کد خبر: ۵۲۵۱۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۸۵ - ۲۱:۴۷

دنیا در انتظار کمپ دیوید چینی

آفتاب‌‌نیوز : قطعنامه هفته گذشته سازمان ملل که کره شمالی را بخاطر انجام این آزمایش تحت تحریم قرار می‌داد بازی مرغ و تخم مرغ واشنگتن و پیونگ‌یانگ را داغ تر از گذشته خواهد کرد و بدتر اینکه می‌تواند به آغاز یک دومینوی فاجعه بار اتمی در شرق آسیا منجر شود. چین به عنوان یک ذینفع بزرگ در شبه جزیره کره باید اجازه ادامه پیدا کردن شرایط بحرانی کنونی را ندهد، بلکه از نقش تماشاچی فعال خارج شده و با روی میز گذاشتن یک طرح صلح واقعی و کشاندن آمریکا و کره شمالی به پای میز مذاکرات دوجانبه ابتکار عمل را به‌دست گیرد و جریان بازی را از یک تصادم هولناک نظامی به سمتی دیگر منحرف کند. دولت پکن به‌خوبی می‌داند که بزرگترین بازنده بروز ناامنی در شبه جزیره کره خواهد بود زیرا تصور هجوم پناهنگان به مرزهای جنوب شرقی چین به هرحال یک کابوس وحشتناک است.

طی سالهای گذشته تمام تلاشهای چین برای به سرانجام رساندن مذاکرات شش‌جانبه به دلیل تغییر مکرر و بوالهوسانه قواعد بازی از سوی کیم جونگ ایل و زبان تند دستگاه دیپلماسی ایالات متحده علیه حکومت وی بی‌نتیجه مانده است. اکنون زمان آن فرا رسیده که چین نقش محدود خود به عنوان یک میانجی محتاط و کم‌اثر را کنار گذاشته و با ارائه یک نقشه راه جامع و دقیق رهبری فرآیند صلح در شبه جزیزه را بر عهده گیرد. 

چینی‌ها در این راه باید از تجربیات ایالات متحده در برقراری صلح بین مصر و اسرائیل از طریق برگزاری مذاکرات کمپ دیوید در سال 1978 چیزهای زیادی بیاموزند. پایه مذاکرات کمپ دیوید کنارگذاشتن تبلیغات مغرضانه علیه یکدیگر بود که جز افزایش نفرت و بی‌اعتمادی مردم کشورها به یکدیگر و از دست دادن مزایای مشترک همزیستی مسالمت آمیز نتیجه دیگری در بر ندارد. کمپ دیوید چینی نیز باید برمبنای احترام طرفین به نگرانی‌های یکدیگر و کنار زدن این تفکر خطرناک باشد که این بازی حتما یک یرنده و یک بازنده بزرگ خواهد داشت.

تاکنون این عقیده وجود داشت که چین به عنوان میزبان مذاکرات شش جانبه توانسته از افزایش دامنه بحران بین پیونگ یانگ و واشنگتن جلوگیری کند ولی آزمایش اتمی اخیر به طور کامل نشان داد نقش فعلی چین بیشتر در حاشیه مخاصمات دو کشور بوده است تا در متن آن. عامل اصلی این موضوع بی‌عملی پکن نسبت به اوضاع وحشتناک زندگی در کره شمالی و رفتارهای غیرمعمول حاکمان آن‌است، رفتاری که از این پس باید بطور کامل دگرگون شود. 

جدا از این چین باید از حجم بالای مبادلات تجاری خود با ایالات متحده برای نرم‌تر کردن مواضع این کشور در قبال پیونگ‌یانگ و دادن تضمین‌های امنیتی به آن استفاده کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین