کد خبر: ۵۲۳۷۱۴
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶

کیفیت «جهانبخش» و «آزمون» برای صعود ناکافی است

شبکه تلویزیونی «ای اس پی ان» در فاصله کوتاه باقیمانده تا آغاز بزرگترین رویداد ورزشی دنیا، در گزارشی تیم ملی فوتبال ایران را مورد بررسی قرار داد و به رغم اذعان به آمادگی «علیرضا جهانبخش» و «سردار آزمون» مهاجمان این تیم، شانس زیادی برای صعود تیمشان متصور نشد.
آفتاب‌‌نیوز :
 این شبکه آمریکایی روز سه شنبه با انتشار این گزارش نوشت: در صورتیکه ایران بتواند از مرحله گروهی صعود کند؛ هیچ دلیلی وجود ندارد که آن ها نتوانند بیشتر از این ها پیش بروند.
این رسانه در ادامه گزارش خود به چگونگی راهیابی تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی 2018 روسیه پرداخت و افزود: تیم ایران برای رسیدن به این رویداد مهم بین المللی نمی توانست راهی هموارتر از آنچه که پیمود را طی کند؛ به طوریکه آن ها پس از برزیل دومین تیم راه یافته به این رقابت ها لقب گرفتند.

تمام کاری که این تیم می بایست انجام می داد قرار گرفتن بین دو تیم برتر دور سوم در مرحله مقدماتی بود؛ کاری که برای آن ها تقریبا ساده ترین روش ممکن بود. در واقع این تیم نه تنها به عنوان تیم نخست و بدون شکست گروه صعود خود را قطعی کرد بلکه تا دیدار پایانی نیز هیچ گلی دریافت نکرد.

* نقاط قوت 
در ادامه گزارش شبکه تلویزیونی «ای اس پی ان» آمده است: اگرچه خط دفاعی تیم ایران در مرحله گروهی تیتر نخست روزنامه ها را به خود اختصاص داد اما آنچه این تیم را از قعرنشینی دور قبل مرحله گروهی متفاوت می سازد، گزینه های تهاجمی است که دستان کارلوس کی روش سرمربی پرتغالی را برای این دوره به اندازه کافی باز گذاشته است. علیرضا جهانبخش و سردار آزمون با قدرت دریبل زنی و شوت زنی قابل توجه، راه دروازه تمام تیم های آسیایی را پیدا کردند اما این پایان ماجرا نیست؛ سامان قدوس فصل فوق العاده ای را در لیگ سوئد سپری کرد؛ مهدی طارمی دیگر مهاجم این تیم به رغم توانایی بالا در گلزنی، به احتمال زیاد از روی نیمکت بازی ها را آغاز می کند، داستانی که برای کریم انصاری فرد آقای گل لیگ یونان نیز قابل تکرار است.

* بزرگترین نقطه ضعف
شبکه «ای اس پی ان» همچنین می افزاید: ایران در چهار سال اخیر عنوان بهترین تیم آسیایی را در رنکیگ فیفا به خود اختصاص داده است؛ در واقع این برتری را در 2 سال گذشته کاملا مشهود و ملموس بوده است؛ تیمی قوی و مستحکم از لحاظ ساختار و گلزن در خط هجومی با هدایت یک سرمربی فوق العاده؛ اما نقطه ضعف این تیم عدم رویارویی با حریفان سطح بالای دنیاست.

اگرچه عملکرد آن ها در مرحله مقدماتی جام جهانی خیره کننده بود، اما این تیم با همتایان آسیایی خود قابل مقایسه نیست و با وجود بهبود بازی های دوستانه و تدارکاتی و به رغم اقتدار آنان در آسیا، کی روش هنوز شاگردان خود را در بازی با حریفان قدرتمند دنیا به اندازه کافی نیازموده است.

* ستاره های تیم ایران
علیرضا جهانبخش در فاصله یک بازی مانده تا پایان رقابت های این فصل لیگ برتر هلند، عنوان آقای گلی را به خود اختصاص داده است. جهانبخش 24 ساله با 18 گل و فستیوالی از پاس گل یکی از بهترین بازیکنان فوتبال اروپا لقب گرفت. در جریان رقابت های جام جهانی 2014، خط دفاعی تیم ملی ایران با پشتکار و انسجام عملکرد فوق العاده ای از خود برجای گذاشت اما با آمار تنها یک گل در مجموع 270 دقیقه بازی در امر گلزنی ناامید کننده ظاهر شد.

اما در این دوره، کی روش پرتغالی با وجود جهانبخش آماده، ابزار تهاجمی زیادی در اختیار دارد؛ در واقع تمام فاکتورهای یک مهاجم شش دانگ از جمله سرعت، دقت و اعتماد به نفس؛ همگی در پکیجی به نام علیرضا جهانبخش جمع شده است؛ نکته هیجان انگیز دیگر این است که با حضور مهاجم دیگری به نام سردار آزمون که به تنهایی می تواند خطوط دفاعی حریفان را آزار دهد؛ جهانبخش آزادی عمل بیشتری را برای آنچه در آن تبحر دارد، در اختیار خواهد داشت.

* آمار درباره ایران چه می گوید؟
پس از صعود مقتدرانه تیم ملی فوتبال ایران از دور مقدماتی؛ صعود از مرحله گروهی نیز به تفکر غالب بازیکنان بدل شد؛ اما قرعه بی رحمانه ای نصیب تیم ملی ایران می شود؛ اما اگر یک تیم آسیایی توانایی خلاص شدن از این قرعه را داشته باشد، بدون شک آن تیم ایران است. مراکش به هیچ عنوان رقیب آسانی نیست اما گرفتن سه امتیاز از بازی اول یقینا صعود را برای آنان دست یافتنی تر خواهد کرد. در حقیقت امتیاز گرفتن از پرتغال و اسپانیا برای تیم ملی ایران به هیچ وجه اتفاق دور از انتظاری نیست و اگر منصف باشیم؛ اطلاعات کی روش از حریفان هم گروه ایران به مراتب بیشتر از اطلاعاتی است که سه تیم پرتغال، اسپانیا و مراکش از ایران در اختیار دارند. 
با توجه به قرعه و همچنین سابقه ایران از حضور در این تورنمنت، هیچ کس از این تیم انتظار قرار گرفتن در رتبه اول یا دوم را ندارد. 

اما در صورتیکه ایران بتواند از مرحله گروهی صعود کند؛ هیچ دلیلی وجود ندارد که آن ها نتوانند بیشتر از این ها پیش بروند.

ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین