کد خبر: ۵۲۳۵۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸
در حلقه‌های تصمیم گیری در ایران اکنون اعتماد زیادی به اروپایی‌ها وجود ندارد

خروج ترامپ از برجام و تاثیرش بر مذاکره آمریکا-کره/پیونگ‌یانگ بازدارندگی هسته‌ای‎اش را حفظ می‎کند؟

در حلقه های تصمیم گیری در ایران اکنون اعتماد زیادی به اروپایی ها وجود ندارد. به طور مشخص، در مورد کره شمالی، آن کشور می تواند دستکم متکی به چین برای مقابله با تهاجمات آمریکا باشد. با این حال،‌ در مورد ایران رابطه مشابهی بین تهران و پایتخت های اروپایی وجود ندارد».
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- خبرگزاری «رویترز» با اشاره به این که پیشرفت دیپلماتیک «دونالد ترامپ» رییس جمهوری امریکا در ارتباط با پرونده خروج ترامپ از برجام و تاثیر آن بر مذاکرات آمریکا-کره/پیونگ یانگ بازدارندگی هسته‌ای‎اش را حفظ می‎کند؟کره‎شمالی احتمالا مهمترین نقش را در تصیم او برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران ایفا کرده است، می نویسد: پیام ترامپ آشکار بود. ترامپ گفت که امریکا دیگر تهدید نمی کند بلکه وعده‌ای که داده را عملی می‌کند و رییس جمهوری آن کشور بر سر قول خودبه مردم امریکا خواهد بود. اعلام نظر ترامپ درباره موضوع توافق هسته‌ای با ایران چهار روز زودتر از موعد ۱۲ مه بود و او همزمان «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا را عازم کره شمالی کرد؛ آن هم در زمانی بسیار مهم و خطیر.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ رویترز افزوده است: به نظر می‌رسد که آشکار است که از دیدگاه ترامپ توافق هسته‌ای ایران و پیشرفت‌های دیپلماتیک با کره شمالی در ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی با یکدیگر هستند و سیاست او اعمال حداثر فشار بر طرف مقابل است. از دید دولت ترامپ اقداماتی نظیر «تحریم های حداکثری» علیه پیونگ یانگ آن هم به طرزی خردکننده است که اقتصاد آن کشور را در معرض فروپاشی قرار دهد. این اقدامات سبب شدند تا «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به زانو درآمده و مجبور به نشستن پای میز مذاکره شود. از دید دولت ترامپ دقیقا باید همین رویکرد در قبال تهران نیز دنبال شود. ممکن است ترامپ مجازات های تنبیهی شدیدتری را نیز علیه ایران اعمال کند چرا که برخلاف موضوع کره شمالی در مورد ایران قدرت های همراه زیادی با ترامپ وجود ندارند. واقعیت آن است که در مورد موفقیت سیاست ترامپ در قبال کره شمالی چین نقش مهمی داشت. چین همسایه کره شمالی است و از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و با پیوستن به تحریم های اقتصادی سخت گیرانه علیه رژیم کیم سبب شد تا کره شمالی نرمش بیشتری از خود نشان دهد این در حالیست که پکن و پیونگ یانگ سال ها روابط اقتصادی و سیاسی با یکدیگر داشته اند. در مورد ایران، نزدیکترین متحد تهران، روسیه است. علیرغم تنش‎ها میان واشنگتن و مسکو در شرایط کنونی واقعیت آن است که «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه نفوذ کافی برای شکل‌دهی به رفتار ایران در عرصه سیاست خارجی ایران را ندارد.

این خبرگزاری در ادامه می افزاید: این درست است که قدرت های اروپایی تلاش کردند تا برجام را از طریق ارائه بسته های پیشنهادی که نگرانی های ترامپ را برطرف کند، نجات دهند با این حال، رهبران اروپایی واقعا اقدام عملی سنگینی برای حفظ برجام انجام ندادند جز تلاش برای متقاعد کردن ترامپ برای باقی ماندن در برجام. این در حالی است که طرف ایرانی بر این باور بود که طرف اروپایی می خواهد واشنگتن را راضی به حفظ برجام با هزینه ایران شود. در نتیجه، در حلقه های تصمیم گیری در ایران اکنون اعتماد زیادی به اروپایی ها وجود ندارد. به طور مشخص، در مورد کره شمالی، آن کشور می تواند دستکم متکی به چین برای مقابله با تهاجمات آمریکا باشد. با این حال،‌ در مورد ایران رابطه مشابهی بین تهران و پایتخت های اروپایی وجود ندارد».

«رویترز» در پایان می‌نویسد: سختگیری ترامپ علیه ایران برای مخاطبان فراتر از تهران صورت می گیرد. ترامپ تصمیمات‌اش را با تکیه بر پایگاه پوپولیستی‌اش اتحاذ می‌کند. حتی باعث ایجاد انتقاداتی در درون بدنه اصلی حزب جمهوری خواه امریکا شده است. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ پس از سخنرانی او گفت که خروج از برجام پیام مهمی به کره شمالی بود؛ این که آمریکا توافق‌های ناکافی را قبول نخواهد کرد. این نیز یکی از مسائلی است که مذاکرات را پیچیده‌تر خواهد کرد. علیرغم آن که خروج ترامپ از برحام ممکن است با هدف نشان دادن جدیت امریکا به «کیم جونگ اون» درباره تهدیدات امریکا باشد، ممکن است این هراس را در کره شمالی ایجاد کند که واشنگتن در مذاکرات نمی‌تواند جدی باشد و شاید کاری کند که پیونگ یانگ به این نتیجه برسد که هنوز باید بازدارندگی هسته‌ای خود را برای بقایش حفظ کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین