کد خبر: ۵۲۳۸۲۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹
چه کسی نقض عهد کرده؛ ما یا آمریکایی‌ها؟/ امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سوال ببریم

روحانی خطاب به منتقدان برجام: چه کسی مستحق ملامت است؟ این تذهبون؟/مردم نگران اداره کشور نباشند

رئیس‌جمهور گفت: بعد از اینکه برجام اجرایی شد، آمریکا به طور یکطرفه از آن خارج شد. حالا چه کسی اینجا متخلف است. دولت ایران یا دولت آمریکا؟ و چه کسی نقض عهد کرده است ما یا آمریکایی‌ها؟ امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سوال ببریم، البته ممکن است چنین فرصتی بعداً پیش بیاید که بسیار از آن استقبال می‌کنیم، اما در زمان کنونی همه باید در برابر فشارهای آمریکا، متحد باشیم.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس جمهور استفاده از فرصت‌های ماه مبارک رمضان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: ماه رمضان ماه استقامت، صبر، ایستادگی، اتحاد و برادری بیشتر و زدودن دل‌ها از همه کینه‌ها، قهرها و دودستگی‌ها است و ان‌شاءالله اتحاد و ایستادگی ملت ایران در این ماه مبارک و در این برهه تاریخی ، بیش از پیش خواهد شد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به قرار گرفتن در آستانه حلول ماه مبارک رمضان، این ماه را ماه رحمت، برکت و مغفرت توصیف کرد و با تبریک آن به ملت ایران و همه مسلمانان جهان، گفت: ماه رمضان همراه با رحمت‌های الهی، غفران و آمرزش الهی برای بندگان است و امیدوارم همه بتوانیم از این سفره الهی که در ماه رمضان برپا می‌شود، نهایت بهره را ببریم و در کنار سفره حق قرار بگیریم.

روحانی به منتقدان برجام: چه کسی نقض عهد کرده؛ ما یا آمریکایی‌ها؟/ امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سوال ببریم

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ماه رمضان ماه خودسازی، ایستادگی، سلامت جسم و تزکیه روح و ماه تلاوت و تدبیر در قرآن مجید و بهره‌مندی از لیالی قدر و ماه امام حسن مجتبی(ع) قهرمان صلح و امیر المؤمنین علی(ع) قهرمان صبر است.

روحانی افزود: ماه رمضان ماه اُلفت، برادری و کمک به نیازمندان است و امیدوارم بهره‌مندی از برکات این ماه باعث شود که اگر گله‌ها و فاصله‌هایی بین خانواده، احزاب، گروه‌ها و اقوام وجود دارد، برطرف شده و جای آن را محبت، صفا و صمیمیت بگیرد.

قدس را با بازی‌های سیاسی نمی‌توان از مسلمانان جهان جدا کرد

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امسال ماه مبارک رمضان با دو حادثه مهم مواجه شده است، گفت: از یک طرف در منطقه با بی‌تدبیری مقامات آمریکا شرایطی پیش آمده و سفارتخانه خود را به بیت‌المقدس منتقل کرد که برخلاف معاهدات گذشته و حتی قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است ضمن اینکه چنین اقدامی چیزی نیست که به صلح و ثبات منطقه کمک کند.

روحانی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی و آمریکا تصور می‌کنند با فشار بیشتر به ملت فلسطین می‌توانند آنان را از حق مشروع خودشان محروم کنند و یا با فشار، مسلمانان جهان را از سرزمین خودشان یعنی بیت المقدس جدا سازند. این یک اشتباه بزرگی است که انجام می‌دهند.

رئیس جمهور اظهار داشت: مسلمانان جهان مسجد الاقصی و بیت المقدس را به عنوان قبله اول خود می‌شناسند و مورد احترام همه مسلمانان است و مدفن انبیاء بزرگ الهی و مسجد انبیا الهی بوده است که در آنجا به عبادت پرداختند. لذا این سرزمین مقدس را با بازی‌های سیاسی نمی‌توان از جمعیت یک میلیارد و 500 میلیونی مسلمانان جهان جدا کرد.

روحانی با تأکید بر اینکه ملت فلسطین چنین ظلم‌هایی را تحمل نخواهد کرد، گفت: مردم فلسطین 70 سال مقاومت کرده اند و باز هم مقاومت خواهند کرد تا به حقوق مشروع خودشان دست یابند. اعمال و رفتار رژیم صهیونیستی همواره تجاوز، ظلم، ستم و کشتن بی‌گناهان بوده و در این چند روز ارتکاب چنین اعمالی آشکارتر شد و در روز نکبت که مردم مسلمان فلسطین با دست خالی به میدان آمده بودند همگان دیدند که صهیونیست‌ها با سرب آتشین با آنان برخورد کردند و ملت مظلوم و آزاده فلسطین را به خاک و خون کشیدند و ده‌ها نفر را شهید و هزاران نفر را مجروح کردند.

رئیس جمهور با اظهار تأسف از سکوت کشورهای عربی و مسلمان در قبال جنایات صهیونیست‌ها، گفت: متأسفیم که برخی از کشورهای عرب منطقه در قبال جنایات روزهای اخیر صهیونیست‌ها سکوت کردند و برخی کشورهای اسلامی نیز به سادگی از آن چشم‌پوشی نمودند و برخی دیگر نیز متأسفانه آن را دفاع مشروع لقب دادند در حالی که دفاع مشروع از آن ملت و سرزمینی است که متعلق به خود آن ملت باشد نه سرزمین غصب شده فلسطین، لذا دفاع مشروع صهیونیست‌ها در این سرزمین معنا و مفهومی ندارد. ملت فلسطین برای سرزمین خود می‌جنگند و جای تأسف است که برخی کشورهای غربی به ناروا از اینگونه کلمات یعنی دفاع مشروع استفاده می‌کنند.

روحانی تصریح کرد: تردیدی ندارم که اینگونه اعمال تصمیم ملت فلسطین را برای مقاومت و ایستادگی بیشتر خواهد کرد و به مسلمانان جهان نیز نشان می‌دهد که در برابر رژیم صهیونیستی جز وحدت، اتحاد، فشار بیشتر و کمک به مردم فلسطین برای آزادی سرزمین‌شان راه دیگری وجود ندارد؛ چرا که رژیم صهیونیستی، رژیمی نیست که به اخلاق و حتی قوانین و مقررات بین‌المللی پایبند باشد و فقط زور را می‌فهمد. همچنان که در جنگ 33 روزه دیدیم که وقتی ملت بزرگ لبنان ایستادگی و مقاومت کردند، فهمیدند که در برابر این ملت بزرگ نمی‌توان کاری از پیش ببرند. در غزه هم زمانی که با مقاومت مواجه شدند، مجبور به عقب‌نشینی شدند. در شرایط کنونی هم راه دیگری غیر از مقاومت وجود ندارد.

امسال روز قدس باشکوه‌تری در ایران و سایر کشورها رقم خواهد خورد

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع حقوق مردم فلسطین بوده و این راه را ادامه خواهد داد، گفت: ما همواره در مقابل متجاوزین و ظالمین خواهیم ایستاد و معتقدیم پیروزی نهایی از آن مظلومین و فلسطینیان خواهد بود.

روحانی خاطر نشان کرد: بدون تردید امسال روز قدس باشکوه‌تری در ایران و سایر کشورها رقم خواهد خورد و جهانیان به رژیم صهیونیستی و سردمداران کاخ سفید نشان خواهند داد که راه غلط و اشتباهی انتخاب کرده اند و به فضل الهی این کار موجب وحدت و انسجام بیشتر دنیای اسلام و مقاومت بیشتر فلسطینی‌ها و ترجیح در گشایش در امور مردم فلسطین خواهد شد.

با فشار، تحریم، تهدید و حتی نشان دادن علائم جنگ نمی‌توان ملت ایران را تسلیم کرد

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: ملت ایران همواره در برابر توطئه‌های دیگران و بویژه رژیم آمریکا استقامت، مقاومت و ایستادگی کرده و نشان دادند که در برابر فشار آنها تسلیم نمی‌شوند و این ملت بزرگ را کسی نمی‌تواند به زانو درآورد.

روحانی با بیان اینکه امروز مسأله برجام و هسته‌ای باز هم زمینه و فرصت‌هایی دارد که مورد بحث و بررسی قرار بگیرد، خاطر نشان کرد: در مسأله هسته‌ای عده‌ای که آن طرف هستند، تصور می‌کنند با فشار، تحریم، تهدید و حتی نشان دادن علائم جنگ می‌توانند ملت ایران را تسلیم کنند، اما ایستادگی و مقاومت ملت ایران به خوبی نشان داد که این تفکر و راه، نادرست و غلط است.

رئیس جمهور اضافه کرد: در موضوع هسته‌ای عده‌ای هم تصور می‌کنند که مسایل جهانی و اموری که به نوعی در مجامع بین‌المللی و شورای امنیت مطرح شده را با سخنرانی، شعار و تحریک احساسات مردم می‌توان حل و فصل کرد که البته ثابت شده که این هم مسیر درست و دقیقی نیست.

روحانی گفت: دولت یازدهم از ابتدا بر این تفکر بود که این مسأله راه‌حل فنی و سیاسی دارد و می‌توان از طریق احترام به حقوق ملت ایران، مذاکره سیاسی بین کشورها و با رسیدن به توافق از مسیر سیاسی و دیپلماتیک در این موضوع به نتیجه برسیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در موضوع هسته‌ای به دنبال دو دستاورد اصلی بودیم، اظهار داشت: دستاورد اول احقاق حقوق ملت ایران بود. مطابق قطعنامه‌های سازمان ملل، غنی‌سازی ایران غیرقانونی اعلام شده بود که البته به هیچ وجه این موضوع را قبول نداریم، اما این مسأله به مستمسکی برای فشار به کشورمان تبدیل شده بود و لذا قصد داشتیم آن را از بین ببریم. بر این مبنا زیربنای ادعای آنها موضوع PMD و ادعای فعالیت‌های غیرصلح‌آمیز بود و ما این زیربنا را از بین بردیم و معلوم شد که ادعاهای آنها نابجاست و از طرفی حقوق ملت ایران را تثبیت و قطعنامه‌های مربوط به این موضوع را لغو کردیم.

روحانی گفت: دستاورد و هدف دیگر رفع تحریم‌ها در راستای تأمین منافع ملی بود که در این راستا، اگر چه ممکن است از صد در صد خواسته‌های خود در عمل به 80 درصد دست یافته باشیم، اما باید توجه داشت در مذاکره و تعامل با کشورهای بزرگ غربی و آن هم کشور خاصی مثل آمریکا که همواره با ملت ایران تخاصم داشته است، معلوم است که مشکلاتی ایجاد می‌کنند. اما باید در ارزیابی دستاوردها بین برجام و نبود برجام مقایسه انجام دهیم در این صورت به خوبی مشخص می‌شود که ملت ایران چه کار بزرگی انجام داده است.

رئیس جمهور افزود: البته در این راه همیشه ملت ایران، حامی و پشتیبان بودند و مقام معظم رهبری رهنمود و ارشادهای لازم را داشته‌اند و همه با هم این کار بزرگ را به انجام رساندیم.

روحانی خاطر نشان کرد: بعد از اینکه برجام اجرایی شد، آمریکا به طور یکطرفه از آن خارج شد. حالا چه کسی اینجا متخلف است. دولت ایران یا دولت آمریکا؟ و چه کسی نقض عهد کرده است ما یا آمریکایی‌ها؟ ما متعهد به اقدام خودمان هستیم یا به اقدامات دیگران هم متعهد می‌باشیم؟ چه کسی بود که مصوبات سازمان ملل و قطعنامه 2231 را زیر پا گذاشت ما یا آنها؟ ما برخلاف حقوق بین‌الملل حرکت کردیم یا آنها؟ معاهدات بین‌المللی را آمریکا تضعیف کرده یا ایران؟

امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سوال ببریم

رئیس جمهور با بیان اینکه چه کسی مستحق ملامت است، گفت: این موضوع باید روشن شود و مبادا یک عده‌ای خطا کنند، امروز آمریکا به عنوان ناقض عهد و متخلف از مقررات بین‌المللی باید مورد فشار قرار بگیرد.

روحانی با اشاره به جملاتی از حضرت امام(ره)، خاطر نشان کرد: این روزها با موضوعاتی که مطرح می‌شود بیشتر به یاد جمله معروف حضرت امام خمینی(ره) در آبان 65 که به «این تذهبون؟» معروف است، ‌می‌افتم. در آن روز بین ایران و آمریکا اختلافی وجود داشت که آمریکا در آن شکست خورده بود اما یک عده به دنبال آن بودند که مسئولین ایرانی را مورد سوال قرار دهند و امام راحل برخورد حکمت‌آمیز با آنها داشت و آن درس خوبی برای ما بود و هست.

رئیس جمهور افزود: امام در 29 آبان 65 فرمود «هیچ توقع نداشتم که در این زمان که باید فریاد بزنند سر آمریکا، فریاد می‌زنند سر مسئولین‌مان» چه شده است؟ در یک چنین مسأله مهمی باید همه دست به دست هم بدهید و ثابت کنید به دنیا که وحدت دارید، چرا شما می‌خواهید تفرقه و دو دستگی ایجاد کنید، چه شده است شما را و کجا دارید می‌روید؟ «این تذهبون؟». بعد فرمود تندرو و کندرو و دو دستگی در کشور ایجاد نکنید و این خلاف اسلام، دیانت و انصاف است.

روحانی تصریح کرد: امروز روزی نیست که همدیگر را پای میز سوال ببریم، البته ممکن است چنین فرصتی بعداً پیش بیاید که بسیار از آن استقبال می‌کنیم، اما در زمان کنونی همه باید در برابر فشارهای آمریکا، متحد باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه شرایط کنونی با سال‌های 86، 90 و 91 کاملاً متفاوت است، گفت: در آن روزها در جریان فشاری که آمریکا بر ایران وارد می‌کرد، بسیاری از کشورهای دنیا را همراه و در کنار خود داشت و اجماعی در حد بزرگ علیه ایران ایجاد کرده بود و همه کنار آمریکا بودند و افکار عمومی و کشورهای دنیا نیز با ما نبودند اما امروز به جز یکی دو کشور کوچک مرتجع منطقه و رژیم غاصب صهیونیستی، کسی با آمریکا نیست و تمام دنیا با ایران هستند و این امتیاز بزرگی است و نباید از دست بدهیم.

آمریکا است که در جایگاه و میز اتهام قرار دارد

روحانی تأکید کرد: امروز در جایگاهی قرار گرفتیم که جایگاه اتهام نیست و آمریکا است که در جایگاه و میز اتهام قرار دارد و همه دنیا آمریکا را متهم می‌کنند. همه مجامع بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل صراحتاً اعلام می‌کنند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و در مقابل همه تأکید دارند که اقدام آمریکا خلاف مقررات بین‌المللی، بی‌دلیل و بی‌منطق بوده است و هیچ‌گاه در مقابل آمریکا در چنین موضعی قرار نداشتیم که همه قبول دارند که کار آمریکا پشتوانه سیاسی، اخلاقی ندارد و در مقابل، کار ایران کاملاً از پشتوانه سیاسی و اخلاقی برخوردار است و امروز افکار عمومی جهان با ما است.

رئیس جمهور افزود: حتی اگر داخل آمریکا نظرسنجی شود باز هم افکار عمومی با ماست و این به معنای انزوای واقعی دولت آمریکا می‌باشد و همین امروز هم ما پیروز هستیم.

روحانی گفت: ایران‌هراسی که انجام می‌دادند و با تبلیغات دروغین همه دنیا را قانع کرده بودند که ایران خطر است، امروز به جای آن ترامپ‌هراسی شروع شده است و امروز ایران از جایگاهی برخوردار شده که همه به آن احترام می‌گذارند؛ چرا که می‌بینند ایران کشوری است که با دیپلماسی در مسیر صلح و در کنار مقررات بین المللی قرار دارد.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: پس از آنکه آمریکا بی‌دلیل و بی‌منطق از توافق بسیار مهم چندجانبه و بین‌المللی خارج شد در شرایط کنونی فرصتی را برای 5 کشور که در این توافق بودند قرار دادیم، اگر با همکاری این 5 کشور و دیگران به این نتیجه رسیدیم که اگر در برجام بمانیم، منافع ما تأمین خواهد شد، آن را ادامه دهیم.

روحانی خاطر نشان کرد: طرح ترامپ این بود که شب اعلام کند که از توافق برجام خارج شود و پیش‌بینی کرده بود که بعد از آن یا صبح روز بعد ایران اعلام می‌کند که از این توافق خارج می‌شود و ظهر نیز آژانس بین‌المللی گزارش می‌دهد که ایران از برجام خارج شده است و فردای آن روز قطعنامه‌های سازمان ملل برمی‌گردد و ایران دو مرتبه در سطح جهانی مورد تحریم قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: ترامپ کارت اول خود را روی میز آورد، اما در کارت دوم اشتباه محاسباتی داشت. بعد از اعلام نظام جمهوری اسلامی ایران، اینها ماندند که دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان چرا نتوانستند اطلاعات درست را ارایه کند چرا که براساس گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی‌شان جمهوری اسلامی ایران پس از خارج شدن آمریکا از توافق برجام یا همان ساعت و یا صبح فردا از این توافق خارج می‌شود لذا امروز همه نقشه‌های آمریکا بهم ریخته است.

روحانی گفت: با تصمیمی که گرفتیم امروز مردم کشورمان اعتماد بیشتری به مسئولین خود دارند چرا که اگر با احساسات برخورد می‌کردیم و از توافق خارج می‌شدیم، مردم سوال می‌کردند که چه عجله‌ای داشتید و چرا فرصت ندادید، چه بسا اگر خارج نمی‌شدید، اتحادیه اروپا هم اعلام می‌کرد که اگر ایران فرصت می‌داد و در برجام می‌ماند آنها در برابر آمریکا می‌ایستادند و منافع ایران را تأمین می‌کردند. حتی شاید روسیه، چین و سایر کشورهای بزرگ دنیا هم به ما می‌گفتند که چرا عجله کردید. لذا امروز با تصمیم خود در برابر تمام کشورهای دنیا اتمام حجت کردیم و مردم هم آشکارا می‌بینند که کار نظام ما دقیق و منطقی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: در توافق هسته‌ای منافعی مد نظر داشتیم که به آن تصریح شده است، اگر ببینیم به آن منافع با رفتن آمریکا باقی می‌ماند که چه بهتر و چنین شانسی کمتر پیش می‌آید که یک موجود اخلال‌گر و مزاحم از این توافق خارج شود.

مردم عزیز ایران اطمینان می‌دهم که نگران اداره کشور نباشند

روحانی گفت: اگر فرض کنیم که نتوانستیم به توافق مورد نظر دست بیابیم، باز هم چیزی را از دست نمی‌دهیم چرا که تمام پیش‌بینی‌های لازم را در اینکه کشور بدون برجام اداره شود را به عمل آوردیم. البته قبل از برجام هم از نیمه دوم سال 92 تا دی‌ماه 94 که اجرایی شد، کشور را اداره کردیم و باز هم اداره می‌کنیم.

رئیس جمهور گفت: فعلاً حرف‌ها بر این مبنا است که همه 5 کشور تلاش خود را بکار می‌گیرند که تمام منافع ایران تأمین شود.

روحانی تصریح کرد: به مردم عزیز ایران اطمینان می‌دهم که نگران اداره کشور نباشند، کاملاً می‌دانیم که چه کار انجام می‌دهیم و شرایط منطقه و جهان را درک می‌کنیم از همه اصناف، کسبه و تولیدگران خواهش می‌کنم مردم را در فشار نگذارند و مطمئن باشند که ارز لازم را تأمین می‌کنیم و هیچ کس اینکه در پس‌کوچه‌ها چند ده هزار دلار معامله می‌شود، را مبنای قیمت ارز و کالاها قرار ندهد. دولت همه ارزهای مورد نیاز را تأمین می‌کند و ارزی که در این دو ماه پرداخت شده، بیشتر از پارسال است و می‌توانیم تا آخر سال هم آن را پرداخت کنیم و هیچ مشکلی نداریم.

رئیس‌ جمهوردر پایان تصریح کرد: ماه رمضان ماه استقامت، صبر، ایستادگی، اتحاد و برادری بیشتر و زدودن دل‌ها از همه کینه‌ها، قهرها و دودستگی‌ها است و ان‌شاء‌الله شاهد اتحاد و ایستادگی بیشتر ملت ایران بوده و از این پیچ تاریخی نیز به سلامت عبور خواهیم کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
امیر خلف خانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
به غیر از آب و نونان دیگر کدام گره را به برجام خواهید زد, فعلا که ملت از هردو افتاده اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
احسنت.حق با شماست.ای کاش این سخنان شما را از صدا و سیما پخش میکردند.بدانید مردم حامی شما هستند.دولت احمدینژاد 10سال کشور را به عقب برگرداند.خدا حق ملت را از او پس بگیرد.
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
سلام
همینکه آمریکا ازبرجام خارج شدنشان می دهدکه برجام به نفع دولت وملت ایران بوده است .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین