کد خبر: ۵۲۴۸۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
این استراتژی برای موفقیت نیست بلکه برای ایجاد یک فاجعه است

ارزیابی رسانه‎های جهانی از تهدیدهای پمپئو علیه ایران: استراتژی نبود، یک فانتری کامل بود/سایر دولت‎ها به امریکا اعتمادی ندارند/ آمریکا به دنبال جنگ است

نشریات و رسانه های بین المللی نسبت به سخنان اخیر «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا علیه ایران واکنش های گسترده ای نشان داده اند. این تفکری است که تنش در منطقه را شدیدتر می کند اگر جتی منجر به جنگ نشود.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- «سی ان ان» در گزارشی می نویسد سخنان پمپئو یک فانتزی کامل بودند. این شبکه خبری می نویسد: «استراتژی پمئو در بهترین تفسیر ممکن در ۲۶ دقیقه سخنرانی او در بنیاد هریتیج در واشنگتن این بود: یا همه آن چه می گوییم را انجام دهید یا ما شما را له خواهیم کرد. پمپئو و ترامپ خواستار توافق تازه‌ای هستند که در آن ماهیت حکومت ایران تغییر یابد و اصول اساسی سیاست خارجی ایران نیز تغییر کند. سخنرانی پمپئو تنها بیانیه‌ای علیه حکومت ایران نبود. او همچنین پیامی نیز برای مردم ایران فرستاد. او گفت که امریکا با مردم ایران اعلام همبستگی می کند».

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ شبکه خبری «الجزیره» نیز ضمن انتقاد از پمپئو می نویسد: «درخواست جدید امریکا تهیه مرحله‌ای برای جنگ با ایران است».

ارزیابی رسانه‎های جهانی از تهدیدهای پمپئو علیه ایران: استراتژی نبود، یک فانتری کامل بود/ آمریکا به دنبال جنگ است

این شبکه خبری می افزاید: «تحلیلگران می گویند استراتژی جدید دولت امریکا علیه ایران سیاست شکست خورده امریکا در دهه های گذشته بوده که موجب بی ثباتی بیشتر در خاورمیانه شده است».

این شبکه خبری می افزاید: «پمپئو که ریاست سازمان جاسوسی امریکا را برعهده داشت پس از ادای سوگند به عنوان وزیر امور خارجه به سرعت به خاورمیانه سفر کرد؛ به اسرائیل، عربستان سعودی و اردن. در هر توقف دیپلماتیک او ایران را متهم کرد که بزرگترین حامی تروریسم در جهان است او وعده می داد که اجازه نمی دهد تهران به سلاح هسته‌ای دست یابد. چند روز پس از آن در تاریخ ۹ مه دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا اعلام کرد که واشنگتن از توافق هسته‌ای خارج می شود».

الجزیره در ادامه می افزاید: «خروج امریکا از برجام باعث عصبانیت متحدان اروپایی امریکا شد. در تهران چشم انداز مجازات‌های تحریمی سبب افزایش روحیه ضدامریکایی شد. اکنون پمپئو بار دیگر ایران را تهدید می کند. او می گوید ایران باید سیاست داخلی و خارجی خود را تغییر دهد. او ایران را به اعمال «سختترین تحریم‌های تاریخ» تهدید کرده است. فهرست خواسته های او بسیار بلند بالا هستند؛ از لزوم خروج ایران از سوریه، توقف غنی سازی اورانیوم و توقف برنامه موشکی تا پایان دادن به حمایت از گروه های حزب الله و حماس در خاورمیانه. با این حال، ناظران می گویند که مطالبات او در دهه های گذشته سیاست شکست خورده امریکا پیش از برجام بوده اند. «حسین موسویان» مذاکره کننده ارشد سابق ایران در جریان مذاکرات هسته ای در سال ۲۰۰۵ میلادی می گوید این تکرار سیاست زورمدارانه امریکا پیش از توافق هسته‌ای است که فرصت دیپلماسی با ایران را به صفر می رساند. این رویکرد پیشتر شکست خورده است».

الجزیره اشاره می کند که پمپئو همچنین در سخنرانی ۳۰ دقیقه‌ای خود شرکت های خارجی را به اعمال مجازات تحریمی در صورت فعالیت تجاری با ایران تهدید کرد. 

«الی گرانمایه» عضو شورای روابط خارجی اروپا می گوید که شروط تعیین شده از سوی امریکا شروط تسلیم هستند. او می گوید: «آنان قصد مشاهده تغییر در محاسبات ایران را دارند. هدف آنان فروپاشاندن حکومت ایران در داخل و خارج از آن کشور و تضعیف آن حکومت از طریق تحریم اقتصادی است نه صرفا علیه ایران که علیه هر کشوری که با ایران تجارت دارد».

این شبکه خبری در ادامه به نقل از«تریتا پارسی» رییس شورای ایرانی - امریکایی می نویسد که خواسته های پمپئو کاملا غیر واقع گرایانه هستند. او می گوید: «برنامه B دولت ترامپ برای نابودی ایران طراحی شده است و سپس راه برای برنامه C را هموار می‌کند که به احتمال زیاد جنگ است». او می گوید: «زمانی که شما خواسته های غیرواقع گرایانه را از طریق فشار همه جانبه مطرح می کنید مسیر را به سوی جنگ و مقابله همه جانبه هموار می کنید».

پارسی می افزاید: «شرایط «بسیار نگران کننده» است و اسرائیل بر شدت حملات خود علیه منافع ایران در سوریه افزوده است. پاسخ ایران به حملات اسرائیل می تواند منجر به تغییر معادلات در منطقه شود».

«حسین مرندی» استاد دانشگاه در تهران می گوید که احتمال آن که ایران از توافق هسته ای خارج شود زیاد است. او می گوید امریکا غیرقابل اعتماد است. «مرندی» درباره توانایی دولت های اروپایی برای حفظ برجام ابراز تردید می کند.

«الی گرانمایه» از کارشناسان شورای روابط خارجی اروپا می گوید: «اروپایی ها می‌خواستند برجام حفظ شده و توافق‌های اضافی درباره مسائل دیگر حاصل شوند. رویکرد امریکا اما برخلاف اروپا استفاده از دیپلماسی برای حل مشکل نیست. واقعیت آن است که اکنون نیز علیه ایران یکی از شدیدترین تحریم ها در مقایسه با سایر کشورها اعمال شده است. تحریم موفق به تغییر رفتار ایران نشده است. در نتیجه، درباره کارآمدی شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه ایران آن گونه که پمپئو گفته جای تردید بسیاری وجود دارد».

«مرندی» نیز می گوید که تصمیم ترامپ باعث ایجاد اتحاد بیشتر در ایران خواهد شد. او می گوید ایران باید بتواند از خود دفاع کند و تصمیم ترامپ تغییری در رفتار ایران ایجاد نخواهد کرد.

نیویورک تایمز: طرح پمپئو انتقال این پیام به ایران است: تسلیم شوید

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز در سرمقاله خود می نویسد: «اکنون پس از خروج امریکا از برجام این پمپئو است که ایران را سرزنش می‌کند. پمپئو در سخنرانی‎ای خصمانه در بنیاد محافظه کار «هریتیج» گفت که دولت امریکا قصد دارد از تمام ظرفیت های اقتصادی و نظامی خود استفاده کند تا مانع از ادامه برنامه هسته ای، موشکی و حمایت ایران از شبه نظامیان در منطقه شود. او شروط ۱۲ گانه ای را برای ایران تعیین کرد که بعید است ایران بتواند آن را برآورده سازد؛ حتی اگر تصمیم به برآورده ساختن آن داشته باشد. او گفت هرگونه موفقیتی در تحقق این شروط سبب گشایش دیپلماتیک و تجاری در روابط میان دو کشور خواهد شد. پمپئو وعده شدیدترین تحریم های تاریخ علیه ایران را داد. این یک استراتژی نیست، این تفکری است که تنش در منطقه را شدیدتر می کند اگر جتی منجر به جنگ نشود. ترامپ و اطرافیان او بر این باورند که تحریم های اقتصادی مانع از پیشرفت اقتصاد ضعیف ایران و باعث ناآرامی در آن کشور خواهد شد. 

اکنون اروپایی ها متعهد به اجرای برحام هستند. در نتیجه، ترامپ چه کاری می‎تواند انجام دهد؟ اکنون پمپئو با تهدید متحدان امریکا درباره مجازات های تحریمی ایران از آنان دشمنانی برای ما می‎سازد. تصمیمات ترامپ و پمپئو سبب می شود تا اروپایی‎ها تحریک به استفاده از سیستم مالی‎ای شوند که وابسته به دلار نیست و این موضوع اتحاد اروپا و امریکا را تضعیف می کند. به نظر می‎رسد هدف واقعی پمپئو متوقف ساختن فعالیت های ایران و یا وادار کردن آن کشور به از سرگیری برنامه هسته ای است تا بهانه ای برای حمله نظامی امریکا و اسرائیل ایجاد شود».

این روزنامه می افزاید: «تجربه نشان داد که چرا ایده جنگ وحشتناک است. مورد عراق را دیدیم. جنگی با یک فرض دروغین آغاز شد، ده ها هزار نفر را نابود کرد و تریلیون‎ها دلار از بودجه امریکا را هدر داد و باعث گسترش افراط گرایی مذهبی شد. اکنون ایران جای عراق دیروز را گرفته است. تصادفی نیست که «جان بولتون» که معمار جنگ علیه عراق بود اکنون مشاور امنیت ملی ترامپ است. ایران برخلاف کره شمالی هیچ سلاح هسته ای ندارد و برنامه هسته ای خود را به طور قابل توجهی محدود کرده است. در هفته های گذشته واکنش ایران به تحریکات امریکا معقولانه بوده است و ایران از برجام فعلا خارج نشده است. جهان باید امیدوار باشد که بدون امریکا نیز برجام حفظ شود.

ووکس امریکا: برنامه «بی» پمپئو نشان می دهد که دولت ترامپ هیچ برنامه‌ای برای ایران ندارد/ این تکرار همان استراتژی قدیمی است

«ووکس» می نویسد: «حرف های پمپئو نکته تازه ای نداشت و ادامه محدودیت های سخت‌گیرانه قبلی علیه ایران است. این در حالی است که پیش از سخنرانی، او از استراتژی تازه علیه ایران گفت. پمپئو خاطر نشان کرد که امریکا سختترین تحریم ها را علیه ایران اعمال خواهد کرد. واقعیت آن است که در سخنرانی روز دوشنبه پمپئو هیچ نکته حدیدی گفته نشد. او صرفا تهدید کرد که در صرت عدم پذیرش شروط امریکا از سوی ایران تهران با شدیدترین تحریم ها مواجه خواهد شد. این استراتژی قدیمی امریکا علیه ایران است: اعمال حداکثر فشار برای تغییر رفتار ایران. استراتژی ترامپ در قبال کره شمالی نیز مشابه است. یک مشکل وجود دارد چرا که شواهد نشان می دهند تفکر ایران حتی پس از خروج امریکا از توافق هسته ای نیز تغییری نکرده است. واقعیت آن است که تنها کاری که صحبت پمپئو انجام می دهد به خطر انداختن شروط و محدودیت‌های اعمال شده در قبال برنامه هسته ای ایران و بدتر شدن روابط امریکا با اروپایی هاست».

فارین پالسی: طرح پمپئو در قابل ایران صرفا یک رویاست

این نشریه امریکایی با اشاره به این که حرف های پمئو نشان داد که دولت ترامپ استراتژی ای برای دوره پس از توافق هسته‌ای ندارد و صرفا فهرستی از خواسته‌ها را اعلام کرد، می نویسد: «سخنرانی او بیان یک استراتژی نبود بلکه ردیف کردن فهرستی از خواسته ها و آرزوهای دولت امریکا در قبال ایران بود. همه آن کسانی که در دولت اوباما نیز بودند خواستار اجرای این اصول از سوی ایران بودند. ترامپ و پمپئو نمی گویند چگونه می خواهند به استراتژی خود دست یابند. پمپئو تنها از فشار مالی بی سابقه بر ایران می گوید. اکنون اما پس از خروج امریکا از برجام سایر دولت‎ها به امریکا اعتمادی ندارند. بدترین نکته آن است که امریکا اکنون برای اعمال فشار مالی بی سابقه بر ایران حمایت متحدان اروپایی را نیز ندارد. بدیهی است که اروپا در حال حاضر هیچ توافقی با امریکا را نمی پذیرد. واکنش اروپایی ها به سخنان پمپئو منفی بود. وزیر امور خارجه بریتانیا طرح «بی» پمپئو را «بسیار دشوار» خواند».

این نشریه می افزاید: «فهرست خواسته های پمپئو در مورد ایران غیر واقع گرایانه از لحاظ وسعت و اهداف بود.»

«فارین پالسی» در ادامه می نویسد: «ترامپ بار دیگر بی تجربه بودن خود و کابینه‌اش را نشان داد. این استراتژی برای موفقیت نیست برای ایجاد یک فاجعه است».

نشنال اینترست: آنچه پمپئو از ایران خواست جز آرزوهای سختگیرانه چیز بیشتری نبود

این نشریه می‌نویسد: «می‌گوید صحبت‌های تازه پمپئو تنها یک چیز است: استراتژی مقابله و رویارویی. صحبت های پمپئو خطرناک بودند از آن رو که می گفت بین ایران و امریکا باید یکی را انتخاب کرد. «مارک دوبوویتز» از مدیران اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی می گوید این استراتژی ای خطرناک است». 

این نشریه می افزاید: «اما اشفورد» از موسسه «کاتو» می گوید خواست پمپئو برای تغییر رفتار ایران غیرواقع گرایانه است. تنها کم مانده بود بگوید که  ایران تبدیل به جمهوری سابق یوگسلاوی شود! او می گوید این یک استراتژی نیست، یک فانتزی است».

نشریه اتلانتیک: این اعلام جنگ اقتصادی همه جانبه امریکا به ایران است

نشریه «اتلانتیک» هم در گزارشی می نویسد: «چشم‌انداز سخنان پمپئو چیست؟ «باربارا اسلاوین» از مدیران پیشین پرونده ایران در شورای «اتلانتیک» می گوید که به نظر او پمپئو می‎خواهد ایران تبدیل به یک بره فرمان‌پذیر شود. «اسلاوین» که مدافع برجام است می گوید خواسته های پمپئو، خواسته عربستان سعودی، امارات و اسرائیل است. او می گوید سخنان پمپئو ترسناک، جسورانه و غیرواقع گرایانه هستند».  

«مارک دوبوویتز» از بنیاد دفاع از دموکراسی می گوید که سخنان پمپئو طرح و پیشنهاد بزرگی هستند. او اما می گوید که حکومت ایران فعلا در منطقه پیروز است و دولت ترامپ باید بسیار مراقب باشد.

«اسلاوین» می گوید که اروپایی ها احتمالا با امریکا همراهی نخواهند. او اشاره می کند که آنان از ترامپ به دلیل خروج امریکا از برجام ناراحت هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۱
1
0
با سلام
گذر زمان همه چیز را مشخص می کند گروهی می گفتند قطعنامه کاغذ پاره است عده ای نیز برای ایشان دست می زدند بعد ثابت شد حقیقت چیز دیگری است برخورد های این روز های شما ما را به یاد اون روزها می اندازد!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین