کد خبر: ۵۲۴۱۴۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵

کره‌جنوبی: از نظر ما کره‌شمالی همچنان به بهبود روابط پایبند است

کره‌جنوبی اعلام کرد که به رغم انتقادهای شدید کره‌شمالی از برگزاری رزمایش مشترک میان سئول و واشنگتن، معتقد است پیونگ‌یانگ همچنان به بهبود روابط پایبند است. بائک تصریح کرد: ما تازه در نقطه آغاز قرار گرفته‌ایم و قرار نیست در این مسیر متوقف شویم و در حین حرکت به سمت صلح در شبه‌جزیره کره متزلزل شویم.
آفتاب‌‌نیوز :
بائک تائه لیون، سخنگوی وزارت اتحاد در کره‌جنوبی گفت: سئول توقع دارد پیونگ‌یانگ صادقانه به توافق‌های حاصل شده میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی در جریان نشستشان در ماه گذشته میلادی پایبند بمانند.

این در حالی است که در آن نشست رهبران دو کره وعده‌ای مبهم برای "خلع سلاح هسته‌ای کامل" شبه‌جزیره کره و ایجاد صلح دائمی دادند.

بائک تصریح کرد: ما تازه در نقطه آغاز قرار گرفته‌ایم و قرار نیست در این مسیر متوقف شویم و در حین حرکت به سمت صلح در شبه‌جزیره کره متزلزل شویم.

این در حالی است که رئیس گروه مذاکره‌کنندگان کره شمالی گفته است مقام‌های کره جنوبی "نالایق و بی‌فکر" هستند و کره شمالی می‌گوید تا وقتی مسائلش با کره جنوبی حل نشده، در مذاکرات با این کشور حاضر نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، کره شمالی از اظهارات جان بولتون درباره اجرای "الگوی لیبی" در کره شمالی هم انتقاد کرده است؛ هرچند دونالد ترامپ گفته به کره شمالی اطمینان خاطر می‌دهد که چنین برنامه‌ای درباره این کشور ندارد.

رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا باعث نارضایتی کره شمالی شده است.

در این میان حتی ملاقات از پیش برنامه‌ریزی‌شده بین رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی هم در سایه ابهام قرار گرفته است.

کره جنوبی اعلام آمادگی کرده که به عنوان میانجی در این مذاکرات دونالد ترامپ و کیم جونگ اون عمل کند.

ولی با موضع‌گیری‌های کره شمالی در روزهای اخیر، احتمال این مطرح شده است که شاید برنامه مذاکرات آن ‌طور که گفته شده پیش نرود.

ری سون گوان، رئیس مذاکره‌کنندگان کره شمالی، در اظهاراتی که خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر کرده، به ادبیات خشمگین سابق برگشته است.

او هم‌چنین از مقام‌های کره جنوبی انتقاد کرده که اجازه داده‌اند یک "تفاله انسانی" در مجلس آن کشور سخنرانی کند. این عبارتی است که مقام‌های کره شمالی برای اشاره به افراد گریخته از این کشور به کار می‌برند.

روز سه‌شنبه کره شمالی اعلام کرد در نشستی که برای فردای آن با کره جنوبی قرارش را گذاشته بود، حاضر نمی‌شود. لغو این نشست در اعتراض به آغاز تمرین‌های نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا بود.

پیونگ‌یانگ بعدتر بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که اگر دولت ترامپ پافشاری کند کره شمالی همه تسلیحات هسته‌ای‌ خود را یک‌جانبه کنار بگذارد، ممکن است از مذاکرات با آمریکا هم کنار بکشد.

ملاقات خبرساز بین ترامپ و کیم جونگ اون قرار است کمتر از یک ماه دیگر در ۱۲ ژوئن در سنگاپور برگزار شود.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه گفت که آمریکا همچنان آماده این مذاکرات است.

مانورهای هوایی جاری آمریکا و کره جنوبی شامل عملیات حدود ۱۰۰ هواپیمای جنگی است که تمرین‌هایی در آسمان شبه‌جزیره کره انجام می‌دهند. کره شمالی این رزمایش را "تحریک‌کننده" و تمرینی برای حمله به خاک خودش می‌بیند.

کره شمالی با مطرح‌کردن این احتمال که از مذاکرات با آمریکا کنار بکشد، به طور مشخص به اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری ایالات متحده اشاره کرده است.

در بیانیه کیم کای گوان، معاون اول وزیرخارجه کره شمالی که روز چهارشنبه منتشر شد، آمده است: ما نفرتمان از او [جان بولتون] را پنهان نمی‌کنیم.

به نظر می‌رسد کره شمالی به یک مصاحبه بولتون در هفته‌های گذشته واکنش نشان داده است. او در این مصاحبه درباره راهکارهای مطرح در مذاکره با کره شمالی، به "الگوی لیبی" در کنارگذاشتن تسلیحات هسته‌ای اشاره کرد و آن را از گزینه‌های اصلی بر شمرد. معمر قذافی، رهبر لیبی، در سال ۲۰۰۳ پذیرفت که به طور یک‌جانبه همه تسلیحات هسته‌ای خود را به خارج کشور بفرستد. اما چند سال‌ بعد در لیبی شورش شد و شورشی‌هایی که مورد حمایت غرب بودند، قذافی را کشتند.

در نشست مشترک رهبران دو کره که در ۲۷ آوریل در سئول برگزار شد، هر دو قبول کردند که برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای از این شبه‌جزیره همکاری کنند.

اما به نظر می‌رسد آنچه کره شمالی برای غیر هسته‌ای‌ کردن وعده داده است، احتمالا با درخواستی که آمریکا دارد برای خلع ‌سلاح هسته‌ای جامع، قابل‌راستی‌آزمایی، و غیرقابل‌بازگشت تفاوت دارد.

کانگ کیونگ وا، وزیر خارجه کره جنوبی روز پنج‌شنبه گفت بین کره شمالی و آمریکا درباره این‌که چه‌طور غیر هسته‌ای ‌کردن را پیش ببرند، تفاوت نظر وجود دارد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر به کره شمالی تأکید کرد که هر ادعای کره شمالی درباره کنارگذاشتن تسلیحات هسته‌ای باید با برنامه راستی‌آزمایی قدرتمند از طرف ایالات متحده و دیگر کشورها همراه باشد.

منبع: ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین