کد خبر: ۵۲۴۲۰۱
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸

مرکل: اتحادیه اروپا از برجام حمایت می کند

صدراعظم آلمان گفت که اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام از این توافق حمایت کرده و به آن پایبند خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
 آنگلا مرکل در کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پایان دیدار دو جانبه رهبران روسیه و آلمان که در شهر سوچی روسیه برگزار شد به خبرنگاران گفت: ما درباره اوضاع پیچیده پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران صحبت کردیم. 
وی ادامه داد : «آلمان، انگلیس، فرانسه و همه همکاران ما در اتحادیه اروپا از برجام حمایت می کنند و ما در آینده نیز به این توافق پایبند خواهیم بود.» 

مرکل خاطرنشان کرد: این توافق کامل نیست اما بهتر از هیچ توافقی است، چرا که گفت و گو ها با ایران باید ادامه پیدا کند و ما بر سر این موضوع اتفاق نظر داریم که درباره برنامه موشکی ایران باید در آینده گفت و گو شود.

وی در ادامه توضیح داد: در حال بررسی این مساله هستیم که چرا شرکت های علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران نمی توانند تصمیم خود را عملی کنند؛ ما این مکانیزم تحریمی را در بروکسل بررسی خواهیم کرد.

مرکل ادامه داد: نباید این توهم را داشته باشیم که جبران خسارت های زیادی در کار نخواهد بود، این تصمیمات اقتصادی است که خود شرکت ها اتخاذ می کنند. 

مرکل در ادامه ضمن اعلام آمادگی آلمان در کمک به روند سیاسی حل بحران سوریه تاکید کرد: فرآیند سیاسی یک نیاز فوری برای سوریه است که باید زودتر آغاز شود و آلمان از این روند حمایت خواهد کرد.

صدراعظم آلمان در ادامه به نقش ترانزیت گاز برای اوکراین اشاره کرد و گفت: بر این عقیده ایم که پس از پایان خط لوله گاز «جریان شمالی 2» نقش اوکراین در ترانزیت گاز باید حفظ شود چرا که دارای اهمیت راهبردی است و آلمان آماده است نقش خود را در کمک به حل این موضوع ایفا کند. 

پروژه «جریان شمالی 2» شامل دو شاخه خط انتقال گاز با ظرفیت سالانه 55 میلیون مترمکعب گاز از دریای بالتیک تا آلمان است، این خط لوله جدید قرار است در کنار «جریان شمال» که در حال حاضر فعال است، ساخته شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه 18 اردیبهشت با تکرار اتهام هایی علیه ایران اعلام کرد که آمریکا در برجام نخواهد ماند و تحریم های یکجانبه تعلیق شده کشورش را علیه تهران بازخواهد گرداند.

این اقدام با مخالفت بسیاری از کشورها به ویژه دیگر طرف های امضا کننده برجام مواجه شد و اروپائیان تلاش های تازه ای را برای خنثی کردن تاثیر تحریم های آمریکا بر شرکت های اروپایی آغاز کردند.

مقام های سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان هفته جاری در جلسات متعدد بر حفظ برجام و حفاظت از شرکت های خود برابر تحریم های آمریکا تاکید کرده اند.

کمیسیون اروپا نیز امروز دربیانیه ای مطبوعاتی که در تارنمای آن منتشر شد، از آغاز روند رسمی اعمال قانون انسداد علیه تحریم های آمریکا برضد ایران خبر داد.

کمیسیون اروپا در این بیانیه اعلام کرد که روند ازسرگیری اجرای قانون انسداد را آغاز کرده تا شرکت های اروپایی فعال در ایران را از تحریم های آمریکا محافظت کند.

این نهاد وابسته به اتحادیه اروپا اعلام کرده است که قصد دارد این تمهیدات را پیش از 15 مرداد و ازسرگیری اعمال تحریم های آمریکا، اجرایی کند.

رئیسان جمهوری روسیه و فرانسه چند روز پیش نیز در تماس تلفنی که به ابتکار طرف فرانسوی صورت گرفت، بر پایبندی دو کشور بر توافق هسته ای موسوم به برجام تاکید کردند.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین