کد خبر: ۵۲۵۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
شکست هسته‌ای ترامپ از ایران تا کره شمالی/ترامپ جهان را به سمت منازعه بیشتر پیش برده است

مثلث آمریکایی علیه ایران / ترامپ تهدیدی برای جهان است / اروپا دیگر نمی‌تواند در کنار امریکا بایستد

دولت ترامپ فاقد درک استراتژیک و دیپلماتیک برای مقابله با چالش‌های پیچیده سیاست خارجی است. ترامپ با خروج از برجام نشان داد که امریکا غیرقابل اعتماد است و اعلام خروج امریکا از برجام توسط او حسی از خشم و اضطراب عمیق را در سرتاسر جهان ایجاد کرد./ آن کشور در حال حاضر قادر به مذاکره و تفاهم با هیچ طرفی نیست»./سیاست امریکا اما به القاعده مورد حمایت سعودی‌ها که می‌رسد، سیاست نپرس و نگو است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- شبکه خبری «الجزیره» در یادداشتی به قلم «ریچارد جواد حیدریان» اشاره می‌کند که ترامپ نه تنها با سیاست‌ها و رویکردش باعث گسترش صلح در جهان نشده بلکه جهان را به سمت منازعه بیشتر -به خصوص در دو نقطه از قاره آسیا یکی در ایران و دیگری در کره‌شمالی- پیش برده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ او در ادامه این مطلب می نویسد: «پس از ماه‌ها پیش‌بینی جنجال‌برانگیز درباره دیدار ترامپ، رییس جمهوری امریکا با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با این حال، به نظر می رسد این دیدار به این زودی ها صورت نخواهد گرفت. چند هفته پیش بود که ترامپ به طور یکجانبه امریکا را از برحام خارج کرد؛ تصمیمی که برای ناظران سیاسی تکان‌دهنده بود. دولت ترامپ فاقد درک استراتژیک و دیپلماتیک برای مقابله با چالش‌های پیچیده سیاست خارجی است. به نظر می رسد زمانی که او با پیچیدگی‌های ژئوپولیتیک مواجه می‌شود ترجیح می دهد همه چیز را به اپیزودهای شوهای تلویزیونی تقلیل دهد. ترامپ با خروج از برجام نشان داد که امریکا غیرقابل اعتماد است و اعلام خروج امریکا از برجام توسط او حسی از خشم و اضطراب عمیق را در سرتاسر جهان ایجاد کرد. 

مثلث آمریکایی علیه ایران/ترامپ تهدیدی برای جهان است/اروپا دیگر نمی‌تواند در کنار امریکا بایستد

اکنون «مرکل» صدراعظم آلمان و «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه نیز به این نتیجه رسیده‌اند که ترامپ تهدیدی برای نظم بین المللی و رهبری جهان است و این که اروپا دیگر نمی‌تواند در کنار امریکا بایستد. در مورد کره شمالی نیز دشوار است بتوان انتظار داشت که «کیم» بیش از این صبر و شکیبایی از خود نشان دهد. ماه گذشته کره شمالی سه زندانی امریکایی را آزاد کرد و علاوه بر آن آزمایش هسته‌ای در یکی از نیروگاه های اتمی خود را نیز متوقف کرد که هر دو اقداماتی اعتمادساز و مهم پیش از نشست برنامه ریزی شده در سنگاپور در ماه ژوئن بودند. با این حال، دولت ترامپ بر خلع سلاح هسته‌ای یکجانبه، جامع و فوری تاکید دارد. از سوی دیگر «جان بولتون» مشاور امنیت ملی «بولتون» از الگوی لیبی و لزوم تسلیم شدن کامل کره شمالی مجهز به تسلیحات هسته‌ای به عنوان پیش‌شرط لغو تحریم‌ها و بهبود روابط دوجانبه گفت. کره شمالی اما انتظار داشت روند امتیازدهی و امتیازگیری گام به گام و تدریجی باشد. دولت ترامپ اما هیچ بسته کمکی بزرگ و مشوقی را ارائه نداد. در عوض، از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. در حالی که تمام طرفین تاکید کرده بودند که تهران به شرایط برجام پایبند بوده است. در حال حاضر، ایران و کره شمالی احساس می‌کنند که به آنان خیانت شده و به شدت خشمگین هستند. اکنون دوست و دشمن به آمریکا نگاه می کنند و متعجب هستند که چگونه است که آن کشور در حال حاضر قادر به مذاکره و تفاهم با هیچ طرفی نیست».

طرح ترامپ علیه ایران شکست خواهد خورد

 «محمد مرندی» استاد دانشگاه تهران نیز در مقاله ای تحلیلی تحت عنوان  «چرا طرح ترامپ برای خفه کردن ایران شکست خواهد خورد»؟‌ می‌نویسد: «ایران ۱۲ شرط پمپئو را نادیده می گیرد و از حاکمیت و کرامت خود دفاع می کند. مثلث جان بولتون، مایک پمپئو و ترامپ بدون تردید به دنبال مقابله با ایران هستند. بولتون کمتر از یک سال پیش در سخنرانی مجاهدین (منافقین) گروهی فرقه‌ای که تحت حمایت غرب است و پیشتر تحت فرمان و کنترل صدام بود مدعی شد که بزودی با اعضای آن گروه در تهران خواهد بود. اخیرا پمپئو با اعلام ۱۲ شرط گفت که سختترین تحریم‌های تاریخ را علیه ایران وضع می‌کند؛ تحریم‌هایی که قطعا برای زنان، کودکان و مردان ایرانی دردناک خواهند بود. سیاست امریکا اما به القاعده مورد حمایت سعودی‌ها که می‌رسد، سیاست نپرس و نگو است. واقعیت آن است که بوکوحرام، داعش و القاعده همگی کتای‌های درسی دینی و ارزش‌های ایدئولوژیک تدریس شده در عربستان سعودی را می‌خوانند و تدریس می کنند. با این وجود، این ایران است که از سوی دولت امریکا شرور خوانده می شود. بدون تردید عربستان سعودی، رژیم آپارتاید اسرائیل در فلسطین و متحدان امریکا در منطقه از این موضوع خوشحال می شوند. اگرچه جهان شاهد بی ثباتی بیشتر در منطقه خواهد بود».

مثلث آمریکایی علیه ایران/ترامپ تهدیدی برای جهان است/اروپا دیگر نمی‌تواند در کنار امریکا بایستد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین