کد خبر: ۵۲۵۶۴۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰

خیزش‌‌مردمی در فرانسه/بازداشت ۴۳نفر+عکس

در پاریس و لیون پلیس برای مقابله با تظاهرکنندگان مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد و در شهر نانت پلیس با ماشین‌های آب‌پاش به سوی تظاهرکنندگان ضدسرمایه‌داری یورش برد.
آفتاب‌‌نیوز :
ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه در راهپیمایی موسوم به «خیزش مردمی» شرکت کردند. در این راهپیمایی که عصر شنبه ۵ خرداد در پاریس، مارسی، لیون و چند شهر دیگر فرانسه برگزار شد، معترضان علیه سیاست‌های امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور شعار داده و در مواردی با پلیس درگیر شدند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در پاریس و لیون پلیس برای مقابله با تظاهرکنندگان مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد و در شهر نانت پلیس با ماشین‌های آب‌پاش به سوی تظاهرکنندگان ضدسرمایه‌داری یورش برد.

راهپیمایی خیزش‌مردمی در فرانسه/ بازداشت ۴۳ نفر

این راهپیمایی در پی فراخوان برخی گروه‌های مخالف دولت و به ویژه حزب چپ‌گرای «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» به رهبری ژان لوک ملانشون برگزار شد. ملانشون که یکی از مخالفان سرسخت سیاست‌های دولت ماکرون است، اعتراض طرفداران خود را تظاهرات «ضد فاشیستی» خوانده است.

ژرار کلمب، وزیر کشور فرانسه روز شنبه پس از این راهپیمایی گفت گروه موسوم «بلک بلوک» قصد «سوء استفاده» از اعتراض‌ها را داشته است. اعضای این گروه که دولت آنها را به گروه‌های چپ افراطی منتسب می‌کند، متهمند که در جریان راهپیمایی‌ها نقاب سیاه به صورت زده و دست به تخریب اموال عمومی می‌زنند.

فرمانداری پاریس شمار دستگیرشدگان در این تظاهرات را ۴۳ نفر ذکر کرده و گفته است که هفت نیروی پلیس نیز بر اثر درگیری و برخورد اشیا پرتابی از سوی معترضان جراحت سطحی برداشته‌اند. پلیس فرانسه همچنین می‌گوید دست کم ۳۲ نفر از تظاهرکنندگان پیش از آغاز راهپیمایی دستگیر شدند زیرا در کیف‌های دستی آنها ماسک و اشیایی برای حمله به پلیس کشف شده بود. به گفته پلیس فرانسه از این تعداد ۲۶ نفر که حامل «سلاح» بوده یا قصد جدی برای حمله داشته‌اند در بازداشت موقت خواهند ماند.

بنا بر آماری که فرمانداری پاریس منتشر کرده حد اکثر ۲۱ هزار نفر در تظاهرات روز شنبه پاریس شرکت کردند، اما برگزارکنندگان راهپیمایی شمار معترضان را بیش از ۸۰ هزار نفر ذکر کرده‌اند. رادیو «فرانس انفو» به نقل از منابع بی‌طرف آمار تظاهرکنندگان پاریس را ۳۱ هزار و ۷۰۰ نفر اعلام کرد.

گفته می‌شود در مجموع نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در راهپیمایی «خیزش مردمی» در شهرهای مختلف فرانسه شرکت کرده‌اند. س‌ژت (CGT) که یکی از تشکل‌های صنفی اصلی فرانسه و از برگزارکنندگان «خیزش مردمی» است شمار راهپیمایان در سراسر فرانسه را ۲۵۰ هزار نفر اعلام کرده است.

سه‌شنبه گذشته نیز تظاهرات بیش از ۱۵ هزار نفر از مخالفان سیاست‌های اقتصادی رئیس جمهوری فرانسه در پاریس به خشونت کشیده شده بود.

فرانسه از اوایل ماه مارس و به ‌ویژه در پی طرح کاهش حقوق و مزایای کارگران راه آهن، خصوصی‌سازی بخش‌هایی از خدمات عمومی و رقابتی و محدودکردن ورود به دانشگاه، صحنه اعتراض‌های گسترده به رویکرد دولت ماکرون بوده است.

کارکنان شبکه ریلی ملی فرانسه موسوم به اس‌ان‌سی‌اف (SNCF) از ابتدای ماه مارس اعتصاب گسترده‌ای را در سراسر کشور آغاز کرده و بنا دارند تا دستکم تا نیمه ماه ژوئن به این اعتصاب ادامه بدهند.


منبع: یورونیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
0
0
چه حرفا خیزش مردمی خخخخخخ اگه دقت کنید اکثرا این ها مهاجرین کشورهای آفریقایی و عربی هستند که برای اقامت و کار در فرانسه مشکل دارند و اقدام به تظاهرات می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
0
1
این جماعت خوشی زده به سرشون ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
0
0
همچین نوشتی خیزش مردمی انگار که حکومت فرانسه دیکتاتوری است.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین