کد خبر: ۵۲۴۱۳۱
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷

آغاز روند اجرای مقررات مسدودکننده اروپا در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران

کمیسیون اروپا از آغاز فرآیند مقررات مسدودکننده برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
کمیسیون اروپا روز جمعه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که روند تجدید مقررات مسدودکننده را آغاز کرده است که از تجارت اروپایی‌ها در ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران محافظت می‌کند.

کمیسیون اروپا در اطلاعیه‌ خود اعلام کرد که روند رسمی مقررات مسدودکننده را با به‌روزرسانی فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز کرده است.

این اقدام اتحادیه اروپا مانع از آن می‌شود که شرکت‌های اروپایی با تحریم‌های آمریکا همکاری کنند و هیچ حکم قانونی که مجازات آمریکا را به اجرا در می‌آورد به رسمیت نمی‌شناسد. این مقررات اولین بار در سال 1996 زمانی که آمریکا تلاش می‌کرد شرکت‌های خارجی را به دلیل تجارت با کوبا مجازات کند تصویب شد اما هیچگاه به طور رسمی به مرحله اجرا در نیامد.

مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند که این مقررات مسدودکننده را احیا کرده‌اند تا بر تصمیم دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران پس از یک بازده زمانی 90 و 180 روزه که شامل تحریم‌های نفتی و داد و ستد با بانک مرکزی ایران می‌شود، غلبه کنند.

کمیسیون اروپا همچنین اعلام کرد که این اقدام اتحادیه اروپا طی دو ماه اجرایی می‌شود مگر اینکه پارلمان اروپا یا دولت‌های اتحادیه اروپا به طور رسمی با آن مخالفت کنند. همچنین این روند می‌تواند در صورت حمایت قوی سیاسی زودتر از این اجرا شود.

به گزارش رویترز، اروپا به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت ایران و یکی از شرکای تجاری بزرگ این کشور پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی و رفع تحریم‌های این کشور صدها میلیارد یورو در جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری کرده است از این رو صادرات نفت و دیگر محصولات انرژی ایران به اروپا در سال 2016 در مقایسه با سال گذشته آن رشدی 344 درصدی داشته و به 5.5 میلیارد یورو رسید.

سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در ایران به ویژه از سوی آلمان، فرانسه و ایتالیا نیز از سال 2016 به بیش از 20 میلیارد یورو در زمینه‌های مختلف هوافضا تا انرژی رسیده است.

دیگر اقداماتی که کمیسیون اروپا در این زمینه اتخاذ کرده شامل درخواست از دولت‌های اروپایی برای نقل و انتقالات با بانک مرکزی ایران و آغاز روند قانونی تامین مالی پروژه‌های اروپا در ایران توسط بانک سرمایه‌گذاری اروپا می‌شود.

این کمیسیون اعلام کرد که به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای اجرای تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای 2015 کمک مالی به ایران را حفظ خواهد کرد.

در ادامه اطلاعیه کمیسیون اروپا آمده است: این رویکرد می‌تواند به مقامات ایران برای دریافت درآمدهای مرتبط با فروش نفت به ویژه در صورت وضع تحریم‌های آمریکا که می‌تواند نهادهای اروپایی فعال در داد و ستدهای نفتی با ایران را هدف قرار دهد، کمک کند. این کمیسیون همچنین اعلام کرد که کمیسیونر انرژی اروپا قرار است در یک سفر سه روزه که از روز 18 مه آغاز می‌شود با مقامات ایرانی در تهران ملاقات و روابط با این کشور در حوزه انرژی را تقویت کند.

منبع: ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین