کد خبر: ۵۲۳۷۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰

نیمی از شهروندان افغان در ایران با سواد شدند

یزد - ایرنا - معاون وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: تاکنون نیمی از شهروندان افغان مقیم ایران با برنامه ریزی این سازمان و پیگیری های مستمر در استان ها از نعمت خواندن و نوشتن برخوردار شدند و روند سواد آموزی مهاجران ادامه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی باقرزاده عصر سه شنبه در آیین آغاز به کار طرح آموزش سواد آموزی کودکان بازمانده از تحصیل افغان در یزد با اشاره به اینکه آمار سواد مهاجران در سال ورود به ایران 6 درصد بود، افزود: بر اساس نتایج سرشماری سال 1395، این عدد به 60 درصد افزایش یافت . 

وی با اشاره به حضور سه میلیون مهاجر افغان در ایران ادامه داد: در تمام کشورها اگر فردی بدون مجوز قانونی وارد کشوری شود با مهاجر برخورد جدی خواهند کرد، ولی در ایران حتی فرصت سوادآموزی برای آنها فراهم شده است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش به فراهم شدن فرصت آموزش رایگان و برابر برای افغان ها در ایران اشاره کرد و یادآور شد: نیمی از جمعیت افغانستان با سواد هستند، در کشور ما مطابق بخش نامه و دستورالعمل های آموزشی سالانه افزون بر 25 هزار نفر از مهاجران در طرح سواد آموزی شرکت می کنند. 

باقرزاده با اشاره به بودجه که برای سوادآموزی افغان ها در نظر گرفته شد، بیان کرد: هم اکنون اجرای طرح سوادآموزی کودکان بازمانده از تحصیل در قالب تفاهم نامه با مشارکت سازمان مردم‌ نهاد امداد بین‌المللی اجرا می شود. 

وی بیان کرد: بر اساس این تفاهم نامه ، هزار و 900 نفر از کودکان و نوجوانان بی‌سواد سنین 19-10 ساله اتباع خارجی در استان های تهران، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و یزد زیر پوشش برنامه ‌های سواد آموزی پایه و دوره انتقال قرار می گیرند. 

براساس سر شماری سال 90، در گروه سنی 10 تا 49 سال استان یزد ، 96.6 درصد افراد باسواد هستند. 

همچنین 94.9 درصد جمعیت شهری و 86.1 درصد روستاییان ، 94.2 مردان و 90.7 زنان استان باسواد هستند. 

استان یزد بر پایه سرشماری آبان سال 1395، یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند . 

ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
اميدوارم بتوانيد جواب بچه هاي سيستاني را نيز بدهيد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین