کد خبر: ۵۲۳۰۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
آمریکا در مخالفت با برجام، خود را منزوی می‌کند و تنها به حمایت اسرائیل و عربستان سعودی متکی است

راه دشوار اروپایی‌ها برای نجات برجام/ بحران ۲۰۰۳ در حال تکرار است؟/ ایندیپندنت: اروپایی‌ها بر روی برجام سرمایه‌گذاری کرده‌اند، باید برابر آمریکا مقاومت و از برجام دفاع کنند

تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا برای خارج کردن آن کشور از برجام سیلی‌ای به صورت روابط امریکا با متحدان اروپایی بود. اروپایی‌ها بر روی برجام سرمایه‌گذاری کرده‌اند و منافع استراتژیک‌شان در گروی حفظ آن است. /یک مشکل اصلی برای ترامپ آن است که او گمان می کند برجام توافق اوباماست؛ این در حالیست که توافق هسته‌ای با ایران از نظر بین المللی محبوب است/برخی از چهره‌ها مانند «جان بولتون» مشاور امنیت ملی امریکا همان نومحافظه کارانی هستند که معتقد بودند حمله و اشغال عراق کار راحتی است. آنان به نظر می‌رسد که با ترکیبی از غرور و نادانی به رویارویی با ایران روی می‌آورند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- تنها راه برای حفظ برجام آن است که اروپایی‌ها برای آمریکا روشن سازند که هدف قرار دادن شرکت‌های اروپایی که در راه دشوار اروپایی‌ها برای نجات برجام/ بحران ۲۰۰۳ در حال تکرار است؟/ایندیپندنت: اروپا باید برابر آمریکا مقاومت کندحال کسب و کار در ایران و تجارت با آن کشور هستند منجر به بروز اختلاف جدی تجاری خواهد شد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت «میدل ایست ای» با اشاره به مسیر پرسنگلاخی که در برابر اتحادیه اروپا برای حفظ برجام وجود دارد، می‌نویسد: تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا برای خارج کردن آن کشور از برجام سیلی‌ای به صورت روابط امریکا با متحدان اروپایی بود. اروپایی‌ها بر روی برجام سرمایه‌گذاری کرده‌اند و منافع استراتژیک‌شان در گروی حفظ آن است. این توافقنامه خطر حمله امریکا و اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران را از بین برد و مانع از بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه شد. به لطف برجام، اروپایی‌ها توانستند گفتگوی سیاسی را با ایران دوباره آغاز کنند و روابط اقتصادی با ایران را دوباره گسترش دهند. جای تعجبی ندارد که اروپایی پس از اعلام نظر ترامپ کماکان خود را متعهد به حفظ برجام دانستند.

راه دشوار اروپایی‌ها برای نجات برجام/ بحران ۲۰۰۳ در حال تکرار است؟/ایندیپندنت: اروپا باید برابر آمریکا مقاومت کند

 این اقدام سبب شد تا دستکم به صورت فوری ایران از برجام خارج نشود. در چندین هفته آینده مذاکره کنندگان ایرانی و اروپایی و همچنین روسی و چینی با یکدیگر دیدار خواهند داشت تا راه‌هایی برای نجات برجام پیدا کنند. روسیه و چین قطعا از تداوم برجام حمایت خواهند کرد. به طور خاص، چین متعهد به خرید نفت از ایران است و باید اطمینان دهد که در صورت تحریم‌های گسترده امریکا علیه ایران به خرید خود از تهران ادامه خواهد داد. 

از سوی دیگر، بانک‌های اروپایی و شرکت‌های آن به زودی با گزینه دشوار همکاری تجاری ایران و یا پذیرش مجازات‌های این همکاری از سوی آمریکا مواجه خواهند شد. ایران برای ماندن در برجام مشوق‌ها و امتیازات اقتصادی نیاز دارد. ایران تضمین تجاری می‌خواهد؛ اینکه اروپایی ها تضمین کنند که حتی در صورت تحریم امریکا در ایران سرمایه گذاری کرده و با آن کشور روابط تجاری خواهند داشت. 

دشوار بتوان پیش‌بینی کرد که شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی در مواجهه با خطر مجازات و جریمه از سوی دولت امریکا اولویت‌شان چه خواهد بود و چه انتخابی خواهند داشت. اگر شرکت‌های اروپایی بخواهند در ایران بمانند باید بانک‌های‌شان را از گزند قوانین و مقررات امریکا مصون نگه دارند. حقوقدانان و مقام‌های اتحادیه اروپا اکنون در حال بررسی گزینه‌های گوناگونی برای حمایت قانونی و حقوقی از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی هستند با این حال متاسفانه تاکنون هچ گزینه محافظتی از آنان در دسترس نبوده است.

این سایت در ادامه می نویسد: «یک راه دیگر برای اروپایی‌ها دادن تضمین سیاسی به ترامپ است در این راستا اروپایی ها می توانند با خواست امریکا برای تحمیل تحریم ها علیه ایران در مورد فعالیت موشکی آن کشور و حضور در منطقه در سوریه، یمن و عراق موافقت کنند و امیدوار خواهند بود که دولت امریکا از اعمال تحریم های ثانویه خودداری کند. این استراتژی مستلزم این ریسک است که اروپایی ها درک کنند که ایران با این کار آنان را خائن قلمداد کرده و دیگر راهی برای ماندن در برجام نبیند. ترامپ هیچ نظری نداده که نشان دهد مایل است با اروپایی ها برای حفظ برجام مصالحه می کند. در واقع، او از برجام منزجر است. تنها استراتژی اروپا محکوم کردن امریکا، تلافی جویی احتمالی و مذاکره است. اروپایی‌ها می توانند در یک مبارزه دیپلماتیک عمومی شرکت کنند و این پیام را به مخاطبان امریکایی انتقال دهند که هدف قرار دادن شرکت‌های اروپایی که در حال تجارت با ایران هستند نقض جدی همبستگی بین‌المللی است و به روابط امریکا و اروپا آسیب می‌رساند. اروپایی‌ها باید هشدار دهند که می‌توانند اقدام تلافی‌جویانه را علیه امریکا با ارجاع شکایت به سازمان تجارت جهانی و همچنین وضع تعرفه‌های تجاری سنگین علیه امریکایی‌ها انجام دهند».

راه دشوار اروپایی‌ها برای نجات برجام/ بحران ۲۰۰۳ در حال تکرار است؟/ایندیپندنت: اروپا باید برابر آمریکا مقاومت کند

این سایت در پایان می‌نویسد: «هدف از این کار می‌تواند متقاعد کردن امریکا برای ایجاد فضای بیشتر به منظور ایجاد امکان گسترش مانورهای امن برای شرکت‌های اروپایی و هزینه کمتر منازعه در ترنس اتلانتیک باشد. علیرغم ناسازگاری ترامپ، ممکن است در کنگره و در میان افکار عمومی امریکایی‌ها این استراتژی اروپا جواب دهد و کارساز باشد. حتی اگر هم اروپایی‌ها این امتیازات را کسب کنند باز نمی‌توانند به اندازه‌ای که مایل هستند با ایران تجارت کرده و در آن کشور سرمایه گذاری کنند. با این حال این استراتژی می‌تواند موجب جلب اعتماد ایران به اروپایی ها شود. این همه آن چیزی است که برای حفظ برجام ضروری است.»

اروپا مقاومت می‎کند؟

در همین حال، «پاتریک کاکبرن» خبرنگار روزنامه‌ «ایندیپندنت» در گزارشی اشاره می کند که اروپا باید در برابر امریکا به منظور حفظ برجام مقاومت کند. تنها از این طریق است که وجهه بین‌المللی اتحادیه اروپا حفظ خواهد شد. ترامپ به نظر می‌رسد از مشاهده درخواست مصالحه رهبران اروپایی از جمله مکرون و بوریس جانسون آن هم با دستان خالی لذت می‌برد. اکنون مقام‌های عراق هشدار می‌دهند که خروج امریکا از برجام آن کشور را به صحنه نبرد میان امریکا و ایران تبدیل کرده و بی‌ثباتی بیشتر خارومیانه را فرا می‌گیرد. این تنها عراق نیست که در معرض خطر قرار می‌گیرد. درگیری‌های فزاینده میان ایران و امریکا بر کل منطقه تاثیر می‌گذارد اما بیشترین تاثیر بر سوریه و عراق است که مدتهاست از جنگ رنج برده‌اند و صحنه رقابت واشنگتن و ایران بوده‌اند. 

یک مشکل اصلی برای ترامپ آن است که او گمان می کند برجام توافق اوباماست؛ این در حالیست که توافق هسته‌ای با ایران از نظر بین المللی محبوب است. در نتیجه، امریکا در این مسیر خود را منزوی می‌کند و تنها به حمایت اسرائیل و عربستان سعودی متکی است. در حال حاضر تصمیم ترامپ به خروج از برجام به نوعی تحقیر بریتانیا، آلمان و فرانسه بوده است. آنان از ترامپ خواسته بودند تا در برجام بماند. اگر رهبران اروپایی اکنون تحریم‌های ایران توسط ترامپ را بپذیرند، رییس جمهوری امریکا دلیلی نمی بیند در مذاکرات احتمالی آینده نظر اروپایی‌ها را جدی بگیرد. در آن صورت اروپا نقش و نفوذ کمتری در سطح بین المللی خواهد داشت».

«کاکبرن» در ادامه می نویسد: «در حال حاضر ایران می گوید در توافقی که برای ان کشور نفع اقتصادی نداشته باشد نخواهد ماند. پس از آن چه خواهد شد؟ واقعیت آن است تنها بدیل اقدام نظامی است اما ایران از لحاظ سیاسی و نظامی در عراق، سوریه و لبنان و کشورهایی که احتمالا در آینده بحران‌ساز خواهند بود در موقعیتی قوی قرار دارد. در هر سه کشور شیعیان تحت کنترل ایران هستند. ایا دولت ترامپ در این مسیر می اندیشد؟ احساس می‌شود که بحران سال ۲۰۰۳میلادی در حال تکرار است. برخی از چهره‌ها مانند «جان بولتون» مشاور امنیت ملی امریکا همان نومحافظه کارانی هستند که معتقد بودند حمله و اشغال عراق کار راحتی است. آنان به نظر می رسد که با ترکیبی از غرور و نادانی به رویارویی با ایران روی می آورند».

راه دشوار اروپایی‌ها برای نجات برجام/ بحران ۲۰۰۳ در حال تکرار است؟/ایندیپندنت: اروپا باید برابر آمریکا مقاومت کند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
1
2
کشورهای عضو دارای حق وتو در واقع ریش سفید سازمان ملل هستند ! واین اقدام نابخردانهء ترامپ دیگه نشان داد که داشتن حق وتو ریش سفیدی نیست چون حرمت سازمان ملل را از بین برد ! اتحادیه ء اروپا هم خود یک قدرت است اگر قدر خود را بداند باید در برابر امریکا و ترامپ ایستادگی کند !
ناشناس
|
France
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
1
1
اگر اروپا جلوی آدم احمقی مثل ترامپ نایستد باید منتظر همان عواقبی باشه که وقتی هیتلر مجارستان را اشغال کرد. آتشی که از تو خاورمیانه به اروپا می‌رسه. بعدش هم قدرت گرفتن افراطیون در اروپا و بقیه اش هم مشخصه مداخله آمریکا به عنوان آتش نشانی.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین