کد خبر: ۵۲۲۷۱۸
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
گیاه‌خواری تنها راه حل عاقلانه باقی‌مانده برای نجات زمین و آب است

بحران «گوشت»؛ هزینه واقعی گوشت برای محیط‌زیست چقدر است؟

با افزایش نگرانی‌ها برای تغییراقلیم، کمبود آب و سلامت انسان، سوال‌ها درباره آینده صنعت گوشت زیاد شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 تولید غذا و کشاورزی یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های صنایع اقتصادی جهان هستند، بشر دیگر در قرن چهاردهم زندگی نمی‌‌کند که ۷۶درصد جمعیت آن در حوزه کشاورزی کار کنند، اما هنوز ۲۶درصد افراد شاغل، در صنعت دامپروری و کشاورزی کار می‌کنند.

از سویی در سال ۲۰۱۶، میزان تولید گوشت در جهان ۳۱۷میلیون تن تخمین زده شد، انتظار می‌رود این میزان رشد کند. همچنین سازمان فائو اعلام کرده که دامپروری ۴۰درصد ارزش صنعت کشاورزی و تولید غذای جهان را دارد و امنیت غذای ۱.۳ میلیارد نفر را تأمین می‌کند.

تأثیر اجتماعی و فرهنگی گوشت چیست؟

گوشت پخته‌شده، نقش مهمی در شکل‌گیری مغزهای بزرگ برای انسان داشت. در طول تاریخ هم دامپروری با اهلی کردن حیوانات و برخی از غلات و سبزیجات آغاز شد. اما برخی اکنون این سؤال را می‌پرسند؛ آیا هنوز گوشت برای زندگی انسان حیاتی است؟ این‌که ما همیشه گوشت می‌خوردیم به این معنا نیست که باید این روند را ادامه دهیم. اگر از رژیم درست شامل پروتئین استفاده کنیم، بازهم باید گوشت مصرف شود؟

هنوز هم در برخی مناطق روش دامپروری به شکل قدیمی در مراتع انجام می‌شوند، البته در قرن بیستم دامپروری به‌نوعی صنعتی شده و به دنبال این است که با کمترین هزینه بیشترین تولید را داشته باشد. نتیجه این هدف، ساخت کارخانه‌های مرغ، گوشت و ... بود.

اینکه بخواهیم پیامدهای زیست‌محیطی صنعت گوشت را از کشاورزی، دامپروری در مزارع و ... جدا کنیم کار بسیار دشواری است. البته این اطلاعات می‌تواند شدت مسئله را تا حدی نشان دهد.

مصرف آب

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ انجام شده، مصرف آب برای مواد غذایی مختلف ازاین‌قرار است:

بحران «گوشت»؛ هزینه واقعی گوشت برای محیط‌زیست چقدر است؟


همچنین بر اساس تحقیقی که سال ۲۰۱۳ انجام شد صنایع تولید غذا ۹۲درصد آب شیرین جهان را مصرف می‌کند که عامل یک‌سوم آن دامپروری است.

جنگل‌زدایی

بر اساس اطلاعات فائو، بیشترین کاربری اراضی قابل کشت در حوزه دامپروری است. تقریباً ۸۰درصد زمین‌های تولید صنعت غذا مربوط به حوزه دامداری است، علاوه بر این بشر جنگل‌های زیادی را که ریه زمین هستند به زمین کشاورزی بدل کرده است.

تغییراقلیم

تخمین زدن سهم صنعت گوشت بر میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای کار بسیار دشواری است، بااین‌وجود محاسبات زیادی با پاسخ‌های بسیار متفاوت در این رابطه انجام شده. بر اساس اطلاعات سازمان ‌ملل، صنعت غذا، جنگلداری و دیگر روش‌های استفاده از اراضی منجر به تولید ۲۴درصد گازهای گلخانه‌ای جهان می‌شود.

بااین‌وجود آمار از تأثیر بسیار زیاد صنعت گوشت بر گرمای زمین خبر می‌دهد، بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط ۳شرکت اصلی تولیدکننده گوشت از کل کشور فرانسه بیشتر است.

باید چه‌کار کنیم؟

به نوشته خبرآنلاین، برخی از کارشناسان فکر‌ می‌کنند تنها راه‌حل عاقلانه باقی‌مانده در این شرایط «گیاه‌خواری» است. در همین رابطه تحقیقی که سال پیش انجام شد نشان داد اگر کل ایالت متحده آمریکا به‌جای گوشت لوبیا از گوشت گاو استفاده کند، این کشور به هدفش درزمینهٔ کاهش انتشار کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌رسد.

البته یک‌راه حل دیگری هم وجود دارد؛ کاهش مصرف گوشت در کنار استفاده از گوشت با کیفیت‌تر. همچنین تغییر در روش تولید گوشت هم می‌تواند جلوی افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای را بگیرد.

منبع: گاردین/ ۷ می ۲۰۱۸


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین