کد خبر: ۵۲۵۷۵۱
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱

وزیر خارجه بحرین: هیچ امیدی به حل بحران قطر نیست

وزیر خارجه بحرین در گفت‌وگو با روزنامه "الشرق الاوسط" مدعی شد هیچ امیدی به حل بحران قطر وجود ندارد و این بحران بیشتر به ضرر دوحه است. وی همچنین گفت، قدس شرقی پایتخت کشور مستقل فلسطین است.
آفتاب‌‌نیوز :
خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای "الشرق الاوسط" اظهار کرد: ما جزو آن دسته از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس هستیم که اختلافات تاریخی با قطر داریم، اکنون یک سال از تحریم قطر می‌گذرد و ما با این اقدام مانع از ضرر رساندن به خودمان شدیم اما آنطور که می‌گویند محاصره‌ای وجود ندارد و قطری‌ها با دنیا در ارتباط هستند.

وی درخصوص تناقض میان اینکه پایگاه نظامی آمریکا از سویی در قطر است و از سویی نیز واشنگتن، تهران را تحت فشار قرار می‌دهد که قطر با آن همپیمان است، گفت: آمریکا باید درباره روابط دوحه و تهران قاطعانه عمل کند، آمریکا باید بداند که هرگونه روابط با ایران برای کشورهای ما، امنیت و نیز برای ائتلاف ما خطرناک است.

این مقام مسؤول در پاسخ به سوال خبرنگار الشرق الاوسط مبنی بر اینکه شما اصرار دارید بحران قطر در داخل کشورهای خلیج فارس حل شود اما دوحه شکوائیه‌ای به خارج از کشورهای خلیج فارس ارائه کرده، گفت: این اقدام قواعد و اصول روابط میان کشورهای خلیج فارس را تغییر می‌دهد و موجب طولانی شدن این بحران می‌شود. اختلافات و مشکلات وجود دارد اما مکانیسم سریع و آرامی را رهبران بر عهده گرفته‌اند که در راستای منافع ملت‌ها قرار دارد. ما از همان آغاز بحران دوحه انتظار داشتیم امیر قطر به عربستان برود اما نه تنها این چنین نشد بلکه طرف قطری بیانیه‌ای صادر و به دنبال آن اتهاماتی از سوی مقامات قطری سرازیر شد. در صورت بروز اختلاف میان دو کشور در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس عربستان میانجی‌گری می‌کند اما قطر در سراسر دنیا مدعی شد که به این کشور ظلم می‌شود و یک عملیات نظامی علیه آن صورت خواهد گرفت. اگر چنین عملیاتی صورت بگیرد همه کشورها آن را خواهند دید و زیر زمین اتفاق نخواهد افتاد.

خالد بن احمد افزود: قطری‌ها گفتند توطئه وجود دارد، اما این درست نیست، ما با قطر تفاوت داریم، هرگونه تهدیدی که متوجه قطر شود ما نخستین کسانی هستیم که با آن مقابله می‌کنیم. زیرا از اصول و استراتژی خود آگاه هستیم و می‌دانیم که ملت قطر از ما هستند، اما سیاستی که روابط ملت‌ها را منهدم می‌کند سیاست خارجه نیست.

وی درخصوص اینکه رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا در سفر خود به منطقه خلیج فارس پس از بحران دوحه بی طرف بود یا نه، گفت: تیلرسون زمان کافی برای بیان موضع خود در این باره نداشت اما بی‌طرف نبود. وی با قطر روابط شخصی داشت اما این مساله به وی بازنمی‌گردد، روابط ما با آمریکا ربطی به اشخاص ندارد بلکه به سیاست ائتلافی قدیمی و مستمر مربوط است. موضعی که از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در این باره می‌بینیم کاملا روشن است، ما می‌خواهیم توطئه، پناه دادن و تریبون‌های رسانه‌ای مخالف و حمایت از مخالفان را متوقف کنیم ما در حمایت از اتحاد چنین موضعی علیه قطر را اتخاذ کردیم.

خالد بن احمد درباره میانجی‌گری‌های امیر کویت درخصوص بحران دوحه گفت: وی تلاش‌های ستودنی انجام داد اما می‌خواهیم همگان به خطر ناشی از سیاست‌های قطر توجه کنند، ما شنیدیم که این کشور نیز در گذشته با سیاست قطر مشکل داشته است، امیدواریم به این مساله توجه شود، زیرا ما به دنبال قطع روابط نیستیم و خواهان اتحاد هستیم.

وی درخصوص اینکه وجود پایگاه نظامی ترکیه در قطر خطری برای منطقه دارد یا نه، گفت: این یکی از مسائل اصلی است که به عنوان یک خطر مطرح شد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک نشست غیرعلنی به من گفت، وجود پایگاه نظامی در قطر تهدیدی برای کشورها نیست بلکه یک توافق‌نامه در زمان گذشته میان آنکارا و دوحه است که اجرای آن با وضعیت کنونی همزمان شده است. من نیز از وی خواستم مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه‌اش این مساله را در کنفرانس مطبوعاتی تشریح کند و چاووش اوغلو آن را مطرح کرد و گفت که این اقدام برای حفاظت از منطقه است.

این مقام دیپلماتیک ادامه داد: ما مسؤول حفظ خودمان هستیم، نیازی به کسی نداریم که از ما در منطقه حفاظت کند، ما همپیمانانی در دنیا داریم، اما افزایش تعداد نظامیان و خودروهای زرهی ترکیه در قطر برای ما گزینه‌ای جز اعزام جنگنده‌های نظامی باقی نمی‌گذارد.

خالد بن احمد در پاسخ به این سوال که آیا حضور نظامی ترکیه در قطر برای حمایت از رهبری سیاسی در صورت وجود واکنش‌های مردمی است یا نه، گفت: اطلاعات حاکی از آن است که نیروهای ترکیه در قطر نیروهای حفاظتی هستند و این نشان می‌دهد قطر قدرت حفاظت از ملت خود را ندارد، اما هیچ دولتی نیروی خارجی برای چنین نیتی در کشور خود مستقر نمی‌کند، بنابراین نیروهای نظامی ترکیه هیچ نقشی ندارند و باید به کشورشان بازگردند. ما خواستار حفظ روابط خود با ترکیه هستیم که یکی از کشورهای مهم منطقه است.

وی درباره اینکه یک سال از بحران قطر می‌گذرد و پس از این چه می‌شود، گفت: این بحران بحران قطر است، دوحه تاثیری بر منافع استراتژیک ما ندارد، تاثیر این بحران بر دولت قطر قوی‌تر است اما ما به مقابله با ضرر این بحران برخواستیم و نیازی به قطری‌ها نداریم، تا زمانی که به سمت حق برنگردند ما به این بحران ادامه می‌دهیم.

خالد بن احمد درباره اینکه آیا تماس‌هایی که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برقرار می‌کند قواعد تعامل را در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تغییر می دهد یا نه، گفت: ما قواعد تاریخی داریم که براساس آن در منطقه حرکت می‌کنیم و آنچه که پس از گفت‌وگوی تلفنی امیر قطر و بن سلمان روی داد مفاهیم بازی را تغییر داد.

وی درخصوص حل بحران قطر در آینده نزدیک گفت: اطلاعاتی که در دست داریم نشان می‌دهد هیچ امیدی برای حل بحران دوحه در حال حاضر وجود ندارد.

خالد بن احمد در پاسخ به این سوال که آیا در گذشته به صورت برادرانه مداخله‌های دولت قطر در امور بحرین به دوحه گوشزد کردید یا نه، گفت: قطر در بیشتر کشورهای منطقه از جمله مصر، لیبی، تونس و نیز بحرین نقش داشت و ما از طریق اشخاصی که مهمان رسانه‌های آنها بودند و به مساله بحرین می پرداختند گفتیم که این کشور را رها کنید.

وی در ادامه افزود، دولت قطر تنها می‌تواند برای فراهم کردن امنیت منطقه در منار بحرین نقش ایفا کند و هرگز اجازه نخواهیم داد که در امور بحرین مداخله کنند.

وزیر خارجه بحرین در پاسخ به این سوال که ممکن است ترور یا کودتایی در قطر روی دهد، گفت: اگر چنین اتفاقی روی دهد دلیلش خود دولت دوحه است و ما در این زمینه دخالت نمی‌کنیم، ما در این باره نقشی در قطر نداریم اما اگر چنین اقدامی صورت گیرد مسؤولیت ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی برعهده دولت قطر است.

خالد بن احمد در خصوص اینکه آیا ارتش قطر پیش از تحریم و محاصره طرف موثری در ائتلاف عربی در یمن بود یا نه، گفت، قطر طرف موثر و امینی در عضویت در این ائتلاف نبود.

این مقام مسؤول درباره موضع آمریکا درباره فلسطین و مساله انتقال سفارت به قدس اشغالی گفت: ما خواهان کشور مستقل فلسطین با مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی هستیم. همه روسای جمهور آمریکا متعهد به انتقال سفارت بودند و اما این کار را انجام نمی‌دادند و ترامپ این تصمیم را عملی کرد، ما به درخواست‌های خود متعهد هستیم و آن را در همه نشست‌های عربی اعلام می‌کنیم. طرح صلح عربی که در نشست بیروت مطرح شد شامل مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷، قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین مستقل و مساله آوارگان است. سفارت آمریکا در قدس شرقی نیست، با موضع اسرائیل درباره این موضوع چانه‌زنی نمی‌کنیم، اسرائیل قدس را یک شهر واحد می‌داند اما در این باره با این رژیم اختلاف داریم و آن را یک شهر واحد نمی‌دانیم، ما طبق قطعنامه‌های سازمان ملل و طرح صلح عربی به این امر استناد می‌کنیم.

وی ادامه داد: باید صریح بود، قدس شرقی پایتخت فلسطین است، محله‌های کوچکی در بخش غربی وجود دارد که در سال ۱۹۴۸ اشغال شده بود اما به دنبال تفاهمی که اکنون روی داده، درخواست کشورهای عربی دستیابی به یک راه‌حل برای مساله فلسطین و قدس است.

وزیر خارجه بحرین گفت: ما ادعای اسرائیل درباره واحد بودن قدس را به رسمیت نمی‌شناسیم اما امیدواریم هنگامی که کشور فلسطین برپا می‌شود آمریکا سفارتش را در قدس شرقی افتتاح کند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین