کد خبر: ۵۲۳۳۰۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰

ظریف پس از ترک پکن راهی مسکو شد

وزیر امور خارجه ایران پس از حضوری یک روزه در پکن و رایزنی با همتای چینی‌اش درباره برجام این کشور را به مقصد روسیه ترک کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور رایزنی درباره برجام پس از خروج آمریکا سفری یک روزه به پکن داشت و با وانگ یی همتای چینی در این باره به گفت‌وگو پرداخت، در پایان این سفر راهی مسکو شد تا با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این زمینه به رایزنی بپردازد.

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با وانگ یی اظهار داشت: برای من مهم بود دیدار با اعضای برجام منهای آمریکا را از چین شروع کنم. چین و ایران دو کشور دوست و شریک راهبردی هستند که همواره در کنار هم هستند. ایران و چین در همه زمینه‌ها همکاری گسترده دارند و چین بزرگترین شریک تجاری ایران است.

ظریف با تشریح شرایط برجام قبل و بعد از خروج آمریکا از آن اظهار داشت: از موضع دولت چین در قبال برجام و اقدام رئیس جمهور آمریکا قدردانی می‌کنیم. آمریکا با خروج خود از این توافق چند جانبه توازن آن را خدشه دار کرد و صریحا قطعنامه 2231 را نقض کرد. ما هم می‌خواهیم مطمئن شویم ملت ایران در صورت ادامه حضور در برجام که شما و دیگر طرف‌ها توصیه به ماندن کردید از منافع آن بهره مند می‌شود.

در ادامه این دیدار وانگ یی ایران را کشوری بسیار مهم و متنفذ خواند و گفت: چین مایل است روابط راهبردی دو کشور ادامه یابد و ادامه هم خواهد یافت. همکاری با ایران در زمینه‌های اقتصادی رو به پیشرفت است و در سایر زمینه های سیاسی، امنیتی و ... هم به خوبی پیش می‌رود.

وانگ یی برجام را یک توافق چند جانبه بین‌المللی خواند که همه طرف‌ها موظف به اجرای آن هستند و گفت: بسیاری از کشورها و اعضای جامعه بین‌المللی از اقدام اخیر ترامپ ناخشنودند و از آن حمایت نمی‌کنند. ما از چند جانبه گرایی حمایت می‌کنیم که برجام یکی از ثمره‌های آن است.‌

وی تاکید کرد: مواضع ما بسیار روشن است و طبیعی است اگر منافع ایران در برجام حتی بدون آمریکا تضمین شود در آن بمانید.‌ چین شریک مهم تجاری ایران است و دو طرف باید از منافع مشروع خود در مقابل دیگران دفاع کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار است در مقصد سوم این سفر برجامی‌ به بروکسل برود و با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) به گفت‌وگو بنشیند.

ظریف درباره سفرش به مسکو و بروکسل گفته بود: ما سفرمان را با چین و روسیه که همواره در کنار مردم ایران قبل و بعد از تحریم‌ها بودند شروع کردیم و روابط‌مان با چین و روسیه بسیار حساس بوده و بعد از تحریم‌ها بسیار مهم خواهد بود. با اتحادیه اروپا با توجه به اینکه کشورهای اتحادیه بیشترین درخواست را از ایران داشتند که بعد از خارج شدن آمریکا از برجام در این توافق باقی بمانند، باید ببینیم چگونه کشورهای اروپایی می‌خواهند تضمین کنند که منافع ایران از برجام علیرغم خروج آمریکا از‌این توافق حفظ و تامین می‌شود.
وی افزود: مهم‌ترین اقدامات ما گرفتن تضمین است و همانطور‌ که رئیس جمهور اعلام کردند برای همه انتخاب‌ها آمادگی داریم، اما اگر قرار باشد برجام ادامه پیدا کند باید منافع مردم ایران هم از برجام تضمین شود.

سه‌شنبه شب 18 اردیبهشت ماه سال جاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و پس از آن سندی را برای بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران امضا کرد و گفت که بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را اعمال خواهیم کرد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دقایقی بعد به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و گفت: از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است از این لحظه 5+1 ، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها، هماهنگی‌های لازم و مذاکرات لازم را انجام دهند. اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه ما به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم علی‌رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های آنها و حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم‌های خودمان را برداریم و اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد به زودی من با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می‌رسانم.

در همین راستا «بوریس جانسون» و «ژان ایو لودریان» چهارشنبه 19 اردیبهشت در تماس‌های تلفنی جداگانه با محمدجواد ظریف ضمن حمایت از تداوم برجام، بر لزوم بهره‌مندی ایران از منافع این توافق تاکید کردند.  

وزیر خارجه کشورمان در این تماس تلفنی ضرورت ارائه تضمین از سوی دیگر طرف‌های برجام برای دستیابی ایران به منافعش از این توافق را مورد تاکید قرار داد و در این گفت‌وگوها برای انجام دیدارهای فشرده کارشناسی و نیز در سطح وزرا توافق شد. 

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه 21 اردیبهشت ماه تلفنی درباره لزوم تداوم برجام با ظریف گفت‌وگو کرد.در این تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان نیز ضرورت ارائه تضمین‌های لازم برای دستیابی ملت ایران به منافع برجام را مورد تاکید قرار داد.

برنامه‌ریزی و توافق در خصوص نشست روز سه شنبه با وزرای خارجه سه کشور اروپایی در بروکسل از دیگر محورهای گفت‌وگوی ظریف و موگرینی بود.

وزرای خارجه نروژ و ژاپن نیز روز جمعه در تماس‌های تلفنی جداگانه با ظریف ضمن حمایت از تداوم برجام، بر لزوم بهره مندی ایران از منافع این توافق تاکید کردند.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین