کد خبر: ۵۲۴۸۱۴
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

لزوم فرهنگ سازی در جامعه به منظور برخورد با «ترنس‌ها»

روانپزشک در چهارمحال و بختیاری گفت: در زمینه رفتار اجتماعی و احترام متقابل همانند سایر شهروندان به افراد دارای نارضایتی جنسیتی «ترنس جندر»، باید فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد تا آنان بتوانند مشکلات اجتماعی و روانی خود را با حمایت مسئولان و مردم کاهش دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
مسعود نیک‌فرجام اظهار کرد: اصطلاح «ترنس جندر» برای افراد دارای نارضایتی جنسیتی به کاربرده می‌شود و به کسانی اطلاق شده که با جنسیت مخالفِ جنسیتی که متولد شدند همانندسازی می‌کنند.

وی افزود: افراد دارای نارضایتی جنسیتی (gender dysphoria) تمایل دارند بدن جنس مخالف را داشته باشند.

نیک‌فرجام تصریح کرد: نارضایتی جنسیتی ممکن است از صحبت‌ها و فعالیت‌های کودکان حدس زده شود و ممکن است برخی بگویند این افراد تمایل دارند از جنس مخالف باشند.
وی با بیان اینکه هویت جنسیتی در حدود دو یا سه سالگی آشکار می‌شود، تاکید کرد: نقش‌های جنسیتی در کودکان منع رفتارهای دخترانه برای پسران و منع رفتارهای پسرانه برای دختران است.
نیک‌فرجام ادامه داد: بازی‌های پسرانه همچون دزد و پلیس برای پسران و عروسک‌بازی برای دختران باعث یادگرفتن نقش‌های جنسیتی در کودکان می‌شود.

وی اضافه کرد: کیفیت رابطه مادر و فرزند در سال‌های نخست زندگی در ایجاد هویت جنسیتی نقش مهمی دارد و مادران معمولا احساس غرور از جنسیت اصلی کودک را تقویت می‌کنند و به آن‌ها به عنوان دختر کوچولو و پسر کوچولو بها می‌دهند اما اگر مادر به جنسیت آن‌ها بها و ارزش ندهد مشکلات جنسیتی بوجود خواهد آمد.

نیک‌فرجام مرگ مادر، غیبت طولانی مادر، افسردگی طولانی مدت مادر را از عواملی برشمرد که می‌تواند در شروع مشکلات هویت جنسیتی موثر باشد و ممکن است پسر بچه‌ها به همانند سازی کامل با مادر واکنش نشان داده و خودشان را به مادر تبدیل کنند تا جایگزین مادر شوند و همین امر زمینه ایجاد نارضایتی جنسیتی را فراهم می‌کند.

وی بیان کرد: پدر نیز نقش مهمی در سال‌های نخست زندگی برای دختر بچه‌ها دارد و معمولا دختران در آینده کسانی را برای زندگی مشترک انتخاب خواهند کرد که همانند پدرشان باشد و برای پسر بچه‌ها پدر یک مدل برای همانند سازی مردانه است که پسر بچه از پدر الگو گرفته و رفتارهای مردانه او را تقلید می‌کند.

نیک‌فرجام خاطرنشان کرد: کودکان که آشکارا آرزوی خود را برای متعلق بودن به جنسیت مخالف بیان می‌کنند و لباس‌های جنس مخالف، اسباب بازی و بازی‌های آنان را ترجیح می‌دهند کم کم علایمی از نارضایتی از جنسیت خود را اظهار می‌کنند.

وی اظهار کرد: کودکانی که در بزرگسالی به عنوان افراد دارای نارضایتی جنسیتی شناخته می‌شوند کسانی بودند که در کودکی نارضایتی جنسیتی شدیدتری داشتند.
نیک‌فرجام تصریح کرد: در بزرگسالان مبتلا به نارضایتی جنسیتی در مقایسه با سایر بزرگسالان نرخ شیوع افسردگی، اضطرابی، افکار خودکشی، رفتار آسیب به خود و سوء مصرف مواد مخدر بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه همواره شاهد بد رفتاری با افراد نارضایتی جنسیتی بوده‌ایم، تاکید کرد: این افراد استرس ناشی از برچسب، پیش داوری و تبعیض را به همراه دارند و این استرس می‌تواند به اختلالات روانی و جسمی منجر شود.
نیک‌فرجام با اشاره به اینکه افراد دارای نارضایتی جنسیتی از هورمون درمانی استفاده می‌کنند، گفت: مردان «ترنس جندر» معمولا از تستسترون و زنان ترنس جندر ممکن است استروژن و پروژسترون استفاده کنند.

وی بیان کرد: تعداد کسانی که در ارتباط با مسائل جنسیتی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند بسیار کمتر از کسانی هستند که هورمون درمانی را انتخاب می‌کنند.
نیک‌فرجام با اشاره به اینکه عمل جراحی تغییر جنسیت در کشور ما قانونی شناخته شده است، خاطرنشان کرد: در زمینه رفتار اجتماعی و احترام متقابل همانند سایر شهروندان به افراد نارضایتی جنسیتی، باید فرهنگ سازی صورت گیرد تا آنان بتوانند مشکلات اجتماعی و روانی خود را با حمایت مسئولان و مردم کاهش دهند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین