کد خبر: ۵۲۴۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸
تایمز نوشت:

اروپا به اتفاق آراء به برجام وفادار می ماند

تارنمای تایمز لندن روز پنجشنبه نوشت: اتحادیه اروپا به ‌اتفاق آراء توافق کردند که به ‌رغم خروج آمریکا از برجام ، به این معاهده متعهد بمانند.
آفتاب‌‌نیوز :
تایمز نوشت: سران اروپا امروز به ‌منظور بررسی تحولات غرب بالکان در صوفیه بلغارستان گرد هم آمده بودند که بحث به چگونگی حفظ توافق با ایران کشیده شد.

به گزارش آفتاب نیوز،دونالد توسک رئیس شورای اروپا می گوید که به شورای اروپا چراغ سبز داده‌ شده تا آمادگی داشته باشد هر زمان که منافع اروپایی‌ها تحت تأثیر قرار گیرد اقدام کند. این مساله می‌تواند اروپا را که به دنبال حفاظت از شرکت‌ها، مؤسسات و کسب‌وکار در برابر تحریم‌های ایران است، در مسیر تقابل با آمریکا قرار دهد. 
این نشریه افزود: توسک عنوان کرد که تمام 28 کشور عضو اتحادیه اروپا متعهد شدند مادامی‌که ایران به تعهداتش پایبند باشد به این توافق عمل کنند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز اعلام کرد که تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کنار این توافق ایستادگی می‌کنند. 

این نشریه در ادامه نوشت: حالا کارشناسان بایستی تدابیری را بیندیشند که از تجارت با ایران مطابق با حوزه‌هایی که در نشست میان وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه با همتای ایرانی‌شان سه‌شنبه گذشته بحث شد حفاظت کنند.

یک راهکار احتمالی به نوشته این نشریه انگلیسی، به اجراگذاشتن قوانین مسدودکننده (blocking regulations) است که برای نخستین بار در سال 1996 در راستای حفاظت از تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران، لیبی و کوبا از تحریم‌های آمریکا ایجاد شد. 

تایمز افزود: این اقدام در کنار شکایت از آمریکا در سازمان تجارت جهانی سبب شد تا آمریکا در آن زمان از موضع خود عقب‌نشینی کند؛ اما اکنون این تردید وجود دارد که چنین اقدامی تا چه اندازه می‌تواند واشنگتن را وادار به‌عکس العمل کند.

این نشریه در ادامه به امضاء قرارداد ایران با یک شرکت انگلیسی برای توسعه یک میدان نفتی در کرج اشاره کرد و نوشت: این پروژه نیازمند یک میلیارد دلار سرمایه برای تولید 200 هزار بشکه نفت در روز طی یک دهه آتی می‌باشد. 

تایمز یادآور شد که از این میدان درحال حاضر 120 هزار بشکه نفت استخراج می‌شود و افزود: شرکت پرگس فعالیت تجاری اندکی در آمریکا دارد و به همین دلیل از آزادی عمل بیشتری برای فعالیت در ایران برخوردار است.

این نشریه افزود: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه طی سخنانی در نشست سران اتحادیه اروپا اظهار داشت تا زمانی که چالش‌ها برای ایجاد بی‌ثباتی در دنیا تهدید می‌کنند، تنها راهکار، پیوستن نیروها برای ارائه یک پاسخ واحد است. همچنین توسک در نامه‌ای به رهبران اروپایی نوشته است: زمانی که به تصمیم آخر ترامپ نگاه می‌کنیم هر کس باشد این نتیجه را می‌گیرد که با چنین دوستی چه نیازی به دشمن است. البته اروپا بایستی قدردان او باشد چون با این تصمیم ما را از توهم درآورد.

دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه ‌شب گذشته به‌ وقت‌ ایران، با تکرار اتهام‌هایی و نیز توهین به ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند و تحریم‌های یکجانبه تعلیق شده کشورش را علیه ایران بازخواهد گرداند. 

هم‌زمان سران انگلیس، آلمان و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای از پایبندی خود به توافق هسته‌ای ایران خبر دادند. آن‌ها همچنین امروز در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در صوفیه بلغارستان بر پایبندی خود به حفظ برجام تأکید کردند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 10 بار پس از اجرایی شدن برجام، پایبندی ایران را به این توافق بین‌المللی تائید کرده است و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب به‌عنوان بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران، استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام شرعی اعلام کرده‌اند.

منبع: ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین