کد خبر: ۵۲۳۵۷۷
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

یک گزارش تکاندهنده؛ تبانی در اتاق‌ عمل؟

یک روزنامه در گزارشی از «آفر» گرفتن برخی پزشکان جراح از شرکت‌های تجهیزات پزشکی خبر می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
 «با صدای بلند ارقام را می‌خواند «هفت‌ میلیون، چهار ‌میلیون، ۹‌ میلیون، شش‌ میلیون تومان» فیش‌های بانکی را یکی‌یکی نشان می‌دهد، جلوی شماره‌حساب مقصد برخی از فیش‌ها نام پزشکان بنامی ثبت شده است و جلوی برخی اسم کسانی دیگر. این مبالغ واریزی یکی از شرکت‌های تجهیزات پزشکی به حساب جراحان است؛ جراحانی که از شرکت‌های تجهیزات پزشکی درخواست رشوه می‌کنند تا بیمارستان را مجاب کنند ابزار مورد نیاز اتاق عمل و وسیله‌هایی را که در بدن بیمار کار گذاشته می‌شود، از آنها بخرند. برگه‌های بایگانی‌شده انتقال وجه را یکی‌یکی ورق می‌زند و این‌طور ادامه می‌دهد: «خیلی از پزشکان برای این که ردی از خود به‌ جا نگذارند، شماره‌حساب نزدیکانشان را می‌دهند. دکتر... شماره‌حساب همسرش را داده، این یکی شماره‌حساب منشی‌اش را داده، این شماره‌حساب پسر دکتر... است.» شرکت‌های تجهیزات پزشکی ادعا می‌کنند ناچار به پرداخت این مبالغ هستند، زیرا اگر به جراحان رشوه ندهند، کالایشان را نمی‌خرند و ورشکست خواهند شد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ همین ترس باعث فرار از اعلام اسامی پزشکان رشوه‌بگیر از سوی شرکت‌های تجهیزات پزشکی شده است. تخلفاتی که گویا به گوش برخی از مسئولان هم رسیده است اما دانستن و ندانستن‌ آنها به نظر تأثیری بر اصل ماجرا نداشته است.

ایرج فاضل، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، با بیان این که درباره این‌ گونه تخلفات اخباری به گوشش رسیده است، به «شرق» می‌گوید: «هر گونه سهم‌خواهی در زمینه پزشکی بر خلاف مقررات، آیین‌نامه‌ها و اخلاق پزشکی است. دادگاه‌های نظام پزشکی مرجع رسیدگی به این مسائل هستند و طبق قانون به پزشک متخلف حکم خواهند داد.»

با این‌ حال، صاحبان شرکت‌‌های تجهیزات پزشکی ادعا می‌کنند مسئولان از موضوع خبر دارند اما تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند. برای پی‌بردن به موضوع، سراغ چند نفر از پزشکان متخلف که شرکت‌های تجهیزات پزشکی فیش‌های بانکی آنها را در اختیارم گذاشته‌اند، رفتم که هیچ‌یک از آنها تلفنی حاضر به مصاحبه نشدند. در ادامه برای پیگیری‌های بیشتر به شرکت‌های تجهیزات پزشکی رفتم.

برای پیگیری موضوع، به دفتر یکی از همین شرکت‌ها رفتم. صاحب شرکت می‌گوید هر اطلاعاتی بخواهید به شما می‌دهم تا شاید با رسانه‌‌ای‌‌ شدن آن، جلوی رشوه‌ گرفتن جراحان را بگیریم. چند زونکن بزرگ از کمد گوشه اتاق کارش بیرون می‌آورد. برگه‌های انتقال وجه به حساب پزشکان را که داخل آن بایگانی کرده است، ورق می‌زند: «فکر می‌کنم فیش‌ها گویای همه‌ چیز باشد و نشان می‌دهد این مبالغ به حساب کدام پزشک و برای چه واریز شده است. اشخاصی که این مبالغ به حساب آنها واریز شده، نه تاجر هستند و نه من ملک و ماشینی از آنها خریده‌ام. آنها پزشک هستند و من یک وارد‌کننده تجهیزات پزشکی هستم و به‌‌جز مراودات کاری در زمینه تجهیزارت پزشکی، ارتباط دیگری با آنها نداشته‌ایم. در این چند سال تمام تلاشم را کردم و حتی با بیمارستان‌های کوچک نیز کار کردم و به آنها پیشنهاد دادم به‌ جای این که پزشکانشان با من وارد مذاکره شوند، با خودشان به صورت مستقیم کار کنم، حتی گفتم به آنها تخفیف خواهم داد، اما قبول نکردند.»

این گفته‌های صاحب یکی از شرکت‌های وارد‌کننده تجهیزات پزشکی است؛ مردی که سال‌‌ها در این زمینه فعالیت داشته است اما به گفته خودش، در این چند سال تعداد انگشت‌شماری از جراحان از او درخواست رشوه نکرده‌‌اند.

با پوزخند می‌گوید: «شماره‌حساب نصف زنانشان را دارم. خیلی از پزشکان‌ برای این که ردی از خود به‌ جا نگذارند، یا به صورت نقدی پول می‌گیرند یا شماره کارت نزدیکانشان را به ما می‌دهند؛ همسر، فرزندان یا منشی‌های هر جراح به صورت میانگین در ماه حدود ۲۰‌میلیون تومان رشوه از شرکت‌های تجهیزات پزشکی دریافت می‌کنند.»

فیش ۱۲‌میلیون‌تومانی را که به حساب یکی از جراحان بنام واریز کرده است، نشان می‌دهد: «فقط به حساب یکی از آنها ماهی ۱۲‌میلیون تومان واریز می‌کنم. اینها جدای از حقوق و کارانه‌ای است که بیمارستان به آنها می‌دهد. شاید ماهیانه چندصد‌میلیون درآمد داشته باشند اما نگاهشان به بیماران مادی است. خیلی از پزشکان ادعا می‌کنند ۱۰ تا ۱۲‌میلیون حقوق می‌گیرند اما این‌ طور نیست. یک روز فیش حقوقی یکی از پزشکان جراح را نگاه می‌کردم که در آن ۲۲۰‌ میلیون تومان ثبت شده بود که جمع حقوق، کارانه و مزایای دیگر بود. در ظاهر شاید حقوقش ۱۰‌میلیون بوده باشد اما از کارانه‌ای‌ که از بیمارستان می‌گیرند، حقوق‌شان در ماه به چند صد‌میلیون هم می‌رسد. این فقط درآمدشان از بیمارستان است، جدای از پول‌های دیگر که شاید از بیمار یا تجهیزات پزشکی و... می‌گیرند. نمی‌گویم همه جراحان این کار را انجام می‌دهند اما تعداد جراحانی که رشوه یا به قول خودشان «آفر» نمی‌گیرند، انگشت‌شمار است. جراحانی را نیز می‌شناسم که وقتی متوجه می‌شوند بیمارشان شرایط مالی خوبی ندارد، هزینه عمل از آنها نمی‌گیرند اما تعدادشان خیلی کم است.»

اما جراحان فقط از این شرکت رشوه نگرفته‌اند. رشوه‌گرفتن از شرکت‌‌های تجهیزات پزشکی تقریبا به یک رویه تبدیل شده است. صاحب یکی دیگر از این شرکت‌‌ها با تأیید این سخنان به «شرق» می‌گوید «بعضی وقت‌ها پزشکان به صورت مستقیم از ما پول نمی‌خواهند؛ به جای آن از ما می‌خواهند آنها را به سفر بفرستیم، سفرهایی که گاه چند برابر آفری است که دریافت می‌کنند. ما می‌توانیم پزشک را برای کنگره‌های علمی یا بازدید از کارخانه به کشورهایی که از آن کالا وارد می‌کنیم بفرستیم اما در بسیاری از موارد آنها خانواد‌ه‌شان را نیز همراه خود می‌برند یا در برخی موارد به جای سفر کاری و علمی از ما می‌خواهند آنها را به سفر تفریحی بفرستیم. البته پزشکانی که میزان خریدشان از شرکت‌‌های تجهیزات بالاست، با مسافرت قانع نمی‌شوند و از شرکت‌ها می‌خواهند پول آفر را به حسابی که به آنها می‌دهند واریز کنند. درباره برخی ست‌های جراحی نیز همین اتفاق می‌افتد؛ بیمارستان بعضی از ست‌های جراحی که هزینه بالایی دارد و معمولا کمتر پیش می‌آید از آنها استفاده کنند را از شرکت‌ها اجاره می‌کنند که معمولا پزشک نیمی از پول اجاره را از شرکت می‌گیرد تا بیمارستان را مجاب کند ست را از آن شرکت اجاره کند».

همه می‌دانند حتی وزیر بهداشت

 فیش‌ها را داخل زونکن مرتب می‌کند و می‌گوید «همه کسانی که در این زمینه فعالیت دارند، این موضوع را می‌دانند. خاطرم هست یک روز به ملاقات رئیس یکی از این بیمارستان‌‌ها که برادر یکی از نامزد‌های ریاست‌‌جمهوری در سال‌های گذشته بود، رفتم و از وضع موجود شکایت کردم. ایشان در پاسخ به من گفتند اگر دوست ندارید، می‌توانید با پزشکان این بیمارستان کار نکنید. این موضوع را حتی با وزیر بهداشت نیز مطرح کردم که ایشان ادعا کردند درباره آن اطلاعی ندارند و حتما به آن رسیدگی خواهند کرد اما هیچ کاری در این زمینه انجام ندادند. خیلی جالب است؛ فاکتور‌ها را که نگاه می‌کنم می‌بینم برای عملی که با چهار ‌میلیون تومان وسیله‌‌گذاری می‌توان آن را انجام داد ۱۲‌ میلیون تومان پول وسیله از بیمار می‌گیرند چون مقدار زیادی از آن به جیب پزشک می‌رود درحالی‌که این اتفاق به راحتی قابل حل است. اگر سیستم خرید مجزا باشد و به پزشک جراح اجازه داده نشود با شرکت تجهیزات پزشکی ارتباط داشته باشد».

کالای چینی به جای جنس مرغوب

به گفته صاحب این شرکت تجهیزات پزشکی تخلفات پزشکان به همین‌جا ختم نمی‌شود: «یک روز یکی از پزشکان که عضو هیئت علمی دانشگاه و سهام‌دار یکی از بیمارستان‌های معروف پایتخت و جراح بنامی است، از من دعوت کرد به دفترش بروم. فکر کردم می‌خواهد درباره بالابردن قیمت آفر با من صحبت کند اما در کمال ناباوری از من خواست پیچ‌های چینی را به جای یک برند آلمانی فاکتور کنم و سودش را با هم شریک شویم که من این کار را قبول نکردم. برای بیشتر جراحان کیفیت و خدمات اهمیتی ندارد؛ برای آنها فقط میزان پولی که به دست می‌آورند اهمیت دارد. یکی از جراحان هست که هر وقت یاد کارش می‌افتم، حالم از شغلی که دارم به‌هم می‌خورد. صحبت از چهار سال پیش است. این پزشک بیماران را برای خرید وسیله‌ نزد من می‌فرستاد؛ از من وسیله‌ای خریداری می‌کردند که وقتی شخصی‌ ای‌سی‌ال زانویش پاره می‌شود با آن داخل زانوی بیمار را شیو می‌کنند. همه بیمارانی که برای خرید می‌آمدند، شرایط مالی خوبی نداشتند. یادم هست یکی از بیمارانش کارگر بود و برای ۲۰۰‌ هزار تومان شناسنامه‌اش را گرو گذاشت. بعد از مدتی وقتی برای مذاکرات کاری به دفتر کارش رفتم، در کمدش را باز کرد؛ حدود ۶۰ عدد از آن دستگاه‌ها به صورت آکبند داخل کمدش بود. به من گفت اینها را چند تومان از من می‌خری؟ هرکدام از وسیله‌های قبلی که بیماران خریداری می‌کردند را برای چند نفر استفاده کردم و اینها به صورت آکبند و دست‌نخورده باقی مانده؛ اگر بخواهی با نصف قیمت به خودت می‌فروشم».

این نوع تخلفات تقریبا تجربه و روایات مشترک بیشتر صاحبان تجهیزات پزشکی است. یکی دیگر از وارد‌کنندگان با تأیید رشوه‌گرفتن جراحان و تخلفات غیرمعمول می‌گوید «یک پزشک در تبریز هست که همیشه به اقوام خود سفارش می‌کنم به مطب او نروند. چند سال پیش این پزشک برای خرید استنت دارویی به من مراجعه کرد که به او گفتم تاریخ مصرفشان تمام شده است. 

در کمال ناباوری به من گفت اشکال ندارد؛ نصف قیمت آنها را به من بفروش با مسئولیت خودم آنها را در بدن بیماران کار می‌گذارم. استنت وسیله‌ای برای بازنگه‌داشتن شریان‌های کرونر قلبی یا سایر عروق بدن مثل عروق کاروتید مغزی است که تنگ یا بسته شده‌اند. فنر‌های دارویی به‌تدریج از خود موادی آزاد می‌کنند که جلوی بسته‌شدن مجدد استنت را تا حدی می‌گیرند؛ بنابراین باعث کاهش میزان بروز تنگی مجدد عروق کرونر و کاهش نیاز به انجام مجدد آنژیوپلاستی یا جراحی باز قلب در ماه‌های پس از آنژیوگرافی می‌شوند. شما این را در نظر بگیرید که این وسیله به خوبی کار نکند؛ آن وقت چه اتفاقی خواهد افتاد که متأسفانه برای این پزشک اصلا مهم نبود».

قیمت‌های غیرواقعی به‌دلیل رشوه به پزشکان

به گفته مدیران شرکت‌های تجهیزات پزشکی، پزشکان حداقل ۲۰ درصد و حداکثر ۵۰ درصد از مبلغ تجهیزاتی را که برای عمل نیاز دارند، از این شرکت‌ها دریافت می‌کنند. یکی از وارد‌کنندگان تجهیزات پزشکی دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «به‌خاطر همین مسائل است که شرکت‌های تجهیزات پزشکی وسیله‌های خود را با قیمت بالا ثبت می‌کنند، چون می‌دانند که باید مبلغی از آن را به‌عنوان آفر به پزشکان پرداخت کنند و اگر به جراحان رشوه ندهیم، کالاهایمان به فروش نمی‌رسد، چون این کالاها را شرکت‌های مختلفی وارد یا تولید می‌کنند و شرکت‌ها باهم در رقابت هستند و مجبور هستیم این مبلغ را واریز کنیم، چون اگر ما این کار را نکنیم شرکت‌های رقیب این کار را انجام خواهند داد، مگر اینکه شرکت‌ها همه باهم متحد شوند و این مبلغ را پرداخت نکنند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است و شرکتی که بخواهد جلوی پزشکان بایستند ورشکست خواهد شد. 

شاید در کل کشور فقط ۱۰ بیمارستان دولتی وجود داشته باشد که این موضوع برای مدیرانش اهمیت دارد و اجازه نمی‌دهند جراح در خرید تجهیزات عمل دخالت کند و به‌جای آن خودشان وسیله‌های مورد نیاز را خریداری می‌کنند و از شرکت تخفیف می‌گیرند؛ این بیمارستان‌ها معمولا با شرکت‌های مختلف تماس می‌گیرند و هرکدام که به آنها تخفیف بیشتری بدهند از آنها خرید می‌کنند و جراح حق ندارد با شرکت ارتباط داشته باشد. مدتی پیش یکی از بیمارستان‌ها توانست از یکی از شرکت‌ها حدود ۶۰ درصد تخفیف بگیرد و برای بیمارستان درآمدزایی کند، هرچند این نشان می‌دهد تجهیزات بسیار گران‌تر از ارزش واقعی قیمت‌گذاری شده‌اند، اما جای شکرش باقی است که این مبلغ به جیب بیمارستان می‌رود تا شاید صرف بیمارانی شود که پول کافی برای درمان ندارند».

اما به اعتقاد برخی دیگر از صاحبان شرکت‌های تجهیزات پزشکی، خرید کلی بیمارستان‌ها نیز می‌تواند بیماران را متضرر کند، به این خاطر که نظارتی بر کیفیت کالا‌ها وجود ندارد و شرکت‌ها معمولا در این شرایط اجناس بی‌کیفیت خود را برای بیمارستان‌ها ارسال می‌کنند. یکی از فروشنده‌های تجهیزات پزشکی دراین‌باره می‌گوید: «برخی بیمارستان‌ها به‌خاطر اینکه آفر را حذف کنند، از همه شرکت‌ها استعلام قیمت می‌گیرند و هر شرکتی که بیشترین تخفیف را به آنها بدهد، خرید کلی را از آنجا انجام می‌دهد.

 این طرح از یک لحاظ خوب است، آن‌هم اینکه جراحان نمی‌توانند درخواست آفر کنند، اما این باعث شده است بیماران فدا شوند، به این دلیل که شرکت‌ها به‌جای آفر به بیمارستان تخفیف می‌دهند، اما اجناس غیراستاندارد به بیمارستان می‌دهند، چون جراحان و کارشناسان اجناس را بررسی نمی‌کنند و بیمارستان به‌صورت کلی اجناس را خریداری می‌کند، بیشتر شرکت‌ها نیز اجناس نامرغوب خود را ارسال می‌کنند؛ برای مثال به‌جای اجناس ایرانی، اجناس پاکستانی را که خیلی ارزان و بی‌کیفیت هستند، با لیبل ایرانی ارسال می‌کنند و هنگامی که پزشک با آن وسیله‌ها کار می‌کند، متوجه می‌شود تجهیزات کیفیت لازم را ندارند و گاهی سر عمل وسیله‌ها می‌شکنند. برخی از اجناس تولید داخل نیز کیفیت لازم را ندارد البته نسبت به قیمتی که دارند جنسشان قابل‌قبول است، اما قابل رقابت با برخی کالاهای خارجی نیستند».
رشوه به پزشکان از چه زمانی شروع شد

به گفته فروشندگان تجهیزات پزشکی، چند سالی است که جراحان شروع به گرفتن رشوه از آنها کرده‌‌اند؛ یکی از فروشندگان تجهیزات پزشکی می‌گوید: «به اعتقاد من بازدید از کارخانه‌ها و حضور در کنگره‌های بین‌المللی حرکت مثبتی بود، اما متأسفانه از سال ۸۸ به بعد سال‌به‌سال سفر‌ها کم‌رنگ‌تر شد و جراحان درخواست‌های دیگری مثل آفر را مطرح می‌کردند، به‌طوری‌که جراحان این روز‌ها آفر نقدی را حق خود می‌دانند. جراحان از برخی شرکت‌ها که تازه شروع به فعالیت کرده‌اند، به‌صورت نقدی آفر دریافت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند به حساب آنها پولی واریز کنند، اما با شرکت‌های قدیمی‌تر که به آنها اعتماد دارند، شماره حساب می‌دهند و از آنها می‌خواهند پول را به حسابشان واریز کنند. من تقریبا در همه بیمارستان‌های کشور کار کرده‌‌ام و متأسفانه باید بگویم تعداد کمی از پزشکان آفر دریافت نمی‌کردند. قبل از قیمت‌گذاری شرکت شرایط خیلی بدتر از این بود، هر شرکتی اجناسش را هر قیمتی که دوست داشت می‌فروخت؛ برای مثال شرکت‌ها یک ست را ۱۴‌ میلیون به فروش می‌رساندند و حدود پنج، شش‌ میلیون آن را به پزشک جراح می‌دادند، بعد از قیمت‌گذاری قیمت همان ست به سه ‌میلیون تومان رسید و قیمت اجناس چینی و کره‌ای به زیر نصف رسید و قیمت اجناس آمریکایی و اروپایی تقریبا نصف شد. این نشان می‌داد که قیمت‌گذاری‌‌ها درست انجام نشده بود، با این کار آفر جراحان نیز خیلی پایین آمد».

رزیدنت‌‌ها هم رشوه می‌گیرند

«جدیدا رزیدنت‌ها هم یاد گرفته‌اند آفر بگیرند. آنها ۱۰ درصد سهم خود را برمی‌دارند و بقیه آن را به استادشان می‌دهند؛ یعنی دانشجو از بدو شروع آموزش می‌بیند که چطور باید کار کند». این گفته‌های یکی از وارد‌کنندگان تجهیزات پزشکی است. او می‌گوید «مدتی پیش یکی از رزیدنت‌ها با من تماس گرفت و می‌گفت برای یکی از بیماران که نیاز به پیچ‌گذاری نداشته‌ است، چند پیچ در کمرش کار گذاشته است. با حالتی این جملات را می‌گفت که خوشحال باشم که بدون اینکه بیمار نیاز به عمل داشته باشد، برای خرید تجهیزات به من سود رسانده است. خب این بیمار بیچاره که به او مراجعه کرده است، هرگز کمرش مثل روز اول نخواهد شد؛ اما او به‌راحتی و بدون توجه به این مسئله او را عمل کرد. متأسفانه هیچ نظارتی روی کار آنها وجود ندارد. مدتی پیش یکی از دوستانم که در آمریکا جراح ارتوپد است، به ایران آمد و من او را با چند نفر از جراحان داخل کشور معرفی کردم. از آنها سؤال کرد شما چند عمل تعویض مفصل زانو انجام می‌دهید؟ در پاسخ به او گفتند بین ۲۰ تا ۳۰ نفر. دوستم تعجب کرد و گفت به من اجازه نمی‌دهند در سال بیش از ۲۰ عمل تعویض مفصل زانو انجام دهم. چطور شما در ماه این میزان عمل می‌کنید؟ زمانی به ما اجازه عمل داده خواهد شد که سه جراح دیگر آن را تأیید کنند. 

قیمت‌گذاری

به گفته صاحبان شرکت‌های تجهیزات پزشکی در قیمت‌گذاری تجهیزات پزشکی هر شرکتی که آشنا داشته باشد، می‌تواند تجهیزات را با قیمت بالاتری به ثبت برساند. متأسفانه قیمت‌گذاری‌ در یک روند ناسالم صورت می‌گیرد. صاحب یکی از این شرکت‌ها می‌گوید «متأسفانه سیستم بیمار است، کیفیت تولیدات داخلی مقبول است و تا‌به‌حال نشنیده‌ام کالایی که در ستون فقرات کار گذاشته‌‌‌اند، برای بیماری مشکل خاصی ایجاد کرده باشد. شاید در مقابل مشابه خارجی ۱۰ درصد بیشتر در بدن بیمار دچار ایراد شود. البته چند وقت پیش یکی از پزشکان به من نشان داد که کیج گردنی که در داخل ساخته می‌شود، درست روی گردن قرار نمی‌گیرد و قوس لازم را ندارد؛ اما چون در بیمارستان‌های دولتی برای حمایت از کالای داخلی نمی‌توانند نمونه خارجی آن را خریداری کنند، مجبور هستند آن را در بدن بیمار کار بگذارند. البته این موضوع را با بیمار در میان می‌گذارند که اگر می‌خواهد نمونه خارجی آن در بدنشان کار گذاشته شود، باید در بیمارستان خصوصی عمل کنند. بخشنامه‌ای به بیمارستان‌های دولتی ابلاغ شده است که تا زمانی که از یک کالا تولید داخلی آن در بازار موجود باشد، بیمارستان حق ندارد نمونه خارجی آن را خریداری کند. این در حالی است که در برخی موارد نمونه ایرانی گران‌تر است، مانند پیچی که در ستون فقرات به کار می‌رود، نمونه ایرانی ۵۰۰ ‌هزار و نمونه ترکیه‌ای و چینی آن ۲۵۰‌ هزار تومان است. به ‌طور مثال اجناس ایرانی دو برابر اجناس ترکیه‌ای یا کره‌ای هستند».

تعداد جراحان رشوه‌بگیر اندک است

بااین‌حال برخی از مسئولان بر این باورند که تعداد پزشکان رشوه‌بگیر اندک است؛ به گفته کاظم عباسیون، نایب‌رئیس جامعه جراحان ایران، تعداد جراحان رشوه‌بگیر انگشت‌شمار است. او دراین‌باره به «شرق» می‌گوید «هنگامی که این اتفاق می‌افتد، دو طرف مسئول هستند. شرکت‌های تجهیزات پزشکی حق ندارند به پزشکان پول بدهند تا پزشک از شرکت آنها وسایل مورد نیاز عمل را خریداری کند. درباره این موضوع شنیده بودم که برخی پزشکان بیمار یا بیمارستان را مجاب می‌کنند از شرکت خاصی خرید کنند و آن شرکت برای پزشک پورسانتی در نظر می‌گیرد؛ اما به نظر من این یک نوع دزدی است. البته فکر نمی‌کنم این موضوع همه‌گیر باشد و تعداد انگشت‌شماری از پزشکان این کار را انجام می‌دهند که من پیشنهاد می‌کنم شرکت‌های تجهیزات پزشکی آنها را به ما معرفی کنند تا ما بتوانیم با‌ آنها صحبت کنیم و تذکر دهیم؛ چون برخورد با پزشکان متخلف کار نظام پزشکی و وزارت بهداشت است. البته به اعتقاد من نهادی که می‌تواند جلوی این تخلفات را بگیرد، وزارت بهداشت است. اگر این نهاد قوانین درستی در این زمینه وضع کند، همه مجبور به اجرای آن می‌شوند».

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۵
بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
6
باسلام
گزارش بسیار تکان دهنده بود !!!!!!!
...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
3
جراحان مثل ارتوپد سینا که تجهیز پزشکی بیمار را نگذاشته پولش را میگرفت . علت ان ....
در طرح خود گردانی که با ترفند دوجراح با سو استفاده از خدمات جبهه و چند شخصیت در مجلس در سی سال قبل ازروی کتاب کای یا کد نرخ امریکا مصوب شد . که عملا هشتاد در در امد بین چند جراح و بیست درصد بین سایر پزشکان و کارکنان توزیع می شد . نتیجه طرح درامد. چند ده برابری نسبت به همتای جراح
واشنگتن شد . همین طمع طرح از کارشنای به پزشکی مدیران وزارت فرزندانشان وارد پزشکی و متعاقبا قشم و کیش تولید طبیب ذهن های ضعیف
پول دار کرد . همین خطا دانشجوی های فنی هوش بالا انصراف بسوی جراح شدن دادند .
راه حل ابتدا فقط یک بیمارستان جراحی با پزشکان خارجی درتهران راه اندازی شود .
reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
9
بسیار شرم آوره.
من 4 سال پیش وقتی مادرم بیمار بود به چشم خودم دیدم که یکی از جراحان بی دلیل میخواست ستون فقراتش رو عمل کنه در حالیکه که مشکل از اونجا نبود.
واقعا اکثرشون نگاه مالی به بیمار دارن. البته در مشاغل دیگه رشوه و کلاه برداری کم نیست ولی پزشکان محترم سر و کارشون با جون انسانهاست و چیزی به عنوان قسم نامه ادا کردن ؟!!!
زهرا 17
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
6
ماهیچ...ما نگاه...ما سکوت...
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
4
3
این گزارش باعث شد بفهمم چه فرشتگان معصومی در عرصه تجهیزات پزشکی فعالیت میکنند وچه دیوهایی جراح هستند از شما با این گزارش یک سویه بعیده آقاجان آدم خوب وبد در هر شغلی هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
4
ای ظالمان به حق این ملت ستمدیده ای نااهلان تازه به دوران سیده ای سیاه دلان نگون بخت خداوند ازسر تقصیرات شما نگذرد که این ملت رنج کشیده را آزارمی دهید
reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
2
بسیار شرم آوره.
من 4 سال پیش وقتی مادرم بیمار بود به چشم خودم دیدم که یکی از جراحان بی دلیل میخواست ستون فقراتش رو عمل کنه در حالیکه که مشکل از اونجا نبود.
واقعا اکثرشون نگاه مالی به بیمار دارن. البته در مشاغل دیگه رشوه و کلاه برداری کم نیست ولی پزشکان محترم سر و کارشون با جون انسانهاست و چیزی به عنوان قسم نامه ادا کردن ؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
4
خداوند ازسر تقصیرات پزشکان کاسب نگذرد من تجربه تیغ خوردن ازآنان رادارم ای داد وبیداد
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
3
با تشكر از نگارنده اين مقاله .البته جاي تعجبي نداره چون وقتي فساد رسوخ پيدا كرده چه انتظاري ميشه از اين يكي داشت .ولي فاجعه اينجاست كه اين طيف از جامعه در بهترين شرايط مالي هستند و در حالت عادي هم مرفع و پولدارند .مطمئنا جلوگيري از اين فساد كار دشواري نيست و به راحتي ميتوان با استفاده از سرمايه خارجي و جراحان خارجي ريشه اين را خشكاند تا با تمام دك و پوز هاي احمقانه شان بروند اروپا و راننده تاكسي شوند ................................................................
نا امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
1
'گزارش تکان دهنده بود چشم آقای وزیر روشن با این به قول خودش نخبگانش بیچاره مردم به چه کسانی اعتماد میکنن ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
1
پزشکان در ایران خیلی بیشتر از کارشون مزد دریافت می کنند در حالی که کسی که دکتری مثلا برق گرفته کمتر از یک پزشک زحمت نکشیده ولی یا ماهی 4 میلیون نهایتا هیات علمی میشه. تازه با این همه درآمد باز پزشکها تقلب هم می کنن بعضی هاشون.واویلا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
2
پس این وزیر بهداشت کجاست؟ احتمالا اون بالاها نشسته و حساب بانکیش را پر و پرتر می کنه. بعد هم نویسنده این مقاله بجرم تشویش اذهان عمومی محاکمه و مجازات می شود. مثل یاشار و ...
فریبا حبیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
4
با تشکر از درج این مطلب. من در بیمارستان کار میکنم و بوضوح این مشکل را دیده ام. شرکتهای دارویی برای اینکه پزشکان یک داروی خاص و گران انها را تجویز کنند انها را به سفرهای خارجی میفرستند و .... غیر نقدی دیگر برای انها می اورند. حتی شمارش نسخه های نوشته شده پزشکان از طرف شرکت صورت میگیرد تا متناسب با تعداد نسخه به کشورهای خارجی با تور فرستاده شوند. پزشکانی که در هنگام مراجعه همراه بیمار جهت پرسیدن وضع بیمارشان عصبانی شده و میگویند وقت نداریم مدت زیادی برای حرف زدن با ویزیتورهای شرکتهای دارویی وقت میگذارند و همیشه بسته های اشانتیون در دست دارند. امیدوارم به این مسئله رسیدگی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
7
واقعا جاى تاسف است كه چه بر سر اين ملت ميايد ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
2
بخیه کشی کودک اصفهانی بی نظیر در تاریخ و جفرافیای دنیا
یک نمونه اطلاع رسانی شده. از ........ثبت جهانی جراحی در ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
1
شما به هر جراحی مراجعه کنید نام فروشگاه وجنس رامشخص میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
1
دیروزرفتم مطب دکتر قلب که ازش دررابطه با داورهای قبلی که بهم داده بود سئوال کنم تا46هزارتومان پول ویزیت ازمن نگرفت نگذاشت پیشش بروم وسئوال کنم .د چراهیچکس جوابگو نیست مگرمن کارمند چقدرحقوق می گیرم .
حامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
1
از شتر پرسیدند چرا گردن ات کج است گفت کجای بدنم نرمال است که گردنم نیز راست باشد .بیائید در مطب ها و نظارگر پرداخت چند میلیونی بیماران به منشی های جراحان در شهذستان ها باشید . پول کارت را قبول نمی کنند باید پول بصورت نقدی باشد . همه شان از یک حنس اند . وجدان و دین و غیره در کارشان نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
2
مردم همه دل پری ازپزشکان دارند بخاطر اینکه شده اند معامله گر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
4
0
افتاب جون هر کس یک طرفه به قاضی رفت راضی برگشت.هیچ وقت هیچ کس از پزشکان پرسیده جریان چیه دردشون چیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
3
یکی از اشناهای پزشک ما با پولی که از خون دل مردم گرفته در سن پنجاه سالگی با این دلار گران چهار خانه ویلایی در بهترین نقطه تورونتو خریده . واقعا ایران بهترین جا برای پول دراوردن هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
جان آدمها هیچ ارزشی ندارد. واقعا باید تاسف خورد به حال انسانیت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
0
0
خیلی ازپزشکان شهر ما شروع به تجارت وساخت وساز کرده اند آنان پول بی حساب وکتاب ازبیماران نگون بخت گرفته وبه بدنه اموال نامشروع خود می زنند وهرکجا کم می آورند دخل مردم رادرمی آورندودراین وضعیت هیچ کس هم نیست که باآنان برخورد کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
0
0
به همدیگر رحم کنید تا خداوند به شما رحم کند
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
خدا رحمت کند پدر کسی رو که از قدیم گفت بز گر گله رو گر میکند از گله جداش کنید تو گله نباشد دیگه وقتی گله گر شده باید چه خاکی به سر ریخت و کیه درستش کنه کی توان مقابله رو داره از اون همه قاچاق کالا قاچاق مواد و....... اگه بگم میشه هزار داستان
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین