کد خبر: ۵۲۲۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۰

وزیر علوم: نشان دادن اقتدار علمی کشور دشمنان را مایوس می‌کند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نقش همکاری های علمی و بین المللی دانشگاههای کشور در نمایش توان علمی کشور به جهانیان گفت: نشان دادن اقتدار علمی کشور دشمنان را مایوس می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز پنجشنبه در اولین اجلاس علمی، آموزشی و تشکیلاتی روسای مراکز استانی بسیج اساتید و مسئولان کانون‌های بسیج استادان سراسر کشور که با عنوان «بسیج اساتید؛ زمینه ساز رویکرد حل المسائلی به گفتمان علمی» در محل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: آموزش عالی سرمایه بزرگ کشوراست که در طول انقلاب اسلامی با کمک اساتید، دانشجویان و کسانی که علاقه‌مند به امتداد جمهوری اسلامی بوده‌اند به این مرتبه رسیده‌اند؛ با این وجود باید برای صیانت، گسترش و اعتلای کیفی آن تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه امروز آموزش عالی کشور به دلیل عدم امکان اشتغال برای بخشی از فارغ التحصیلان دانشگاهی مورد نقد قرار می‌گیرد که چرا این همه دانش آموخته توسط دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تربیت شده اند، گفت: اگرچه ایجاد اشتغال وظیفه وزارت علوم نیست، ولی ما نباید از این موضوع نیز غافل شویم.

دکتر غلامی اظهار کرد: در مقوله اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی می توان گفت که ما با یک عدد نگران کننده که ما را به احساس گناه وا دارد روبه رو نیستیم و می‌توانیم مشکل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را با برنامه‌ریزی و همراهی مسئولان دیگر دستگاهها مرتفع کنیم؛ چراکه بیکاری فارغ التحصیلان در سطح جامعه تاثیرات منفی می‌گذارد و همچنین مایه نگرانی خانواده‌ها را فراهم می‌کند.

وزیر علوم با تاکید براینکه "ساماندهی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از طریق کنترل کمی، ماموریت گرا کردن واحدهای دانشگاهی و توجه به رشته‌های مورد نیاز بازار کار، در برنامه ریزی های وزارت علوم است"، اظهار داشت: در بحث ساماندهی، باید ماموریت گرا بودن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مورد توجه قرار بگیرد و بحث های گسترش کمی مهار شود.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه کیفی سازی آموزش عالی جزو اهداف ساماندهی دانشگاه‌ها است، گفت: بخشی از این کیفی سازی به آموزش برمی گردد و من همیشه از دانش آموخته‌های دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دفاع می‌کنم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه سیستم آموزشی ما نیاز به بازنگری دارد تا بتوانیم مهارت را به دانشجویان منتقل کنیم، گفت: مسئله‌ای که وجود دارد این است که در این ۴۰ سال از مجموعه‌های اداری، هیچ سفارشی برای تربیت نیروی تحصیل کرده دریافت نکرده ایم و اگر برنامه‌ای در این زمینه بوده به ندرت به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی منتقل شده است.

دکتر غلامی با اشاره به تفاهم نامه همکاری وزارت علوم با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای برگزاری دوره های کارورزی برای دانشجویان و همچنین تفاهم نامه همکاری با ستاد کل نیروهای مسلح برای برگزاری دوره‌های مهارتی ویژه سربازان تصریح کرد: این تفاهم نامه در سال ۱۳۹۶ با موفقیت اجرا شد و این طرح ادامه می‌یابد و امیدواریم با اجرای این طرح‌ها بتوانیم برخی از این کاستی‌ها که در زمینه برگزاری دوره‌های عملی و عدم تطابق مهارت‌ها با نیاز بازار کار در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وجود دارند، برطرف شوند.

وی با تاکید براینکه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه نیاز به برنامه‌ریزی و برنامه دارد، گفت: مهارت افزایی به دانشجویان طرح دیگری است که همزمان با تحصیل دانشجویان برگزار می‌شود و از طریق آن مهارت‌های مورد نیاز مشاغل متناسب با رشته‌های تحصیلی دانشجویان به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه باید با دانشجویان به گونه‌ای حرف بزنیم که آنان نسبت به آینده امیدوار شوند، گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند از پس رفع مشکل بیکاری برآید وبنابراین باید به سمت کارآفرینی و اشتغال از طریق بهره گرفتن از دانش افراد و فارغ التحصیلان دانشگاهی برویم.

وزیر علوم با اشاره به نقش تاثیر گذار و مهم استادان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در پیشرفت همه جانبه کشور گفت: انتظار ما از استادانی که توانسته اند رتبه استاد تمامی را کسب کنند، این است که در حل مسائل و مشکلات جامعه پیش قدم باشند.

وی با تاکید براینکه باید دانشجویان و جوانان را دریابیم، گفت: براساس مطالعاتی که طی سال‌های اخیر صورت گرفته، ۹۶ درصد از دانشجویان اعلام کردند که به خدا، معصومین و پیامبر (ص) اعتقاد قلبی دارند و با این وجود مسئولیت ما در قبال این دانشجویان و جوانان بالاست.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه براساس همین مطالعات و تحقیقات، بالای ۵۰ درصد از دانشجویان متدین به احکام بوده‌اند، گفت: در مجموع بالای ۷۲ درصد از دانشجویان و جوانان به نظام جمهوری اسلامی ایران نگاه مثبت داشته اند پس ما باید خودمان را اصلاح و از طرفی جوانان را به عنوان سرمایه نظام حفظ کنیم و نباید علاقه به داشته‌های ملی را در جوانان تضعیف کنیم چراکه اتحاد ملی با همین جوانان به دست می‌آید.

منبع: اینسا
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت توسعه دیپلماسی علمی بین المللی تاکید کرد و گفت: ما باید توان و اقتدار علمی نظام جمهوری اسلامی ایران را به دنیا نشان دهیم و در این راستا ضرورت دارد تا تعاملات علمی بین المللی گسترش یابند.

وزیر علوم به بدعهدی آمریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: علیرغم این بدعهدی ها، حضور هیئت های دانشگاهی و علمی اروپایی در کشورمان افزایش یافته است و کارهای مشترکی صورت گرفته است و حضور این هیئت‌ها در تغییر ذهنیت نخبگان دانشگاهی خارج از کشور موثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در باب محتوای دروس از جمله علوم تجربی و فنی و مهندسی صورت گرفته و در این راستا تغییرات در محتواها و سرفصل‌ها انجام شده است، گفت: در راستای تغییر در محتواها و سرفصل ها به دانشگاه‌ها اختیارات لازم داده شده تا پیشنهادات خود را ارایه دهند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی با بیان اینکه در باب علوم انسانی در کنار شورای تحول علوم انسانی، شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و سند جامع علمی کشور کارهای زیادی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی صورت گرفته، گفت: بخش قابل توجهی از راهبردهای عملی که توسط مراکز علوم انسانی ارایه، طراحی و ابلاغ شده اند در دانشگاه‌ها در حال انجام هستند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین