کد خبر: ۵۲۲۷۹۲
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴

سید حسن خمینی: بدون حضور مردم نه مشروعیت الهی داریم، نه توان اجرایی/ عزت به «تندروی» نیست، بلکه به «خرد» است/ شوراها باید زبان مردم باشند

سید حسن خمینی گفت: دیروز رهبر معظم انقلاب نکته ای را مورد اشاره قرار دادند که صدای امام است؛ تک تک ما نسبت به عزت کشور مسئول هستیم.باید با اندیشه، تدبیر و اعتماد گام در مسیر آینده برداریم؛ این هدف جز با همدلی، همراهی، شستن کینه ها و فراموشی تلخی های به حق یا ناحق، محقق نمی شود.
آفتاب‌‌نیوز :
سید حسن خمینی با بیان اینکه هر جایی مردم هستند گره ها باز می شود، گفت: همه حیثیت جمهوری اسلامی به مردم سالاری است. مگر نقطه ای هست که مردم نباشند و ما بتوانیم مشکلی را حل کنیم؟ اگر مردم نباشند مشروعیت الهی و توان اجرایی نداریم، اما اگر مردم باشند هیچ کسی توان ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی را ندارد.

سید حسن خمینی در اجلاس عمومی شورای عالی استان ها با اشاره به بیستمین سالگرد تأسیس و راه اندازی شوراها، گفت: قوام نظام اسلامی به دو رکن دینداری و مردم سالاری است و هرچه این دو رکن را تضعیف کند تضعیف پایه های نظام است. نباید شک کرد که ما هرچه می توانیم باید برای تقویت این دو رکن بکوشیم و سرمایه های اجتماعی و معنوی جامعه را تعالی بخشیم.

او با بیان اینکه حضور دین در عرصه اجتماع پیام بزرگ انقلاب است، افزود: اگر بخواهیم بگوییم وجه ممتاز انقلاب در مقابل انقلاب های دیگر دنیا، به خصوص در میان انقلاب های بزرگ و ایدئولوژیکی که در قرن گذشته واقع شده، چه بوده؛ انقلاب ایران به عنوان آخرین انقلاب قرن بیستم یک پیام بسیار دارد که آن معنویت گرایی و بازگشت دین به عرصه جامعه است.

وی یادآور شد: در مقطعی از تاریخ انقلاب اسلامی صورت می گیرد که تقریبا نیمی از جهان با پارادایم و گفتمان سنگین ماتریالیستی همراه است. در مقابل شعار بزرگ مارکس که دین مخدر جامعه است و فضای منفی که در چپ های دنیا در مقابل دین وجود دارد، انقلاب ایران یک آب سرد و نقطه بطلانی است بر همه آن چیزی که این مجموعه القاء می کردند.

سید حسن خمینی شکل گیری قانون اساسی را یک اتفاق بزرگ دانست و اظهار داشت: محوریت دین به عنوان به نتیجه انقلاب توسط منتخبین مردم پدید می آید. امتیاز فلسفی انقلاب نسبت به مابقی جریانات انقلابی جهان همین است. و گرنه در بقیه هم کم یا زیاد مردمی آمده اند، شعارهایی داده اند و تحولات اجتماعی پدید آورده اند و گسل های اجتماعی آن جوامع تکان خورده است.

وی یادآور شد: این تحولات در همه جوامع بوده، اما آنچه که امتیاز ایدئولوژیک و فلسفی جامعه ما است، در نقطه اول اول دینداری و در نقطه دوم مردم سالاری است؛ تقریبا تا جایی که می دانیم هیچ جریان سیاسی، اعم از کودتا یا انقلاب، در دنیا نبوده که در کمتر از دو ماه خودش را به رأی مردم بگذارد.

او با تأکید بر اینکه حضور خردمندانه با حضور هیجان مندانه فرق می کند، تصریح کرد: انقلاب و امام و جمهوری اسلامی از آغازین لحظات خودش را در معرض یک آزمایش خردورزانه مردم درآورد. مردم سالاری و حضور مردم در جامعه ما یک واقعیت بی بدیل و یک دست گره گشا است.

وی ادامه داد: به این نکته توجه کنید که هر جایی مردم هستند گره ها باز می شود. تعبیری امام دارند که به نظر من جزو امهات اندیشه سیاسی امام است. امام بر خلاف کتاب های فلسفی و اصولی خوئ که سنگین و بسیار دقیق است، وقتی با مردم صحبت می کنند بسیار روان و شیرین صحبت می کنند و صحبت های ایشان را همه می فهمند.

سید حسن خمینی یادآور شد: بعد از کودتای نوژه قرار بود هواپیماها بلند شوند و بمباران کنند. امام می فرمایند(نقل به مضمون) «فرض می گیریم که بلند شدید و بمباران کردید، یک موقع می خواهید روی زمین بنشینید؛ با این مردم چه می کنید؟» این واقعیت نظام جمهوری اسلامی است؛ فقط تا روزی که مردم هستند ما باقی هستیم و فایده و نفع داریم.

وی با بیان اینکه حضور مردم در عرصه تصمیم گیری و هدایت جامعه جزو دو رکن اصلی نظام جمهوری اسلامی است، گفت: بر خلاف بسیاری که می گویند شوراها تمرین دموکراسی است، شوراها همه دموکراسی جمهوری اسلامی است و تمرین نیست؛ شما به عنوان نمایندگان مردم هویت جامعه اسلامی هستید.

سید حسن خمینی افزود: شوراها همه حیثیت جمهوری اسلامی هستند؛ چون همه حیثیت جمهوری اسلامی به مردم سالاری است. مگر نقطه ای هست که مردم نباشند و ما بتوانیم مشکلی را حل کنیم؟ اگر مردم نباشند مشروعیت الهی و توان اجرایی نداریم و اگر مردم باشند هیچ کسی توان ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی را ندارد.

وی اظهار داشت: شوراها نماد مردم سالاری جمهوری اسلامی است که بعد از بیست سال به یک بلوغ رسیده است. البته بیش از همه خود شما باید قدر آن را بدانید. به عنوان پارلمان مردمی ایران باید وظایفی که قانون اساسی بر عهده شما نهاده را مطالبه کنید و اصول بر زمین مانده قانون اساسی در این زمینه را پیگیری کنید.

سید حسن خمینی گفت: این انقلاب می ماند ولو اینکه ما می رویم؛ در آینده اندیشمندان می آیند و پیرامون انقلاب اسلامی تحقیق می کنند. من فکر می کنم بزرگترین دستاورد امام و انقلاب، در کنار دستاوردهای بسیار بزرگ دیگر، عزت است.

وی با بیان اینکه آنچه جامعه ایران را قبل و بعد از مشروطه به شدت آزار می دهد ذلت مقابل خارجی ها است، ادامه داد: این ذلت، یا حداقل عدم عزت، از نایافته های بزرگی بوده که در آستانه انقلاب جمهوری اسلامی با آن مواجه شده و اساسا انقلاب مردم برای همین است. نباید فراموش کنیم که عزت بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی است. عزت یعنی توجه به منافع خودمان، عزت اسلامی و عزت ملی یک امر بسیار مهم است؛ هرگاه احیانا نسبت به آن تزلزلی انجام دادیم بدانیم با یکی از دستاوردهای بزرگ جامعه بازی کرده ایم؛ عزت را هم فقط با همدلی، انسجام و وحدت می شود حفظ کرد.

او با تأکید بر اینکه ایمان و وحدت کلمه اسباب باقی ماندن انقلاب اسلامی است، افزود: مگر ما می توانیم عزت و توانایی جامعه اسلامی و برون رفت از بحران ها را جز با انسجام، با هم بودن، وحدت کلمه و با هم بودن همه مردم حل کنیم؟ لذا من تردید ندارم هر گلو، دست، قلم و تریبونی که نفرت پراکنی کرده و جامعه را چند شقه می کند خواسته یا ناخواسته در راستای اهداف ایران ستیزانه و اهداف دشمن است.

وی با تأکید بر اینکه ما یک ملت هستیم و یک آب و خاک داریم، افزود: از آن سوی چابهار تا آن سوی ماکو، و از خرمشهر تا سرخس درد و شادی ما یکی است و خوشی ما با هم است. اگر احساس کردید می خندید و در دل هم میهنتان غم است «نشاید که نامت نهند آدمی». جامعه ما جامعه عزیزی است؛ دیروز رهبر معظم انقلاب نکته ای را مورد اشاره قرار دادند که صدای امام بود؛ عزت این جامعه چیزی است که فرد فرد ملت در مقابل آن مسئول است. این مهم هم میّسر نمی شود مگر اینکه همه با هم باشیم و در مقابل کسانی که ما را پاره پاره می کنند بایستیم.

سید حسن خمینی تأکید کرد: ما در مقابل دنیا یک ملتیم که اگر با هم باشیم می توانیم و با هم نباشیم به هیچ راهی نمی رویم. اتفاقات بزرگی هم در تاریخ انقلاب اسلامی افتاده که اتفاقات این روزها نه اول و نه آخرش است. یک روز صدام حمله کرد. این تعبیر امام از شیرین ترین تعابیر امام است که دیوانه ای سنگی انداخت و می روند آن را می گیرند؛ آرامش بخشی بالاتر از این سخن به جامعه ممکن نبود.

وی شوراها را نماد مردم سالاری دانست و گفت: شوراها باید نمایندگی مردم را کنند. یکی از اتفاقات مهمی که می تواند صورت بگیرد این است که شوراها زبان اعتراضات و انتقادات جامعه باشد و لازم نباشد اگر گروهی به مبحثی انتقاد دارند در میدانی جمع شوند؛ باید شورای شهر بیان آنها باشد.

او افزود: هویت جمهوری اسلامی بر دو رکن دینداری، که در قالب ولایت فقیه جلوه می کند، و مردم سالاری، که در قالب جمهوری جلوه می کند، به عنوان ارکان فلسفی نظام و عزت اسلامی به عنوان بزرگترین دستاورد آن است. هرچه می خواهد بشود؛ عزت ما نباید دستخوش طمع شود.

وی ادامه داد: البته حفظ عزت به تندروی نیست، بلکه به خرد است. همانگونه که حرکت امام حسن (ع) به مقدار عملکرد سید الشهدا (ع) عزیز و عزتمند است. بنابراین، باید با اندیشه و تدبیر و اتحاد ما گامی در مسیر تعالی بگذاریم و این جز با اتحاد، همدلی، همراهی، شستن دل ها از کینه، برداری و فراموش کردن تلخی هایی که می تواند به حق یا ناحق باشد، میسر نیست؛ چشم ها را باید شست؛ جور دیگر باید دید.

منبع: انتخاب
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین