کد خبر: ۵۲۵۷۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱
درون شرکت اسرائیلی در سایه که هدف اش حمله به برجام بود چه می گذرد؟

افشای جزئیاتی تازه درباره فعالیت‌های «مکعب سیاه» علیه توافق هسته‌ای و افراد مرتبط با آن

مکعب سیاه به دنبال شواهدی از رفتار نادرست از قبیل ناهنجاری جنسی یا فساد مالی توسط معماران توافق هسته‌ای بود. کارکنان ان شرکت امیدوار بودند که چنین شواهدی را از طریق برقراری ارتباط دوستانه با اهداف‌شان و خویشاوندان آنان بیابند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- تحقیقات خبرنگاران شبکه خبری آمریکایی «ان بی سی» نشان می‌دهد که یک شرکت تجاری در حوزه امنیتی اسرائیلی با پیمانکاران دولتی و افراد خاص در وزارت خارجه آمریکا در تماس بوده است با این هدف که افرادی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش داشته‌اند را مورد اتهام قرار داده و چهره آنان را مخدودش کند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این شبکه خبری با بیان داستان یکی از افراد مرتبط با این موضع می نویسد: «ربکا کال» به یادمی آورد که ایمیل افشای جزئیاتی تازه درباره فعالیت‌های «مکعب سیاه» علیه توافق هسته‌ای و افراد مرتبط با آنعجیبی را دریافت کرد. در ماه مه سال ۲۰۱۷ میلادی زنی به نام «ادریانا گاوریلو» پیشنهادی را به او ارائه کرد: شرکت او می خواست از مدرسه‌ای در واشنگتن حمایت کند که کال دخترش را به آنجا فرستاده بود و به کمیته جمع‌آوری کمک برای آن مدرسه یاری می‌رساند. «کال» در مصاحبه با «ان بی سی» می گوید: «من مطمئن نبودم که چگونه این زن مرا پیدا کرده است. من در مدرسه کار نمی کردم. من در وب‌سایت مدرسه نیز نبودم. «کال» به «گاوریلو» گفت که می‌تواند او را با مدیران مدرسه آشنا کند با این حال «گاوریلو» مخالفت کرد و گفت تنها می‌خواهد با او ملاقات کند. در آن زمان کال با همسرش «کالین» که یکی از مشاوران باراک اوباما رییس جمهوری امریکا و مشاور امنیت ملی «جو بایدن» معاون رییس جمهوری امریکا بود این موضوع را مطرح کرد. آنان هر دو موافق بودند که ماجرا بودار و مشکوک است. ربکا دیگر پاسخ ایمیل‌های گاوریلو را نداد و قضیه آنجا پایان یافت. یک سال بعد مشخص شد که شک کال درست بوده است و گاوریلو یک هویت جعلی بود؛ یکی از چندین عامل عملیاتی بود که برای مکعب سیاه (Black Cube) یک شرکت خصوصی در سایهِ اسرائیلی در حوزه امنیتی کار می کرد. اسناد مرتبط با این شرکت که توسط شبکه خبری «ان بی سی» گرداوری شده‌اند، مصاحبه‌هایی با منابعی هستند که به طور مستقیم در ارتباط با آن شرکت بوده‌اند. منبعی آشنا به فعالیت‌های این شرکت، می‌گوید که هدف آنان بی‌اعتبار کردن مقام‌های دولت اوباما بود که در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران کار می کردند. مکعب سیاه به دنبال شواهدی از رفتار نادرست از قبیل ناهنجاری  جنسی یا فساد مالی توسط معماران توافق هسته‌ای بود. کارکنان ان شرکت امیدوار بودند که چنین شواهدی را از طریق برقراری ارتباط دوستانه با اهداف‌شان و خویشاوندان آنان بیابند».

این شبکه خبری در ادامه اشاره می کند که علاوه بر آن «ان نوریس» همسر «بن رودز» معاون مشاور امنیت ملی اوباما نیز مورد هدف قرار گرفته بود. شرکت مکعب سیاه با او تماس گرفت تا درباره یک مستند سیاسی با او مشاوره کند. نوریس پیشتر در وزارت خارجه امریکا کار کرده بود. برای نخستین بار کارزار مخفیانه‌ای برای بی اعتبار کردن توافق هسته‌ای و عاملان آن توسط نشریه بریتانیایی «ابزرور» و نشریه امریکایی «نیویورکر» فاش شده بود. مکعب سیاه اما در بیانیه‌ای به شبکه خبری ان بی سی اعلام کرده که هیچ ارتباطی با توافق هسته‌ای و موضوعات مرتبط با آن ندارد. در این بیانیه آمده که هر کسی این ادعا را مطرح می کند که مکعب سیاه مقام‌های امریکایی را هدف قرار داده در حال گمراه کردن خوانندگان یا بینندگان است. در ادامه این بیانیه امده است که موساد و سیا توانایی برخورد با توافق هسته‌ای با ایران و دیگر مسائل امنیت ملی را دارند بدون آن که بر تخصص شرکت مکعب سیاه تکیه کرده باشند. این شرکت در بیانیه خود افزوده است که تمام اقدامات‌اش قانونی بوده‌اند.

«ان بی سی» درباره این شرکت می نویسد: «در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط افسران سابق ارتش اسرائیل تاسیس شد. ارتباطات خود را با جامعه اطلاعاتی اسرائیل حفظ کرده و بسیاری از کارکنان آن از ماموران سابق موساد هستند. منبع آشنا با مکعب سیاه می‌گوید آن شرکت بسیار قدرتمند است و پیوندهای گسترده‌ای دارد. این شرکت دارای دو بخش است؛ یکی برای مشتریان شرکتی و دیگری برای دولت‌ها و بازیگران سیاسی. در وب‌سایت آن شرکت آمده که ما به مشتریان‌مان کمک می‌کنیم تا نقاط حساس یا آسیب‌پذیر دشمنان‌شان را بیابند و توانایی برای ارائه اطلاعات غیرقابل دسترسی را فراهم می کند».

افشای جزئیاتی تازه درباره فعالیت‌های «مکعب سیاه» علیه توافق هسته‌ای و افراد مرتبط با آن

کار این شرکت در بسیاری از نقاط جهان محل پرسش است. برای مثال، در رومانی دو تن از کارکنان آن شرکت به اتهام جاسوسی درباره پرونده ضدفساد در دادستانی آن کشور بازداشت شدند.

ان بی سی می نویسد این شرکت به ابزاری برای سیاست خارجی اسرائیل تبدیل شده است و هیچگاه علیه منافع اسرائیل اقدامی را انجام نداده است. این منبع آگاه می نویسد به احتمال بسیار زیاد اسرائیل و سازمان های اطلاعاتی آن به خوبی از فعالیت آن شرکت برای بی اعتبار کردن افراد مرتبط با توافق هسته‌ای با ایران آگاه بوده‌اند.

ان بی سی در ادامه این پرسش را مطرح می کند که چرا مکعب سیاه تنها رودز و کال را از میان اعضای دولت اوباما هدف قرار داده است. منابع آشنا با فعالیت‌های آن شرکت می گویند چرا که در مقایسه با دیگر چهره های دولت اوباما دسترسی به این دو نفر آسانتر بود.

افشای جزئیاتی تازه درباره فعالیت‌های «مکعب سیاه» علیه توافق هسته‌ای و افراد مرتبط با آن

مکعب سیاه فهرستی از خبرنگاران را نیز که در زمینه توافق هسته‌ای گزارش تهیه می‌کردند؛ از جمله «آندره میچل» خبرنگار سرویس خارجی «ان بی سی» تهیه کرده بود.

این شبکه خبری اشاره می کند که یکی دیگر از اهداف آن شرکت «تریتا پارسی» از بنیانگذاران شورای ایرانی - آمریکایی است که از توافق هسته‌ای حمایت می کند. پارسی می‌گوید که از طریق یک واسطه در جامعه اطلاعاتی آمریکا مورد هشدار قرار گرفته بود. این هشدار مبنی بر آن بود که او احتمالا هدف حمله از سوی منتقدان و مخالفان برجام قرار خواهد گرفت.

پارسی در این‌باره گفته است که یک خبرنگار سال گذشته با او تماس گرفت و با او درباره سود مالی احتمالی حمایت از برجام سوال پرسیده بود. شبکه خبری «ان بی سی» فایل صوتی و متن این مکالمه را دریافت کرده است. پارسی در تماس تلفنی انکار کرده که مشوق‌های مالی انگیزه او برای حمایت از توافق هسته‌ای بوده‌اند. او می گوید که این مکالمه کوتاه بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
1
0
اینکه این دشمنان علیه برجام بودن طبیعی بود.اما واسه من عجیب اینه اقای شریعتمداری کیهان چرا مخالف برجام بود و چرا با قاطعیت میگفت امریکا از برجام خارج نخواهد شد؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین