کد خبر: ۵۲۳۹۵۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
درست است که حجاب یک قانون است اما حفظ حقوق شهروندی هم قانون است

روایت احمد مسجدجامعی از گشت ارشاد: ممکن است در آینده همه جا گشت بگذارند

حدود یک ماه از انتشار فیلم برخورد خشونت‌آمیز گشت ارشاد در یکی از پارک‌های تهران می‌گذرد اما همچنان واکنش‌ها دراین‌باره ادامه دارد. روز گذشته احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به همین موضوع گفت: اگر این مسئله (گشت‌ ارشاد) بخواهد بسط پیدا کند، ممکن است در آینده وارد دیگر فضاهای عمومی بشود و ما به‌عنوان نمایندگان مردم باید مرزهایی را تعریف کنیم و این مسئله کاری عملیاتی و اجرائی است.
آفتاب‌‌نیوز :
پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی مانند معاون زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز دراین‌باره اظهارنظرهایی کرده بودند. 

مسئله گشت ارشاد البته از همان آغاز کار واکنش‌ها و نقدهای بسیاری را در جامعه در پی داشت. از طرفی هر سال با نزدیک‌شدن به فصل گرما و افزایش دامنه فعالیت این گشت‌ها این موضوع به یکی از موضوعات مهم فضای اجتماعی فرهنگی و سیاسی بدل می‌شود. 

در جدیدترین اظهارنظر و واکنش دراین‌باره روز گذشته احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به برخورد خشونت‌آمیز گشت ارشاد در یکی از پارک‌های تهران به ایلنا با اشاره به پیشنهاد خود برای تشکیل کارگروه و کمیته حقوق شهروندی در شورای شهر گفت: قسمتی از کار و وظیفه ما در شورای شهر تهران به بحث حقوق شهروندی برمی‌گردد. در پارک شهر گشت ارشاد گذاشته شده و من نمی‌دانم چه نیازی است گشت ارشاد در چنین پارکی وجود داشته باشد؛ چراکه این پارک محل رفت‌وآمد خانواده‌هاست و در وسط شهر قرار دارد. 

عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر ادامه داد: اگر این مسئله (گشت‌ ارشاد) بخواهد بسط پیدا کند، ممکن است در آینده وارد نمایشگاه‌ها، کتاب‌فروشی‌ها، رستوران‌ها، سینما‌ها، کافه‌ها، غذاخوری‌ها بشود و ما به‌عنوان نمایندگان مردم باید مرزهایی را تعریف کنیم و این مسئله کاری عملیاتی و اجرائی است. 

عضو شورای شهر با بیان اینکه برای مثال جشنواره‌ها و سینما‌ها زیر نظر دستگاه‌های مختص به خودشان هستند، گفت: پارک‌ها هم دستگاه تخصصی دارند و باید مشخص شود (گشت ارشاد) بر چه اساس و مبنا و رویکردی وارد پارک‌ها می‌شود؟ به‌هرحال پارک‌ها فضاهای عمومی هستند و برخی عمومی و برخی نیمه‌عمومی و نیمه‌خصوصی محسوب می‌شود؛ این تعاریف باید روشن شود. در همین راستا پیشنهاد کردم که کمیته‌ای در شورای شهر تحت عنوان کمیته حقوق شهروندی فعال شود. 

او در رابطه با وظایف این کمیته پیشنهادی تصریح کرد: کمیته حقوق شهروندی شورای شهر می‌تواند درباره مسائل این‌چنینی گفت‌وگو کرده و از پلیس در این رابطه گزارش بخواهد. وظیفه پلیس ایجاد امنیت است و بین ایجاد امنیت و اخلاق تضاد وجود دارد، این واژه‌ها کنار هم چیده نمی‌شود. مثل این است که از وزارت ارشاد بخواهیم کار پلیسی انجام دهد و بگویند مبارزه با قاچاقچیان را به وزارت فرهنگ و ارشاد سپرده‌اید. 

مسجدجامعی با اشاره به اینکه حجاب در کشور ما قانون و عرف است، باید رعایت شود و یک دغدغه عمومی است، گفت: درست است که حجاب در کشور ما قانون است اما حفظ حقوق شهروندی هم قانون است و این دو نباید در تعارض با یکدیگر باشد. نمی‌شود برای اجرای قانون، رفتار غیرقانونی داشت و خارج از روال معمول عمل کرد. پیش از این نیز، معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در سخنرانی خود در دانشگاه خوارزمی با تأکید بر اینکه برخوردهای اخیر گشت ارشاد قابل‌قبول نیست، گفته بود: ما برخوردهای گشت ارشاد را قبول نداریم، چون دولت معتقد است این موضوع یک بحث فرهنگی است. 

البته واکنش‌ها به انتشار آن فیلم همه جنبه انتقادی نداشت؛ برای مثال آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد یک هفته پس از این اتفاق و انتقاداتی که مسئولان و نمایندگان نسبت به آن مطرح کردند، در خطبه‌های نماز جمعه این‌طور گفت: «پلیسی در اجرای برنامه پلیسی خود خطا کرده و باید به آن رسیدگی شود، حال یک‌باره همه دستگاه‌های کشور راه می‌افتند تا بعد از این کسی با بی‌حجاب برخورد نکند؛ یعنی چه؟ ندا بر ضد قرآن و ندا بر ضد فریضه بر امر به معروف و نهی از منکر آن هم در مجلس؟ وزیر و وکیل راه می‌افتند و دستگاه‌ها و مسئولان هم همین‌طور که به خانم بی‌حجاب اهانت شده و پلیسی در برخورد اشتباه کرده است. خب خطا را جبران کنید. نیروی انتظامی با خطای یک مأمور و یک پلیس در یک مسئله منکر شرعی باید زیر‌سؤال برود؟».

همچنین رئیس پلیس تهران نیز با اشاره به فیلم درگیری یکی از مأموران زن گشت ارشاد با دو دختر جوان گفت: «در این ماجرا دو خانم با کلماتی بسیار زشت و رکیک به مأمور ما که به آنها تذکر داده بود، حمله‌ور شدند. در فیلمی که بخشی از آن منتشر شده کاملا واضح است که این دختران از چه کلمات رکیکی استفاده می‌کنند. خب، بعد از این همه دیدند که چه فضاسازی‌ای کردند». به گفته او این اتفاق درحالی افتاد که این مأمور زن، بارها به زنان و دختران این شهر گل هدیه داده بود و آنها اطلاع کامل داشتند که این خانم هر روز در آن نقطه از پارک طالقانی انجام وظیفه می‌کند؛ بنابراین با نیت درگیری وارد صحنه شدند تا فیلمی تهیه کرده و به آن دختر معلوم‌الحال بدهند. رئیس پلیس تهران که این فیلم را صحنه‌سازی معرفی کرد در سخنان خود به تأکید گفت با این فضاسازی‌ها عقب‌نشینی نخواهند کرد و با قدرت به وظیفه خود عمل می‌کنند.

منبع: شرق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
1
فضای!عمومی؟یعنی به فضای خصوصی کار ندارن؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
3
وای بر ما که تو سال ها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور ما بودی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
1
3
گشت خوب است در همه جا باشد حتی گاهی به منازل هم ورود کند بد نیست.
ضمن اینکه بجای هزینه کردن جهت ارایه ی اینترنت ،بهتر است دوربینهایی تحت نظارت گشت در کوچه و خیابانها نصب شود تا جایی از نظر دور نماند.
اصولا اگر ترسی در دل مردم باشد و مدام احساس گناه کنند ،بهتر میشود آنها را اداره کرد.همینکه مردم آزادانه و بدون پرداخت مبلغی، اکسیژن مصرف میکنند باید شکر گزار هم باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
2
هی هی هی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
1
1
این گشت ارشادی ها رایکی باید ارشاد کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
1
1
.....ممكن است بيايند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین