کد خبر: ۵۲۵۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱

موافقت وزیر علوم با افزایش سنوات تا 10 ترم با تصمیم دانشگاه‌ها

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی گفت: وزیر علوم در جلسه با شوراهای صنفی کشور در زمینه افزایش سنوات قول پیگیری داد و دو هفته پیش در دانشگاه فردوسی بیان کرد که بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال شده که تا سقف 10 ترم با تصمیم گروه‌های آموزشی به صورت رایگان به تحصیل پرداخت.
آفتاب‌‌نیوز :
 سید محمد حسینی در دومین نشست خبری شورای صفی دانشجویان دانشگاه فردوسی که در محل تالار اندیشه کانون‌های فرهنگی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به مسئله کاهش سنوات تحصیلی بیان کرد: موضوع سنوات تحصیلی ‌اکنون در سطح کشور در کانون توجه قرار دارد و اعتراض اصلی به کاهش سنوات تحصیلی مجاز از 10 ترم به 8 ترم است. از نظر شورای صنفی کشور راه حل برون‌رفت از وضعیت فعلی بازگشت به حالت پیشین است.

وی ادامه داد: رویکرد ما از ابتدا مشخص بود و پیگیری در این مورد را از جلسه با وزیر علوم که در چند ماه گذشته برگزار شده‌بود، آغاز کردیم و اعتراض طیف وسیعی از دانشجویان را به دکتر غلامی منتقل کردیم. در این زمینه قائل به تفکیک هستیم که برای گذراندن برخی از رشته‌ها همان 8 ترم کفایت می‌کند اما در خصوص بسیاری از رشته‌ها نظیر رشته‌های گروه مهندسی و علوم پایه با توجه به حجم دروس 8 ترم مجاز کفایت نمی‌کند.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی عنوان کرد: از نظر شورای صنفی تصمیم اخیر وزیر علوم هم خوب است و هم بد. نکته مثبت این است که در این زمینه اختیار عمل به دانشگاه واگذار شده است ولی از جهتی دیگر رفتار سلیقه‌ای دانشگاه می‌تواند اثر سوء داشته باشد و ما این نکته را به وزیر علوم گوشزد کردیم.

حسینی اظهار کرد: پیش از دیدار با وزیر علوم تجمعی کاملا خودجوش در دانشگاه فردوسی رخ داد و  شورای صنفی حمایت خود را از تجمع که در اعتراض به مسئله کاهش سنوات تحصیلی اعلام کرد، چرا که مطالبات اعلام شده در این تجمع برحق بوده است. اما این برگزاری تجمع با هماهنگی شورای صنفی نبوده است.

دبیر شورای صنفی دانشگاه فردوسی گفت: تاکید وزارت علوم بر واگذاری تصمیم‌گیری در خصوص تعداد سنوات مجاز به دانشگاه‌ها است و دانشگاه‌ها در این زمینه استقلال دارند و بیان این نکته از سوی معاونت آموزشی وزیر علوم که آئین نامه سنوات  تغییری نمی کند، تاکید بر استقلال دانشگاه در تصمیم گیری است.

وی افزود: درحال حاضر عقلانی‌ترین کار ممکن از نظر شورای صنفی تلاش برای بازگرداندن سنوات آموزشی مجاز به حال قبل در سطح دانشگاه و بعد اقدام به چانه‌زنی در سطح کشور است.

دبیر شورای صنفی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی در حال تهیه میانگین تعداد نیم‌سال‌هایی است که دانشجویان در هر رشته اخذ کردند تا دوره کارشناسی را به اتمام برسانند. قرار بر این است که میانگین حاصل شده به عنوان تعداد سنوات مجاز در هر رشته تعیین شود.

حسینی اضافه کرد: معاون آموزشی دانشگاه قول همکاری داده است و با توجه به اینکه دانشجویان ورودی سال 93 در آغاز سال تحصیلی جدید مشمول قانون سنوات تحصیلی جدید خواهند شد، قول عدم دریافت شهریه ثابت از سوی معاونت آموزشی دانشگاه داده شده است. 

وی تاکید کرد: عمده نتیجه پیگیری‌های شورای صنفی در تابستان محقق خواهد شد که جلسه هیئت‌امنای دانشگاه‌های منطقه است و باید اعمال فشار بیشتری بر روی هیئت امنا داشته باشیم، چرا که برخی از دانشگاه‌های منطقه اینطور بیان کردند که منتظر هستند ببینند دانشگاه فردوسی چه اقدامی در این زمینه انجام خواهد داد. 

حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا برگزاری انتخابات شورای صنفی دانشگاه فردوسی در آذرماه با آئین‌نامه شورای صنفی که بر برگزاری انتخابات در اردیبهشت‌ماه تاکید دارد در تضاد نیست؟، تصریح کرد: در حال حاضر هماهنگی میان دانشگاه‌های کشور در برگزاری انتخابات در یک تاریخ مشخص وجود ندارد و از طرفی در آئین‌نامه ذکر شده است که مدت زمان هر دوره شورای صنفی به مدت یک سال است. 

وی افزود: از طرفی خود شورای صنفی با مسئولین دانشگاه فردوسی این مسئله را در میان گذاشته و خود دانشگاه متناسب با مزایا و معایب برگزاری انتخابات در اردیبهشت ماه، تصمیم بر برگزاری در آذرماه گرفته است. حتی شورای  صنفی خود بیشتر مایل به برگزاری انتخابات در اردیبهشت ماه داشته است. 

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی اظهار کرد: شورای صنفی در کشور دارای اتحادیه نیست، اما یک هیئت نظارت بر شورای صنفی وجود دارد و چهار دانشجو در آن حضور دارد. کشور به چهار منطقه تقسیم شده است و از هر منطقه یک دانشجو در این هیئت حضور خواهد داشت. 

حسینی در خصوص دعوت از حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی برای حضور در دانشگاه فردوسی، تصریح کرد: مسئله بعدی مطالبات ما از تولیت آستان قدس بود. زمانی که ما از وی دعوت به عمل آوردیم که در دانشگاه حضور پیدا کند، عده‌ای بیان کردند که شورای صنفی جناحی شده است و سیاسی عمل می‌کند. ما تنها به آن‌ها گفتیم که صبر کنید تا ببینید مطالبه ما چیست. مطالبه ما از وی درمورد ساخت خوابگاه بوده است. اکنون در بسیاری از خوابگاه‌های فجر و پردیس مازاد بر ظرفیت اتاق دانشجو داریم و این مسئله نشان می‌دهد که دانشگاه در این زمینه کمبود دارد.

وی ادامه داد: از سال پیش از حجت‌الاسلام رئیسی دعوت کردیم که در دانشگاه حضور پیدا کنند و مطالباتمان در نامه‌نگاری ‌ها پیداست. از طریق آستان قدس می‌توان به خیرینی که در ابعاد بزرگ کمک می‌کنند متصل شد و در دانشگاه بسیار مواردی وجود دارند که از هزینه‌های زندگی دانشجویی بر نمی‌آیند.

حسینی تشریحدبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی عنوان کرد: از حجت‌الاسلام رئیسی  درخواست کردیم که هر چند ماه در کنار دانشجویان قرار بگیرند تا ارتباط دانشگاه با آستان قدس قوی‌تر شود.

وی افزود: آستان قدس می‌تواند از نیروهای متخصص تربیت‌یافته توسط دانشگاه در مجموعه خود استفاده کند و این بسیار در امر اشتغال‌زایی و استفاده از نخبگان کشور موثر است.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی در خصوص شرکت‌های خصوصی پیمان‌کار در دانشگاه فردوسی، بیان کرد: مسئله حائز اهمیت بعدی برای شورای صنفی، مسئله شرکت‌های خصوصی است که در دانشگاه فردوسی به صورت پیمانکاری مشغول به فعالیت هستند. نگاه ما این است که باید به خصوصی‌سازی نگاهی مثبت داشت اما اگر خدماتی از سوی دانشگاه به شرکت‌های خصوصی واگذار می‌شود، باید با نظارت دقیق همراه باشد.

حسینی ادامه داد: برخی شرکت‌ها در همین دانشگاه به علت نبود نظارت درست مشغول انجام تخلفاتی هستند که به محیط دانشجویی آسیب می‌رساند. همه گزارش‌ها به مسئولین داده شده و گفته‌ایم که این شرکت‌ها چنین مشکلاتی دارند. متاسفانه در اکثر موارد توجهی به نظارت نمی‌شود.

حسینی در خصوص پیمان‌کار اداره تغذیه دانشگاه بیان کرد: از نظر شورای صنفی شرکت خصوصی مشغول به کار در اداره تغذیه بسیار موفق بوده است. اینکه تخلفی صورت می‌گیرد قابل قبول است اما در قرارداد دانشگاه ذکر شده است که بابت تخلف چه هزینه‌ای بایستی داده شود. تقریبا قرارداد دانشگاه با شرکت مذکور بالغ بر هزار صفحه است و دقیقا آنالیز تمام خوراک‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برای تمام تخلفات ممکن جریمه‌ای در نظر گرفته شده و شرکت در صورت تخطی، ملزم به پرداخت جریمه به دانشگاه می‌شود. ما می‌توانیم به راحتی به شرکت پیمانکار اداره تغذیه اعتراض کنیم اما در مورد سایر شرکت‌ها چنین وضعی حاکم نیست و به ما می‌گویند که چنین چیزی در شرح وظایف ما درج نشده است.

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی تصریح کرد: شورای صنفی رسالت‌ها و اهدافی دارد و متاسفانه زمانی که نام شورای صنفی به میان می‌آید، در پس ذهن‌ها دانشجویی هویدا می‌شود که تنها به دنبال تجمع و اعتراض کردن است. چنین نگاهی به شورای صنفی وجود دارد و ما این نگاه را قبول نداریم. شاید این نگاه ناشی از عملکرد برخی افراد باشد اما نباید به تمام مجموعه شورای صنفی تعمیم داده شود.

وی اضافه کرد: برخی از شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور به سمت مطالبه‌کردن خواسته‌های دانشجویان نمی‌روند و بیشتر درگیر مسائل حاشیه‌ای هستند. این امر از اشتباهات شورای صنفی دانشگاه‌های دیگر در موضع‌گیری و عملکر آنان هویداست. 

حسینی گفت: در اعتراضات دی‌ماه موضع‌گیری شورای صنفی دانشگاه فردوسی کاملا مشخص بود و بیانه‌ای که در سطح کشور تهیه شده بود تا به امضا شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور برسد، توسط ما امضا نشد. چرا که محتوای آن بیانه را توهین به شخصیت دانشجویان می‌دانستیم. در آن حوادث تعدادی از دانشجویان دانشگاه در تجمعات دستگیر شدند که با پیگیری شورای صنفی دانشگاه تمامی آنان آزاد شدند و مدت بازداشت آنان از چند ساعت فراتر نرفت. 

وی افزود: ما تا امروز تعاملات زیادی با دانشگاه داشته‌ایم و مطمئن هستیم که حدود 70 درصد از مشکلات در داخل داشنگاه حل خواهد شد و لازم نیست که چانه‌زنی به سطح وزارت‌خانه برسد چرا که مسئولین دانشگاه در حال تعامل هستند. 

دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه فردوسی بیان کرد: در ابتدای شکل‌گیری دور دوم شورای صنفی قصد تشکیل کمیته فرهنگی داشتیم که از سوی دانشگاه این طرح رد شد، چرا که ارتباطی میان فعالیت فرهنگی و شورای صنفی نمی‌یافتند. اما به مرور زمان دوباره این طرح به شورا پیشنهاد شد.

به گزارش ایسنا، حسینی با اشاره به تشکیل فراکسیون بانوان عنوان کرد: دغدغه دیگر شورای صنفی مسئله بانوان است، چرا که اکثریت دانشجویان فعلی دانشگاه را بانوان تشکیل داده اند. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین