کد خبر: ۵۲۴۱۲۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
برجام حاصل تصمیم همه نهادهای کلیدی نظام بود

ناطق نوری: پیش از برجام ایران در ذیل بند هفت منشور سازمان ملل قرار داشت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هرچند برجام همه اهداف ایران را تأمین نکرده اما آثار و فوایدی داشته که قابل توجه است. مطلبی که متأسفانه گاهی مورد غفلت برخی قرار می گیرد این است که پیش از برجام ایران در ذیل بند هفت منشور سازمان ملل قرار داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری، در خصوص موضوع برجام و خروج آمریکا از آن افزود: رهبر معظم انقلاب ضمن اعلان بی اعتمادی به آمریکا، کلیات برجام را تأیید کردند که بدون اذن ایشان هم، برجام از سوی ایران قابل پذیرش نبود. ایشان مکرر تیم مذاکره کننده را تأیید و حمایت کردند ضمن اینکه پیش بینی بدعهدی و خروج آمریکا را هم کرده بودند، لذا موضوع خروج آمریکا از برجام خیلی هم غیرمنتظره نبود. 

به گزارش آفتاب نیوز،وی ادامه داد: هرچند برجام همه اهداف ایران را تأمین نکرده اما آثار و فوایدی داشته که قابل توجه است. مطلبی که متأسفانه گاهی مورد غفلت برخی قرار می گیرد این است که پیش از برجام ایران در ذیل بند هفت منشور سازمان ملل قرار داشت. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارداشت: هر کشوری که تحت فصل هفت منشور، روی میز شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد، به عنوان کشور تهدیدکننده صلح و امنیت جهان شناخته شده و تحریم و حمله نظامی به آن کشور از نظر مقررات بین المللی مجاز است و آمریکا با استفاده از همین بند به عراق حمله نظامی کرد. 

ناطق نوری ادامه داد: لذا خروج ایران از ذیل بند هفت، یکی از آثار و فواید برجام است؛ از طرفی چالش اصلی ما با جهان غرب در بحران هسته ای در مورد غنی سازی و آب سنگین بود که با برجام این حق توسط هر پنج قدرت جهانی به رسمیت شناخته شد و به تصویب شورای امنیت سازمان ملل نیز رسید. 

وی افزود: اکنون که آمریکا از برجام خارج شده، باز هم نتوانسته این حق را تضییع کند؛ لذا باید گفت ایران با برجام در جدال 12 ساله با قدرت های جهانی در مورد حق غنی سازی و آب سنگین به پیروزی رسید که قابل بازگشت هم نیست و عصبانیت صهیونیست ها و امثال آنها نیز از همین موضوع است. 

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از نظر اقتصادی هم مهمترین اثر برجام این بود که فروش نفت و بانک مرکزی از تحریم خارج شدند. پیش از برجام ناچار بودیم نفت را روی آب به طور قاچاق و یا با پرچم دیگران و با قیمت پایین بفروشیم که در بیشتر مواقع هم پولش را نمی دادند و ناگزیر بودیم کالای چینی یا هندی به جای پول نفت بگیریم. 

ناطق نوری خاطرنشان کرد: به علاوه تحریم هایی همچون بیمه و کشتیرانی که تجارت بین المللی ما را بسیار سخت، گران و پرریسک کرده بودند نیز برداشته شد و رفع این تحریم های کلیدی آثار مثبتی داشت؛ هرچند مشکلات اقتصادی هنوز به طور مطلوب برطرف نشده است، اما باید توجه داشته باشیم که بخش مهمی از مشکلات اقتصادی ما مانند بیکاری، تورم و رکود، ریشه در چگونگی مدیریت خودمان و مسائلی همچون اقتصاد دولتی، نگاه غیرحمایتی به بخش خصوصی، تنگ نظری، تغییرات پی در پی قوانین و... دارد که همگی مسائل داخلی هستند. 

وی در ادامه افزود: بخش دیگری از مشکلات ما به دلیل چالش های جدید ما با غرب و آمریکا در مورد مسائل منطقه ای است که فرای از برجام است. غرب به ویژه آمریکا از حضور مؤثر و موفقیت های ایران در منطقه ناخشنود است و به بهانه های مختلف مانند مساله حقوق بشر و موشک های بالستیک، ایران را به چالش می کشانند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر بدون غرض ورزی بخواهیم درخصوص برجام داوری داشته باشیم، درک این موضوع دشوار نیست که خروج آمریکا از برجام اجماع قدرت های بین المللی علیه ایران را شکست.

وی اضافه کرد: بُرد بین المللی ایران در این ماجرا این است که همه بلوک های قدرت در جهان حتی اتحادیه اروپا جملگی معتقدند ایران به تعهداتش عمل کرده و بدعهدی از آمریکاست. 
ناطق نوری افزود: با این تدبیر درست و همراه با شکیبایی، ضرر سنگینی به حیثیت و جایگاه بین المللی آمریکا وارد شد؛ به عبارت دیگر در این ماجرا آمریکا به جهانیان نشان داد که امضاء او در هر پیمان و قراردادی بین المللی نمی تواند دارای اعتبار باشد و نباید به او اعتماد کرد. 
وی در ادامه گفت: یکی دیگر از آثار مهم خروج آمریکا از برجام این است که اروپا برای حفظ حیثیت و هویت خود و نیز پاسخگویی به افکار عمومی، به فکر استقلال از آمریکا افتاده است. صدر اعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه به طور رسمی اعلام کردند که اروپا باید به فکر استقلال از آمریکا باشد. 
به گفته ناطق نوری، برجام در حقیقت یکی از مهمترین دستاوردهای سیاست خارجی اتحادیه اروپاست که نابودی و نادیده گرفتن آن سرشکستگی بزرگی برای آنان خواهد بود.

وی افزود: به نظر بنده اروپا دچار یک تضاد بزرگ شده است؛ از یک طرف تحت فشار آمریکاست و از طرف دیگر به دلیل پایبندی ایران به اصول برجام نمی تواند ایرادی به ما بگیرد و چنانچه تحت تأثیر آمریکا قرار گیرد میراث سیاست خارجی و اعتبار بین المللی خود را به مخاطره می اندازد و در بین مردمش زیر سؤال می رود؛ لذا باید تکلیف خود را روشن کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: برخی از منتقدان داخلی از روی بی توجهی و گاهی مغرضانه، موضوع خروج آمریکا از برجام را بهانه تسویه حساب با دولت قرارداده اند و نمی دانم چرا به این واقعیت روشن توجه نمی کنند که رژیم صهیونیستی، اعراب تکفیری و جریان های راست افراطی در آمریکا علیه برجام متحدند و این بهترین دلیل برصحت عملکرد نظام جمهوری اسلامی در مورد توافق هسته ای است. 

ناطق نوری گفت: البته باید توجه داشته باشیم که در شرایط کنونی، چالش ایران فراتر از برجام است، زیرا دولت جدید آمریکا با وقاحت و به طوررسمی اعلام می کند به دنبال براندازی نظام در ایران است که البته این آرزو را به گور خواهند برد. 

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و عربستان به دنبال کشاندن آمریکا به جنگ با ایران هستند، تاکید کرد: در این شرایط ، حفظ و تقویت وحدت ملی و یکپارچگی همه جریانات سیاسی در دفاع از منافع ملی و استقلال کشور همانند دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی از ضروریات و وظایف آحاد ملت و جریان های سیاسی است. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کسانی که با نیت تسویه حساب سیاسی اقدام به انتقادهای مخرب می کنند متوجه نیستند این روش موجب شکست جبهه داخلی شده و زمینه موفقیت برنامه های دشمن را فراهم خواهد کرد. 

منبع: ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
2
5
تندروها با خروج امریکا از برجام بشدت رسوا شدن..حالشون دیدن داره..خصوصا شریعتمداری
ناشناس
|
Canada
|
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
2
5
همه یادشان هست که بالای منبرها گفته میشد اگر مرغ نخوریم چه میشود یا تلویزیون مرغ نشان ندهد البته خودشان هم یادشان هست گرچه همیشه کباب بره شان براه بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
1
4
در این کشور عاقل هم پیدا میشه. خدایا شکر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
3
4
خداوند نگهدار ناطق .خاتمی وروحانی باشد انشاالله.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
2
2
سلام
اقای ناطق نوری
همه انان همه محسنات برجام را میداند وگوششان کر وپنبه در ان است
ولی پا در یک کفش کردند وچشمشان را به روی همه چیز بستند
نمی دانند اب به اسیاب دشمن ریختن وبدنبال تسویه حساب سیاسی رفتند
ممکن است
تر وخشک را باهم بسوزانندوخدای نکرده نه تو مانی ونه من را برای دشمنان قسم خورده نظام مقدس را
سهل واسان نمایند
یک روستایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
2
درود بر ادم عاقل ودانا
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین