کد خبر: ۵۲۴۴۸۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵
اروپایی‌ها باید از چین بیاموزند که بدون توجه به آمریکا با ایران ارتباط دارد

آسیاتایمز: امنیت و آینده اروپا بستگی به دفاع از «برجام» دارد/اتحادیه اروپا باید روابط خود را با تهران ادامه دهد/جهان در برابر ماجراجویی‌های‌ نظامی ترامپ مقاومت کند

شهروندان اروپایی دقیقا می‌دانند که منافع امنیتی اروپا دیگر با امریکا نزدیکی و قرابتی ندارد. اکنون امریکا در اتحاد با اسرائیل و عربستان سعودی سیاست تغییر نظام را در قبال ایران دنبال می کند. اسرائیل از قدرت امریکا برای خودداری از مصالحه با فسلطینی‌ها استفاده می‌کند و عربستان سعودی از قدرت نظامی امریکا برای محدود کردن رقیب منطقه‌ای خود؛ یعنی ایران استفاده می کند و هر دو امیدوارند که جنگ مستقیم ایران با امریکا روی دهد./رهبران اروپایی باید بدانند که دیگر ماندن در ائتلاف با امریکا در راستای منافع و ارزش‌های آنان نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- نشریه «آسیا تایمز» در گزارشی اشاره می‌کند که امنیت و آینده اروپا بستگی به دفاع اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای با ایران دارد؛ آن هم علیرغم خروج آمریکا از برجام.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این نشریه با اشاره به این که اتحادیه اروپا باید به همراه روسیه و چین اطمینان حاصل کند که روابط اقتصادی با ایران توسعه می‌یابد، می نویسد: «اتحادیه اروپا باید در برابر تحریم‌های امریکا علیه ایران بایستد و روابط تجاری و مالی خود را با تهران ادامه دهد. هدف ترامپ مشخص است: تغییر نظام در ایران. با توجه به این هدف احمقانه، شهروندان اروپایی دقیقا می‌دانند که منافع امنیتی اروپا دیگر با امریکا نزدیکی و قرابتی ندارد. اکنون امریکا در اتحاد با اسرائیل و عربستان سعودی سیاست تغییر نظام را در قبال ایران دنبال می کند. اسرائیل از قدرت امریکا برای خودداری از مصالحه با فسلطینی‌ها استفاده می‌کند و عربستان سعودی از قدرت نظامی امریکا برای محدود کردن رقیب منطقه‌ای خود؛ یعنی ایران استفاده می کند و هر دو امیدوارند که جنگ مستقیم ایران با امریکا روی دهد. 

آسیاتایمز: امنیت اروپا بستگی به دفاع از توافق هسته‌ای دارد/اتحادیه اروپا باید روابط خود را با تهران ادامه دهد

تلاش‌های پیشین امریکا در مورد تغییر رژیم در خاورمیانه نتایج بسیار ناگواری برای امریکا و اروپا داشته است. چنین جنگ‌هایی عامل اصلی افزایش مهاحرت به اروپا از خاورمیانه و شمال آفریقا بوده‌اند. حتی زمانی که تغییر رژیم در افغانستان، لیبی و عراق روی داد، پس از آن کشورهای مذکور اسیر خشونت و بی ثباتی شدند. زمانی که تلاش برای تغییر رژیم نیز شکست خورده است، مانند مورد سوریه، باز هم نتیجه آن ادامه خشونت و جنگ بوده است. 

تلاش‎‌های امانوئل مکرون، ترزا می و آنگلا مرکل رهبران فرانسه، بریتانیا و آلمان برای متقاعد کردن ترامپ به باقی ماندن امریکا در برجام شکست خورد. البته این قابل پیش بینی بود. دولت ترامپ به دنبال هژمونی بر خاورمیانه است. ترامپ با تصمیم خود درباره برجام اروپایی ها را آشفته و آزرده‌خاطر کرده است. واقعیت آن است که اروپایی ها بدون قدرت نیستند. برجام هنوز هم می تواند نجات پیدا کند چرا که توافقی چندجانبه و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد (طبق قعطنامه ۲۲۳۱) است و صرفا توافقی میان امریکا و ایران نیست. در واقع، طبق ماده ۲۵ منشور سازمان ملل متحد تمام کشورهای عضو سازمان از جمله امریکا مسئولیت اجرای برجام را برعهده دارند. خروج امریکا از برجام خود نقض قوانین بین المللی محسوب می شود. 

اکنون که آمریکا از برجام خارج شد دو راه برای جلوگیری از اجرای توافق هسته‌ای میان ایران و دیگر کشورهای جهان وحود دارد؛ نخست وارد شدن به یک جنگ که به ویژه در دستور کار «جان بولتون» نئومخافظه کار به عنوان مشاور امنیت ملی در کاخ سفید قرار دارد. جهان باید در برابر ماجراجویی‌های‌ نظامی او مقاومت کند. راه دیگر تحریم‌ها است که امریکا را قادر می سازد تا برجام را از بین ببرد. این نشان می دهد که امریکا نمی خواهد با ایران تجارت کند. دولت امریکا می خواهد از تجارت دیگر طرفین با ایران جلوگیری کند. این هدف امریکا است که چین و اروپا می توانند برای صلح جهانی تحقق آن را ناممکن سازند. در عمل امریکا می تواند تحریم های ضد ایرانی را علیه شرکت های فعال در بازار ایران اعمال کند. مسئله اصلی آن است که شرکت‌های غیرامریکایی که با ایران همکاری می کنند می توانند با جایگزین کردن ارز یورو به جای دلار و یا ین به خنثی شدن تحریم ها کمک کنند. اروپایی ها باید صریح و بی پرده به تحریم های امریکا علیه ایران نه بگویند به خصوص در مورد شرکت هایی که با ارزهای غیر دلار تجارت می کنند؛ این کار امکان‌پذیری بیشتری دارد».

این نشریه در ادامه می نویسد: «اتحادیه اروپا باید اصرار داشته باشد که تحریم های تازه نقض قوانین بین المللی و قوانین سازمان تجارت جهانی هستند. اتحادیه اروپا باید آماده باشد تا از اهرم حل اختلاف سازمان تجارت جهانی علیه امریکا استفاده کند و پرونده را به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه دهد. در حالی که اروپا از مقابله با امریکا می ترسد چین به دنبال کسب فرصت های تجاری در ایران است. چین حق دارد این کار را انجام دهد. بزرگترین چالش اروپا ژئوپولیتیک و حتی حقوقی نیست بلکه مربوط به روانشناسی رهبران اروپایی است. رهبران اروپایی باید بدانند که دیگر ماندن در ائتلاف با امریکا در راستای منافع و  ارزش‌های آنان نیست. اروپا به سیاستگذاری امنیتی خود نیاز دارد آن هم برای حفظ تجارت با سایر کشورها».

آسیاتایمز: امنیت اروپا بستگی به دفاع از توافق هسته‌ای دارد/اتحادیه اروپا باید روابط خود را با تهران ادامه دهد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین