کد خبر: ۵۲۳۱۰۱
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴

خشم جمهوریخواهان از مذاکره ظریف و کری

ترامپ در توئیتی نوشت که جان کری قانون لوگان را نقض کرده است. طبق قانون لوگان که در سال 1977 در آمریکا به تصویب رسید، شهروندان بدون صلاحیت از مذاکره با دولت‌های خارجی منع شده‌اند. هر چند این قانون هرگز اجرا نشده اما همچنان یکی از قوانین مصوب آمریکا به شمار می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- "مارک تیسن" نویسنده و تحلیلگر موسسه «امریکن اینترپرایز» و مشاور «جورج بوش» رییس جمهوری سابق امریکا در مقاله ای در روزنامه «واشنکتن پست» با موضعی انتقادی به گفتگوی جان کری وزیر امور خارجه سابق امریکا با طریف بر سر لزوم حفظ برجام اشاره کرده است. او در این مقاله به علت انتقادات جمهوریخواهان نسبت به این موضوع پرداخته است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ مشاور سابق بوش در مقاله خود می نویسد: «دموکرات ها به طور مرتب ادعاهایی را درباره تضعیف دموکراسی امریکا از طریق روابط نزدیک با قدرتی خارجی مطرح می‌کنند. آنان ترامپ را به نزدیکی به روسیه متهم می کنند پس آنان درباره گفتگوهای مخفیانه کری و ظریف چه نظری دارند؟ آیا در این باره نظری ندارند؟ آیا گفتگوهای کری و ظریف کارشکنی در مسیر طرح ترامپ برای خروج از برجام نبود؟ سخنگوی وزارت خارجه ایران پس از انتشار گزارشی درباره این جلسه از سوی نشریه «بوستون گلوب» این موضوع را تایید کرد و گفت ما امریکا را فقط به عنوان ترامپ نمی‌بینیم، امریکا فقط دولت فعلی حاکم بر آن کشور نیست. جلسات کری با مقامات ایران به تنهایی روی نداده بلکه بخشی از کارزار لابی‌گری رسمی شامل تماس‌های تلفنی با رهبران اروپایی بوده است».

عصبانیت جمهوریخواهان از مذاکرات ظریف و کری

او در ادامه می‌نویسد: «ترامپ در توئیتی نوشت که جان کری قانون لوگان را نقض کرده است. طبق قانون لوگان که در سال 1977 در آمریکا به تصویب رسید، شهروندان بدون صلاحیت از مذاکره با دولت‌های خارجی منع شده‌اند. هر چند این قانون هرگز اجرا نشده اما همچنان یکی از قوانین مصوب آمریکا به شمار می‌رود. قانون لوگان در سال ۱۹۹۴ مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته است اما تا کنون هیچ شهروندی در ایالات متحده آمریکا به بهانه این قانون مورد مجازات قرار نگرفته است. در واقع این قانون برای محاکمه افرادی در نظر گرفته شده است که بدون صلاحیت و اجازه دولت ایالات متحده آمریکا در سیاست خارجی این کشور مداخله کرده و با دیگر دولت‌ها وارد مذاکره شوند. اگرچه واقعیت آن است که بسیاری از محافظه کاران این قانون را موجه ندانسته و در قبال شخصی اجرایی و اعمال نشده است.

کری اکنون یک شهروند است بدون هیچ گونه مقام و مسئولیتی. او در حال حاضر هیچ وظیفه و مسئولیت قانونی ای ندارد. کری اقدام خود را توجیه کرده و آن را با ملاقات‌ها و رایزنی‌های کسینیجر و سایر مقام‌های دیپلماتیک سابق امریکا مقایسه کرده است. واقعیت آن است که کیسینجر دیپلماسی سرکشانه‌ای را در پیش نگرفته است. او زمانی که با رهبران خارجی دیدار می کند معمولا با کاخ سفید از پیش هماهنگ می‌کند؛ اغلب پیام‌هایی را برای روسای جمهوری دارد در حالی که «کری» هیچ یک از این کارها را انجام نداده است. این اولین باری نیست که کری در دیپلماسی امریکا به عنوان یک شهروند که هیچ مسئولیت اجرایی ندارد مداخله می‌کند. در سال ۱۹۷۰ میلادی نیز او به پاریس رفت و با مقام های ویتنام شمالی دیدار داشت در حالی که مذاکرات برای پیمان صلح پاریس با کیسینجر در جریان بود. کری پس از آن اعتراف کرد که اقدامات‌اش در حوزه مذاکرات افراد خصوصی قرار داشته است با این حال، او ماه گذشته این اتهام را نپذیرفت و کار خود را توجیه کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین