العملی جمعی اعتراض خود را نسبت به این تصمیم اعلام کردند.

رئیس‌‌‌جمهور فرانسه با بیان اینکه تصمیم ترامپ حتی موجب ایجاد تضاد بزرگی در آمریکا شده است، بر ضرورت حفظ چارچوب برجام و پایبندی همه طرف‌‌‌ها به تعهداتشان تاکید کرد و یادآور شد: اروپا به طور منسجم برای پایداری و حفظ برجام تلاش خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه با گسترش همکاری‌ها می‌‌‌توانیم در زمینه چگونگی فعالیت‌‌‌های فراتر از برجام برنامه‌ریزی کنیم، عنوان کرد: همکاری گسترده ایران و اروپا برای تقویت صلح و امنیت منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که کشورش از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و قصد دارد که تحریم‌های هسته‌ای و اقتصادی گذشته را علیه این کشور باز گرداند.

امروز مقام معظم رهبری بیان کردند در صورت عدم ارائه تضمین قطعی از سوی آنها، ادامه حضور ایران در برجام ممکن نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، در همین راستا وزرای خارجه اتحادیه اروپا هفته آینده با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار می‌کنند تا به او ضمانت شخصی دهند که گام‌های عملی لازم را برای حفاظت از توافق هسته‌ای ایران در برابر تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا انجام خواهند داد.

برونو لیمایر وزیر اقتصاد فرانسه نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رادیو فرهنگ این کشور، گفت: این اقدام آمریکا در واقع این کشور را به پلیس تحریم‌های اقتصادی جهان تبدیل کرده است و این برای ما غیرقابل قبول است.

امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه نیز قرار است روز چهارشنبه با حسن روحانی همتای ایرانی خود در مورد برجام گفت‌وگوی تلفنی انجام دهد.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز در این باره گفت: ما خواستار ماندن در توافق هسته‌ای هستیم. ایران باید در ازای منافع اقتصادی که از اتحادیه اروپا به دست می‌آورد اراده ماندن در برجام را داشته باشد.

تصمیم ترامپ برای خروج از برجام با واکنش منفی و گسترده اغلب رهبران اروپایی و جهان روبرو شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای عضو این اتحادیه یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا خروج این کشور از توافق هسته‌ای را اعلام کرد، با انتشار بیانیه‌ای بر ادامه پایبندی اتحادیه اروپا به این توافق تاکید کرد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین