کد خبر: ۵۲۳۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴

این خانه‌ها سر چه کسانی خراب می‌شود!؟

مدیرکل اداره استاندارد تهران در حالی از تشکیل پرونده برای تولیدکنندگان مصالح ساختمانی غیراستاندارد خبر داده که این پرسش مطرح است که خانه‌های ساخته شده با این مصالح و دیگر مصالح ساختمانی غیراستاندارد سر چه کسانی خراب می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
 امروز مدیرکل اداره استاندارد تهران از اعلام جرم علیه ۶۵ واحد تولیدی متخلف و فاقد پروانه استاندارد در صنعت ساختمان خبر داده است.

به گفته محمودرضا طاهری، "با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده در راستای نظارت جدی بر واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی و نیز مراکز عرضه آن، در سال گذشته پروانه کاربرد علامت استاندارد حدود ۹۰ فرآورده ساختمانی به دلیل عدم احراز شرایط استاندارد، ابطال و تعلیق شد".

وی با تاکید بر اعلام جرم علیه ۶۵ واحد تولیدی متخلف و فاقد پروانه استاندارد در صنعت ساختمان در مراجع قضایی، خبر داده که "بازرسان استاندارد در جریان بازرسی‌های خود ۲۰ هزار تن شن و ماسه، ۵۰ هزار عدد بلوک سیمانی سبک، ۲۵۰۰ متر تیرچه با پاشنه بتنی، ۳۲۰ تن سیمان، ۴۳۰۰ عدد بلوک سقفی پلی‌استایرن، حدود هزار متر مربع شیشه ساختمانی، ۲۷ بچینگ تولید بتن را توقیف و خط تولید شش واحد تولیدی شن و ماسه را پلمب کردند".

اگرچه اقدام سازمان ملی استاندارد در توقیف مصالح ساختمانی غیراستاندارد در نوع خود مثبت است اما ارائه چنین آمارهایی از تولید تعداد قابل توجهی مصالح ساختمانی غیراستاندارد این ابهام و پرسش را ایجاد می‌کند که در حوزه حساسی همچون مصالح ساختمانی که با جان شهروندان سروکار دارد چرا اجازه تولید و عرضه مصالح ساختمانی غیراستاندارد داده می‌شود.

این وضعیت در حالی است که برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مسوول همچون وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان که باید دست در دست هم به ارتقای ایمنی ساختمان‌ها نظارت و اهتمام داشه باشند درگیر حاشیه‌های دیگری در روابط دوجانبه هستند.

ارز مسافرتی قابل خروج نصف شد

در تازه‌ترین تغییرات اعمال شده در ضوابط ورود و خروج ارز مسافری، مجموع خروج ارز همراه مسافر تا سقف ۵۰۰۰ یورو تعیین شد. این رقم نسبت به ۱۰ هزار یوروی قابل خروج قبلی نصف شده است.

سال گذشته بود که با اصلاح دستورالعمل اجرایی "ضوابط ناظر بر ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر"، مبلغ قابل حمل برای خروج از کشور تعریف شد به طوری که در راستای اجرای قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اعلام شد که سقف خروجی و ورودی ارز ۱۰ هزار یورو و یا معادل آن به سایر ارزها است و بیش از این مبلغ ممنوع بوده و پولشویی محسوب می‌شود.

اما در تازه‌ترین بازنگری که در روابط ورود و خروج ارز مسافری انجام شده، مبلغ قابل حمل تا ۵۰ درصد کاهش یافته است و بر این اساس خروج ارز، اسناد بانکی و اوراق بهادار بی‌نام همراه مسافر مجموعا تا سقف ۵۰۰۰  یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرزهای هوایی و تا سقف مبلغ ۲۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها از مرزهای زمینی، ریلی و دریایی مجاز است.

دلیل گرانی مرغ کشف شد

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی اعلام کرد که به دلیل افزایش قیمت خوراک مرغ، قیمت تمام شده گوشت مرغ بالا رفته و شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار هستیم اما این به دلیل گرانی قیمت گوشت مرغ نیست بلکه هزینه تولید افزایش یافته که باید مشکل آن بررسی و حل شود.

بازار گوشت مرغ طی ماه‌های گذشته با نوسانات متعددی روبرو شده و شاهد افزایش نسبی قیمت این محصول در بازار هستیم چرا که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به بیش از ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان رسیده است.

در این شرایط به گفته مهدی یوسف‌خانی - رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی- قیمت گوشت مرغ کشتار شده تهران کیلویی ۸۱۵۰ بوده و هر کیلوگرم مرغ کشتار شده شهرستان در پایتخت نیز ۷۶۵۰ تومان فروخته می‌شود که با توجه به وضعیت کنونی و کاهش پیدا نکردن نهاده‌های تولیدی که به دلیل افزایش نرخ ارز گران شده بودند، می‌توان گفت گوشت مرغ در بازار گران نیست و قیمت آن برای تولیدکنندگان گران تمام می‌شود.

لوازم تزئینی‌ها خوب می‌فروشند

بازار لوازم تزئینی که همواره مشتریان خاص خود را دارد طیف قیمتی بسیار گسترده‌ و سلیقه‌ای دارد و بعضا برخی از اجناس با قیمت‌های نجومی و میلیونی فروخته می‌شوند و جالب است که به گفته فروشندگان، این بازار که اخیرا هم افزایش قیمت داشته راکد نیست و تقاضایش تغییری نکرده است.

جالب است که نوسانات بازار ارز روی قیمت لوازم تزئینی هم تاثیرگذار بوده است و به گفته فروشندگان، قیمت‌ها در یکی - دو ماه اخیر دچار تغییراتی شده است و بخش عمده‌ای از اجناس لوازم تزئینی حداقل هشت درصد گران شده‌اند.

به گفته کارشناسان، عمده وسایل تزئینی از نفت تهیه می‌شوند و هزینه تمام شده آنها از قیمت نفت تبعیت می‌کند که روند افزایشی داشته‌ است اما فروشندگان می‌گویند با وجود بالا رفتن قیمت‌ها، میزان فروش آنها نسبتا مناسب است و بازارشان رکود چندانی ندارد.

خبر خوش برقی، خاموشی کاهش می‌یابد

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران اظهار کرده که "مدت زمان خاموشی به ازای هر مشترک در پایان سال ۱۳۹۵ حدود ۲۵۰ دقیقه در سال بود که با برنامه‌های انجام شده در پایان سال ۱۳۹۶ این عدد به ۱۶۰ دقیقه رسید و قرار است در پایان سال ۱۳۹۷ به ۱۳۰ دقیقه در سال برسد".

به گفته حسین صبوری، "خاموشی‌های سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ معادل ۲۰ درصد کاهش یافته و میزان رضایت‌مندی مردم در پایان سال ۱۳۹۶ معادل ۸۸ درصد بوده است".

وی تاکید کرده که "وقتی فصل تابستان می‌رسد، ساعات اوج مصرف برق از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و از ۱۹ تا ۲۳ است. اگر بتوان حداقل ۱۰ درصد در این بازه زمانی مدیریت مصرف انجام شود و بارهای حساس و تجهیزات پرمصرف را در این بازه استفاده نکنیم، بدون هیچ مشکلی از تابستان عبور خواهیم کرد".

تنظیم بازار کالاهای اساسی به مناسب ماه مبارک رمضان

مدیرکل دفتر تنظیم بازار وزارت کشاورزی از آغاز طرح ضیافت ماه رمضان خبر داده و خاطرنشان کرده که "۱۱۴ هزار تن از شش محصول استراتژیک و اساسی شامل برنج، شکر، روغن نباتی، گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ برای طرح ضیافت در نظر گرفته شده است".

هر ساله وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار در آستانه ماه مبارک رمضان طرح ضیافت را برای کنترل قیمت‌ها در نظر گرفته و برخی از محصولات اساسی پرمصرف در سبد مردم را که در این ماه با افزایش تقاضای مضاعفی روبرو می‌شود، به صورت مستمر در استان‌های مختلف عرضه می‌کند.

در این راستا مسعود بصیری - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی- اعلام کرده که "بر اساس مصوبات موجود در این طرح ۳۰ هزار تن برنج، ۴۰ هزار تن شکر، ۲۰ هزار تن روغن نباتی، ۲۰ هزار تن گوشت مرغ منجمد، ۲۰۰۰ تن گوشت قرمز منجمد و ۲۰۰۰ تن تخم‌مرغ در استان‌ها عرضه می‌شود".

برای آگاهی از قیمت عرضه این کالاها بر روی این لینک کلیک کنید.

ارتقای شغلی اتباع بیگانه در ایران

آن طور که عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار خبر داده در سال‌های اخیر برخی اتباع بیگانه وارد مشاغلی همچون باغداری و پرورش مرغ و طیور شده‌اند.

علی اصلانی اظهار کرده که "زمانی اتباع بیگانه در مشاغلی که نیروی کار ایرانی در آنها مایل به کار نیست حضور پیدا می‌کردند ولی امروز با هزینه بسیار نازل به آنها مجوز می‌دهیم تا از کار ساختمانی و مقنی‌گری فراتر رفته و به باغداری و مرغداری و پرورش ماهی و شترمرغ روی بیاورند".

وی از این موضوع انتقاد و گفته که "طبیعی است که اتباع بیگانه در کشورهای خارجی تحت نظارت هستند و مالیات خود را می‌پردازند در کشورهای دیگر مهاجران نمی‌توانند مادام‌العمر بمانند ولی قوانین ما به قدری سهل و آسان است که اتباع بیگانه به راحتی وارد کشور می‌شوند، ‌تشکیل خانواده می‌دهند و بعد فرصتهای شغلی جوانان ما را اشغال و پول خالص ایران را وارد کشورشان می‌کنند به همین دلیل برای جلوگیری از ازدیاد مهاجرین در کشور باید ساماندهی اتباع خارجی با جدیت و نظارت شدیدتر دنبال شود".

لوازم پزشکی گران می‌شود؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی اظهار کرده که "به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، ‌ احتمالا شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت در بازار تجهیزات پزشکی خواهیم بود".

عبدالرضا یعقوب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت قیمت تجهیزات پزشکی در سال جاری، اظهار کرده است: افزایش قیمت ارز، افزایش حقوق و دستمزد و و افزایش قیمت ماشین آلات و قطعات از جمله دلایلی هستند که موجب افزایش قیمت تولید در حوزه تجهیزات پزشکی خواهند شد و بر همین اساس در سال ۱۳۹۷ احتمالا شاهد افزایش بیش از ۱۰ درصدی در بازار تجهیزات پزشکی خواهیم بود.

وی با انتقاد از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان، اظهار کرده که "تخصیص ارز ارزان‌ قیمت به واردکنندگان برخلاف مسیر تولید است و به طور حتم چنین اقدامی همانند پرداخت یارانه به واردکنندگان است و نباید چنین اقدامی صورت گیرد".

راهکاری جدید برای ترک معتادان یوتیوب

کاربران اندرویدی یوتیوب از این پس قادر خواهند بود تنظیمات این شبکه اجتماعی را به صورت خودکار بر روی یادآوری فراغت از تماشای بی وقفه ویدیو تنظیم کنند.

گوگل بعنوان شرکت توسعه‌دهنده نرم‌افزار و اپلیکیشن کاربردی یوتیوب، به‌تازگی در جریان رویداد Google I/O ۲۰۱۸ اعلام کرده که به منظور افزایش سلامت و بهبود کیفیت زندگی کاربران در عصر دیجیتال، قابلیت «سلامت دیجیتال» یا Digital Wellbeing را به جدیدترین نسخه از سیستم عامل خود یعنی اندروید P اضافه کرده است. این ویژگی به کاربران دستگاه‌های الکترونیکی همچون گوشی‌های هوشمند این امکان را می‌دهد تا از اعتیاد و استفاده بیش از حد از موبایل و تبلت جلوگیری کنند.

حالا یوتیوب نیز قابلیت جدیدی را به خود افزوده است تا کاربران این شبکه اجتماعی بتوانند تنظیمات آن را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که بعد از تماشای ویدیو و گذشت مدت زمان خاصی، هراز گاهی پیغامی مبنی بر هشدار استفاده بیش از اندازه کاربران از گوشی و امکان آسیب دیدن چشم، گردن و دست هایشان بر روی صفحه نمایش یوتیوب ظاهر و پدیدار می شود و آنها را وادار می کند تا گوشی خود را برای چند دقیقه کنار گذاشته و به فعالیت فیزیکی بپردازند.

بازار سهام به رشد خود ادامه می‌دهد

با کاهش ابهامات نسبت به آینده اقتصاد، سرمایه‌گذاران به صورت مقطعی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بهتر آنالیز می‌کنند و این موضوع تصمیم‌گیری را برای سرمایه‌گذاران بورسی راحت‌تر کرده است.

بعد از تصمیم ترامپ در مورد برجام راه برای سرمایه‌گذاران روشن‌تر شده و فضای ابهام به صورت مقطعی کمرنگ شده است، البته این موضوع الزاما کمک به شکست رکود بازار سهام نمی‌کند چرا که تمام بازارها از  کاهشِ ابهامات اقتصادی بهره‌مند می‌شوند و امکان دارد سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرند که سرمایه‌های خود را در معرض ریسک‌های بازار سهام قرار ندهند.

امروز بار دیگر شاخص کل بورس توانست از کانال ۹۴ واحدی عبور کند. چند روز است که قیمت‌ها در بورس تهران مخصوصا در سهم‌های شاخص‌ساز به آرامی رو به افزایش است و به تبع آن شاخص کل نیز به آرامی رشد همراه با احتیاطی را شاهد است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین