کد خبر: ۵۲۳۳۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲
نقض برجام به معنای زیر پا گذاشتن اخلاق، سیاست و مقررات بین‌المللی است

روحانی: ایران خواهان صلح است/خوشحالیم که توانسته‌ایم داعش را از پای در آوریم/شرط حفظ برجام

رئیس جمهور روابط ایران و سریلانکا را در همه زمینه ها و بویژه اقتصادی رو به توسعه خواند و تاکید کرد که دو کشور در حوزه های اقتصادی مورد علاقه به توافقات خوبی رسیده اند و شرکتهای ایرانی آماده اند فعالیتهای خود را در این کشور گسترش دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در نشست خبری با همتای سریلانکایی خود با ابراز خشنودی از انجام این سفر، گفت: روابط دو ملت بزرگ ایران و سریلانکا به قرن‌ها پیش باز می‌گردد و ده‌ها سال است که دولت‌های دو کشور نیز روابط سیاسی صمیمانه‌ای دارند.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ رئیس جمهور با اشاره به اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است، اظهارداشت: در گفتگوهای امروز فروش نفت، مواد پتروشیمی، مصالح ساختمانی، ارایه خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا مورد گفتگو قرار گرفت. همچنین ایران با توجه به سابقه ساخت سد و نیروگاه و احداث شبکه انتقال برق در سریلانکا، آماده ادامه فعالیت در این زمینه بوده و همچنین آمادگی خود را برای ارایه خدمات دیگر از جمله ساخت و توسعه پالایشگاه و احداث راه‌آهن در سریلانکا، اعلام کرد و به تفاهماتی رسیدیم.

روحانی: ایران خواهان صلح است/خوشحالیم که توانسته‌ایم داعش را از پای در آوریم/شرط حفظ برجام

دکتر روحانی اظهار داشت: امیدوارم در  دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که به زودی در تهران برگزار خواهد شد، همه موضوعاتی که در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و خدمات فنی و مهندسی در نشست امروز مورد بحث قرار گرفتند، پیگیری شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در گفتگوهای امروز درباره همکاری‌های علمی و دانشگاهی بویژه در زمینه علوم پزشکی و صادرات دارو به سریلانکا نیز گفتگو کردیم، تصریح کرد: با توجه به جاذبه‌های فراوان ایران و سریلانکا، موضوعات گردشگری و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و کلمبو نیز مورد بحث قرار گرفت تا رفت و آمد مردم دو کشور تسهیل شود.

روحانی با اشاره به اینکه در گفتگوهایمان همکاری‌های دو کشور در مسایل سیاسی و بین‌المللی و حمایت‌های دو کشور از یکدیگر مورد بررسی قرار گرفت و این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت، خاطر نشان کرد: خوشبختانه ایران و سریلانکا درباره مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی نظرات نزدیکی دارند و امیدوارم مشارکت سازنده دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی و از جمله در جنبش عدم تعهد و اجلاس‌های آسیایی همانند گذشته ادامه داشته باشد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ، اخلاق، اعتماد و توجه به مقررات بین‌المللی را اساس سیاست خارجی برشمرد و گفت: بسیار خوشحالیم که جمهوری اسلامی ایران به هر توافقی که امضاء کرده کاملاً پایبند بوده و در عین حال بسیار متأسفیم که آمریکا به عنوان یکی از طرفین توافق بسیار مهم هسته‌ای که مورد تأیید سازمان ملل متحد هم قرار گرفته، این توافق را نقض و اعلام کرده که ازآن خارج می‌شود؛ این به معنای زیر پا گذاشتن اخلاق، سیاست، راه صحیح دیپلماتیک و مقررات بین‌المللی است.

روحانی افزود: اگر 5 کشور دیگر طرف جمهوری اسلامی در این توافق با ایران همراه باشند و به توافقات خودشان عمل کنند و تضمین دهند که منافع ایران با تداوم برجام محقق خواهد شد، این توافق برخلاف میل آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.

رئیس جمهور در ادامه مبارزه با تروریسم را مورد تأکید دو کشور ایران و سریلانکا عنوان کرد و اظهار داشت: بسیار خوشحالیم که دیروز شاهد برگزاری یک انتخابات آزاد در عراق بودیم و اعلام می‌کنیم که کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم و دولت‌های سوریه  و عراق برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داشت.

روحانی تصریح کرد: جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم منطقه و بویژه مردم فلسطین را که قدمت آن به 70 سال می‌رسد، محکوم می‌کنیم و معتقدیم همه کشورهای جهان باید از این ملت مظلوم، حمایت کرده و در برابر تجاوزات ایستادگی کنند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: برای سفر رئیس جمهوری سریلانکا اهمیت قائلیم و امیدواریم این سفر، سرآغازی برای تحولی جدید در روابط دو کشور باشد. همچنین امیدوارم بتوانیم در فرصت مناسب به دعوت رسمی رئیس جمهور سریلانکا به این کشور سفر کنیم.

مایتریپالا سیریسنا رئیس جمهور سریلانکا نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه روابط دیپلماتیک ایران و سریلانکا از سال 1961 برقرار شده است، گفت: البته آغاز روابط واقعی دو ملت و دو کشور، به هزاران سال قبل بازمی‌گردد و خوشحالم با افتخار اعلام کنم که امروز عزم خود را برای تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور به نمایش گذاشتیم.

رئیس جمهور سریلانکا با تأکید بر اینکه دو کشور باید تلاش خود را برای ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی و تجاری افزایش دهند، افزود: ایران یکی از خریداران عمده چای سریلانکاست و سریلانکا نیز از مشتریان نفت جمهوری اسلامی ایران است، لذا در گفتگوهایمان تقاضا کردیم که صادرات نفت ایران به سریلانکا افزایش یافته و نیازهای ما در این زمینه توسط ایران تأمین شود.

سیریسنا با اشاره به اینکه امروز تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی، مبارزه با مواد مخدر، همکاری در عرصه سینما و همکاری‌های علمی و فناوری بین دو کشور امضاء شد، اظهار داشت: سریلانکا خود را متعهد به اجرای همه این تفاهم‌نامه‌ها می‌داند و خواهان برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور برای افزایش تعاملات و آمد و شد بین مردم و فعالان اقتصادی دو کشور است.

رئیس جمهور سریلانکا با دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در سریلانکا، تصریح کرد: تسهیلات مناسبی برای تشویق سرمایه‌گذاران در سریلانکا در نظر گرفته‌ایم تا مناسبات تجاری و اقتصادی خود با دیگر کشورها و از جمله ایران را افزایش دهیم و پیشاپیش از همه تلاش‌ها و مساعدت‌های ایران برای توسعه سریلانکا قدردانی می‌کنم.

رئیس جمهور در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و سریلانکا:

تهران آماده توسعه همه جانبه مناسبات با کلمبو است/ شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده ارایه خدمات فنی – مهندسی به سریلانکا هستند/ سیاست منطقه ای ایران، حفظ امنیت، ثبات و مبارزه با تروریسم است/ تاکید بر برگزاری کمیسیون مشترک همکاری دو کشور در آینده نزدیک

رئیس جمهور همچنین در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و سریلانکا روابط دو کشور را مثبت و دوستانه ارزیابی کرد و با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای توسعه همه جانبه مناسبات بویژه همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی ،گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده توسعه همه جانبه مناسبات و همکاری‌ها با سریلانکا به عنوان کشوری دوست است.

روحانی روز یکشنبه در این نشست، گسترش روابط کارگزاری بانکی دو کشور را در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور حائز اهمیت دانست و تأکید کرد: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی با تجربه، دانش و تخصص بالا آماده ارایه خدمات فنی – مهندسی در بخش‌های مختلف از جمله سدسازی، احداث نیروگاه و توسعه پالایشگاه و برق‌رسانی به روستاها در سریلانکا هستند.

روحانی برقراری تجارت ترجیحی، کشت فرا سرزمینی، همکاری در بخش‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی، دانشگاهی، پزشکی، درمانی و توسعه گردشگری را از جمله زمینه‌های مناسب توسعه روابط و همکارهای تهران – کلمبو برشمرد و بر تشکیل دوازدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و سریلانکا در راستای اجرای توافقات فی‌مابین تأکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به همکاری‌ها و روابط خوب ایران و سریلانکا در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی، گفت: اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران در روابط خارجی خود، بر مبنای صلح، امنیت و تعامل سازنده با جهان است.

روحانی با بیان اینکه دستیابی به توافق برجام در مذاکرات هسته‌ای به جهان نشان داد که ایران کشوری خواهان صلح است، افزود: امروز می‌بینیم که 5 کشور اروپایی و جامعه جهانی بر اجرای این توافق تأکید داشته و نسبت به ادامه و حفاظت از آن اصرار دارند.

رئیس جمهور خارج شدن یک طرفه آمریکا از برجام را اقدامی خلاف اخلاق، عرف و مقررات بین‌المللی دانست و تصریح کرد: تعهدات دولت‌ها در نظام بین‌الملل ادامه دار بوده و هیچ دولتی نمی‌تواند تعهدات دولت قبل را که براساس مقررات سازمان ملل تأیید شده، برهم بزند.

روحانی با تأکید بر اینکه این عهدشکنی آمریکایی ها، نشان می‌دهد که آنها به تعهدات خود پایبند نبوده و نمی‌توان به آنان اعتماد کرد، گفت: سیاست ایران در منطقه بر مبنای تلاش برای حفظ امنیت، ثبات و مبارزه با تروریسم است و امروز خوشحالیم که توانسته‌ایم به دولت و ملت عراق، کمک کرده و داعش را از پای در آوریم و مردم این کشور در امنیت و آرامش پای صندوق‌های رأی رفتند.

رئیس جمهور افزود: تروریسم معضلی بزرگ برای منطقه و جهان بوده و همه باید برای مبارزه با تروریست ها دست به دست هم بدهیم.

روحانی با تأکید بر ضرورت کمک به ملت‌هایی که از حقوق‌شان محروم شده‌اند، اظهار داشت: بسیار جای تأسف است که مردم فلسطین، 70 سال ظلم و جنایت را تحمل کردند و رژیم اشغالگر صهیونیستی، همچنان به اقدامات خود ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه همکاری ایران و سریلانکا در سازمان‌های بین‌المللی با توجه به دیدگاه‌های مشترکی که در زمینه مسایل منطقه‌ای و جهانی دارند، بسیار مفید است، گفت: مبارزه با مواد مخدر از وظایف همه کشورهای منطقه بشمار می‌رود و باید به همکاری‌های خود در این راستا ادامه دهیم.

روحانی افزود: مطمئناً این سفر گام مهم و تأثیر گذاری در راستای توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌های ایران و سریلانکا بوده و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد گسترش همه جانبه مناسبات در بخش‌های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری و سیاسی دو کشور باشیم.

«مایتریپالا سیریسنا» رئیس جمهوری سریلانکا نیز در این نشست با تقدیر از میهمان‌نوازی و استقبال شایسته جمهوری اسلامی ایران، گفت: مناسبات ایران و سریلانکا، دوستانه و دیرینه بوده و این سفر فرصت بسیار خوبی برای تقویت و توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌های تهران – کلمبو است.

رئیس جمهوری سریلانکا گسترش روابط و همکاری‌های اقتصادی دو کشور در راستای ارتقاء سطح مبادلات تجاری و رسیدن به شکوفایی اقتصادی را ضروری خواند و افزود: مسئولان دو کشور و کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سریلانکا باید برای توسعه همه جانبه مناسبات  تلاش بیشتری داشته باشند.

سیریسنا با بیان اینکه ایران و سریلانکا می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را در بخش‌های مختلف انرژی، گردشگری، حمل و نقل، مناسبات بانکی، کشاورزی، آموزش‌های فنی و تخصصی، برق‌رسانی، ساخت پالایشگاه و دیگرحوزه‌های مورد علاقه طرفین گسترش دهند، خواستار حضور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ایران در اجرای پروژه‌های سریلانکا شد و ادامه داد: سریلانکا از حضور سرمایه‌گذاران ایرانی، استقبال و حمایت می کند.

رئیس جمهوری سریلانکا با بیان اینکه سریلانکا بدون توجه به جریانات مخالف سیاسی و خواست برخی کشورها، همواره در کنار ایران خواهد بود، گفت: هرگز موافق اعمال تحریم‌های سیاسی و اقتصادی علیه ایران نبوده و معتقدیم قدرت‌های جهانی باید نسبت به سیاست‌های خود در قبال ایران تجدیدنظر کنند.

سیریسنا با اشاره به اینکه امروز دشمنان ملت‌ها به بهانه حقوق بشر علیه استقلال کشورها توطئه می‌کنند، اظهار داشت: همه کشورها باید در احقاق حقوق‌شان آزاد بوده و بتوانند آزادانه از حق خود دفاع کنند.

در این نشست اعضای هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور در حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا، گزارش‌هایی از تلاش‌های انجام شده در راستای توسعه و تقویت روابط و همکاری‌های فی‌مابین تهران – کلمبو ارایه کردند.

در حضور روسای جمهور دو کشور انجام شد؛

امضای پنج سند همکاری مشترک میان ایران و سریلانکا

با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا، چهار یادداشت تفاهم همکاری مشترک و یک برنامه مبادلات فرهنگی میان مقامات دو کشور به امضا رسید.

حسن روحانی و آقای "مایتریپالا سیریسنا" رئیس جمهور سریلانکا ، یادداشت تفاهم همکاری در مبارزه با مواد مخدر، روانگردانها و پیش سازها، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه سلامت، علوم پزشکی، دارو و تجهیزات پزشکی، یادداشت تفاهم همکاری میان موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و موسسه استاندارد سریلانکا در زمینه استانداردسازی، اندازه گیری، آموزش، خدمات آزمایشگاهی و ارائه گواهی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه صنعت فیلم میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم جمهوری دمکراتیک سوسیالیست سریلانکا و برنامه مبادلات فرهنگی، علمی و آموزشی میان ایران و سریلانکا برای سالهای 1397 تا 1400، به منظور توسعه بیش از پیش همکاری ها و تعاملات دو کشور به امضا رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین