کد خبر: ۵۲۴۰۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷

برجام منهای آمریکا می تواند سرپا بماند؟

علیرغم گمانه زنی های بسیار در مورد خروج یا ماندن امریکا در برجام، بالاخره ترامپ در روز سه شنبه هفته گذشته با سخنرانی خود در این باره خروج امریکا را از برجام اعلام کرد. این روند، بازتاب های بسیاری در بر داشته است و صفحه جدیدی را در مناسبات بین المللی ایجاد کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
علیرغم گمانه زنی های بسیار در مورد خروج یا ماندن امریکا در برجام، بالاخره ترامپ در روز سه شنبه هفته گذشته با سخنرانی خود در این باره خروج امریکا را از برجام اعلام کرد. این روند، بازتاب های بسیاری در بر داشته است و صفحه جدیدی را در مناسبات بین المللی ایجاد کرده است. سناریوی برجام منهای امریکا که از گذشته و در پی تهدیدهای ترامپ سناریوی محتملی بود، از سوی ایران دنبال می شود تا در صورت جذب اعتماد ایران، برجام به حیات خود ادامه دهد. 

آیا اروپا می تواند این روند را برای ایران ایجاد کند؟ اگر این مهم شکل نگیرد سناریوی بعدی ایران چه خواهد بود؟ فضا می تواند به راحتی به سمت تنش و تشنج در خاورمیانه پیش برود؟

در این باره با نادر انتصار استاد ممتاز علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی گفت و گو  کرده ایم که از نظر می گذرانید.

به نظرتان مهمترین دلیل ترامپ برای خروج از برجام چه بود؟ چرا در حالی که او با اقدامات خود برجام را بی اثر کرده بود به این نتیجه رسید که باید به شکل مستقیم از آن خارج شود؟
ترامپ همواره گفته بود که از برجام خارج خواهد شد. با خارج شدن از برجام ترامپ سیلی دیگری به اوباما و طرفداران او و برجام زد چون برجام به هر حال موفق ترین دستاورد سیاست خارجی اوباما بود. گرچه ترامپ با اقدامات خود برجام را بی اثر کرده بود ولی با بیرون آمدن رسمی از برجام دست او بیشتر باز شده است که با محور اسرائیل-عربستان برنامه های ضد ایرانی خود را در منطقه پیاده کند. هدف نهایی ترامپ همواره تغییر سیستم در ایران بوده است و به نظر او خارج شدن رسمی از برجام دست دولت او را برای سرنگونی نظام بیشتر باز خواهد کرد.

روند مذاکره ایران با اروپا را چطور می بینید؟ آیا برجام منهای امریکا می تواند محقق شود؟

به روند مذاکره ایران با اروپا چندان خوشبین نیستم. البته مانند همیشه آنها خواهند گفت که مایل به حفظ برجام هستند ولی دستهای آنها در عمل بسته است چون اقتصاد اروپا چنان با اقتصاد آمریکا ادغام شده است که اروپا نمیتواند به عنوان بازیگری کاملا مستقل از آمریکا نقش مهمی بازی کند. برجام مدتها است که مرده است و برجام منهای آمریکا را باید در موزه گذاشت.

تکلیف تحریمها چه می شود؟ ایران به فضای قبل از برجام بر می گردد یا ...

تحریم ها دوباره برمی گردند و تحریم های جدیدی نیز به آنها اضافه خواهند شد. ایران یکی از مهمترین کارتهای برنده خود که همان صنعت هسته ای کشور بود را در مذاکرات برجام از دست داد. متأسفانه نه اروپائی ها و نه دیگران شعارها و تهدیدهای ایران را جدی نمی گیرند. لذا ایران نباید به مقاومت دیگر کشورها امیدوار باشد. کشورهای دیگر منافع خودشان را دنبال میکنند و هیچ وقت نباید انتظار داشت که آنها برای حفظ منافع ایران مبارزه کنند. اگر مقاومتی باید صورت گیرد باید خود ایرانیان باشند که این مقاومت را انجام دهند و از این خواب خیالی که کشورهای دیگر برای حفظ منافع ملی ایران مقاومت خواهند کرد بیدار شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین