کد خبر: ۵۲۳۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۸

چگونه افراد می‌توانند تا آخر عمر با دندانهای طبیعی خود زندگی کنند

یک دندانپزشک با اشاره به اهمیت سلامت دهان و دندان از سنین کودکی گفت: باید این باور را میان مردم جامعه جا بیندازیم که هر فردی می‌تواند تا آخر عمر با دندان‌های طبیعی خودش زندگی کند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر نیره امینی - عضو کمیته سلامت انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اظهار کرد: کمیته سلامت دهان از چند ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده و هدفش این بوده که تمام تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که در حوزه دهان و دندان انجام می‌شود را متمرکز و منسجم کند که همه بتوانند با همیاری یکدیگر این فعالیت‌ها را به نحو موثرتری اجرا کنند.

وی افزود: متاسفانه وضعیت کشور ما از نظر سلامت دهان و دندان مطلوب نیست و طرح هایی که در این چند سال گذشته اجرا شده، نتوانسته ارتقاء موثری در سلامت دهان و دندان گروه های هدف مان خصوصا کودکان و نوجوانان به وجود بیاورد به همین دلیل تصمیم گرفته شد با برپایی این همایش همه ی این فعالیت ها را متمرکز کنیم تا گام های موثرتری را در جهت ارتقاء سلامت دهان و دندان برداریم.

این عضو هیئت علمی بخش کودکان دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اهمیت به سلامت دهان می‌بایست از همان سنین خردسالی شروع شود تا مفاهیم و مبانی بهداشتی در ذهن کودک ماندگار شده و در دوران بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. ما باید این باور را میان مردم جامعه جا بیاندازیم که هر فردی می تواند تا آخر عمر با دندان های طبیعی خودش زندگی کند. دندان ها در سلامت کلی بدن نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

این دندانپزشک اظهار کرد: طبق آخرین آماری که از طریق پایش کشوری از سوی دفتر سلامت وزارت بهداشت در سال 95 انجام شده، میزان شاخص سلامت دندان های گروه کودکان 6 ساله، 84/5 بوده که متاسفانه این شاخص به نسبت پایشی که در سال 91 انجام شده، افزایش داشته است. برای گروه افراد 12 ساله؛ این شاخص نسبت به سال 91 کاهش داشته است. این شاخص مجموع دندان‌های پوسیده، دندان‌های پر شده و دندان‌های از دست رفته است. اگر در این شاخص نسبت دندانهای ترمیم شده بیشتر باشد می‌توان امیدوار بود که ما یک گام به سمت جلو رفته ایم و دندانهای پوسیده این افراد را شناسایی کرده ایم و تحت درمان قرار گرفته اند. اما متاسفانه در گروه 12ساله‌ها حدود 80 درصد از شاخص اندازه‌گیری شده را دندانهای پوسیده تشکیل می‌دهند که درمان نشده رها شده اند.

عضو هیئت علمی بخش کودکان دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این مسئله می‌تواند به دلیل هزینه‌های دندانپزشکی و یا نبود بیمه‌ها باشد که منجر به مراجعه نکردن مردم به دندانپزشک می‌شوند و متاسفانه زمانی مراجعه می‌کنند که پوسیدگی‌ها پیشرفت کرده و یا دندان از دست رفته است.

امینی در آخر یادآرو شد: اگر بتوانیم اصول پیشگیری را در جامعه رواج دهیم می‌توانیم از بسیاری از هزینه‌ها جلوگیری کنیم و این میسر نمی‌شود مگر با همکاری جمعی دانشگاهها، وزرات آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان؛ تا بتوانیم این اصول را در جامعه نهادینه کنیم.

به گزارش انجمن دندانپزشکان عمومی ایران-نخستین همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران 27 تا 29 تیر ماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین