کد خبر: ۵۲۴۷۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
وزیر خارجه آمریکا ۱۲ شرط را برای گفتگو با تهران بیان کرد

واکنش‌ها به اظهارات مایک پمپئو علیه ایران: از ذوق‎زدگی نتانیاهو تا انتقاد موگرینی، روحانی و ظریف/ "برجام هیچ جایگزینی ندارد"

فدریکا موگرینی دیگر مقامی بود که به صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا واکنش نشان داد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای برجام را حاصل بیش از یک دهه مذاکرات پیچیده و حساس دانست که متعلق به جامعه بین‌المللی است و به تایید شورای امنیت هم رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز :
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه با حمایت از سخنرانی مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از همه کشورهای جهان خواست تا از سیاست واشنگتن در برابر ایران، پیروی کنند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نتانیاهو در جریان افتتاح سفارت‌خانه پاراگوئه در بیت‌المقدس با استقبال از سخنان مایک پمپئو گفت: «معتقدیم که این، سیاست درست است. باور داریم که این تنها سیاستی است که می‌تواند امنیت در خاورمیانه و صلح در منطقه را تضمین کند. ما تمام کشورها را به پیروی از آمریکا فرا می‌خوانیم، چرا که ایران یک قدرت مهاجم است.»

واکنش‌ها به اظهارات پمپئو علیه ایران: از استقبال نتانیاهو تا انتقاد موگرینی، روحانی و ظریف/برجام هیچ جایگزینی ندارد

فدریکا موگرینی دیگر مقامی بود که به صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا واکنش نشان داد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای برجام را حاصل بیش از یک دهه مذاکرات پیچیده و حساس دانست که متعلق به جامعه بین‌المللی است و به تایید شورای امنیت هم رسیده است.

خانم موگرینی در ادامه این بیانیه می‌گوید: «برجام، هرگز برای پرداختن به تمامی موضوعات در روابط با ایران طراحی نشده است. ضمن اینکه سخنرانی وزیر خارجه پامپئو مشخص نکرد چطور خروج از برجام منطقه را در برابر تهدید اشاعه هسته‌ای امن‌تر کرده یا خواهد کرد یا اینکه چطور ما را در موقعیت بهتری برای اثرگذاری بر رفتارهای ایران در حیطه‌های خارج از برجام قرار می‌دهد. برجام هیچ جایگزینی ندارد.»

به نوشته یورونیوز؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: «اتحادیه اروپا، تا زمان پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود، به تداوم اجرای کامل و موثر برجام پایبند است و پایبند خواهد بود و جامعه بین‌الملل انتظار دارد تمامی طرف‌ها به الزاماتی که بیش از دو سال پیش به آنها متعهد شده‌اند پایبند بمانند.»

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه با حمایت از تصمیم رئیس جمهوری این کشور برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، ۱۲ شرط را برای گفتگو با تهران تایید کرد(اینجا و اینجا). حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران واکنش تندی به این سخنرانی نشان دادند.(اینجا و اینجا)

ظریف در پیام توئیتری خود آورده است: دیپلماسی دغلکارانه آمریکا تنها بازگشت به عادات قدیمی است: با زندانی بودن در توهمات و سیاست های شکست خورده اش - دیکته شده توسط گروه‌های فاسد دارای منافع خاص - آمریکا انتخاب‌های اشتباه گذشته را تکرار کرده و بدین ترتیب نتایج بد قبلی را دریافت میکند. با این حال، ایران در حال همکاری با شرکای خود برای (دستیابی) به راهکارهای برجامی پساآمریکایی است.

رئیس جمهور نیز در واکنش به سخنان وزیر خارجه آمریکا گفت: ما سال گذشته با هم عهد کردیم که به عقب بازنگردیم و به عقب هم بازنگشتیم، اما امروز در آمریکا حکومتی روی کار آمده که یک شبه این کشور را به حدود 15 سال قبل بازگردانده و حرف‌های سال‌های 2003 و 2004 را تکرار می‌کنند. آمریکایی‌ها حرف‌هایی که در دوران بوش پسر زده می‌شد را تجربه کرده و به اشتباه بودن آن پی برده بودند و قدم‌هایی برای اصلاح آن برداشته بودند، اما دوباره عده‌ای آمده‌اند و آن حرف‌هارا تکرار می‌کنند. مگر دنیا می‌پذیرد که آمریکا بخواهد برای همه کشورها تصمیم بگیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند و شاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشار در بعضی جاها کاری به پیش ببرند، اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند. اینکه یک آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده، حالا بخواهد از جایگاه وزیر خارجه امور آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. شما چه کاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرد و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه بکند و چه نکند. اینها از جنس همان حرف‌هایی است که قبل‌تر هم آمریکایی‌ها گفته‌اند و مردم ایران نسبت به آنها بی‌اعتنا بوده‌اند و حالا هم نسبت به آن بی‌اعتنا بوده و در کنار یکدیگر به راهشان ادامه خواهند داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
تمشکال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
0
مردم غیور ایران از تهدیدات و دستورات امریکا علیه ایران به چشم فکاهی و طنز نگاه می کنند و به حماقت سران امریکا وقعی نمی نهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
0
0
تندروهای ساده از رای اوردن ترامپ خوشحالی میکردن اونم فقط واسه لج با دولت خودمون.حالا فهمیدن چی سرشون اومده..هم برای بار چندم نزد ملت رسوا شدن..مخالفین برجام با خروج از امریکا از برجام رسوا شدن چون جایگزینی برای حل مشکلات ندارن و این هم خواست خدا بود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین