کد خبر: ۵۲۵۸۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹

ابداعی برای جلوگیری از آسیب احتمالی دست بوسیله تیغه‌های پهپاد

گروهی از پژوهشگران استرالیایی، برای ایمن‌سازی عملکرد پهپادها و کاهش خطرات آنها، سیستم جدیدی ابداع کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
موضوع ترسناک درباره کوادکوپترها، به جز تعرض به حریم شخصی افراد یا افتادن روی سر آنها، بریده شدن پوست با پره‌های در حال چرخش این ابزار است.

به گزارش گیزمگ، برای حل این مشکل، گروهی از پژوهشگران "دانشگاه کوئینزلند" (UQ) استرالیا به سرپرستی دکتر "پاول پاوندز" (Paul Pounds)، سیستمی موسوم به "پروانه ایمن" (Safety Rotor) ابداع کرده‌اند.

این وسیله، از حلقه‌های پلاستیکی سبکی تشکیل شده که هر یک از آنها، روی یکی از پروانه‌های پهپاد قرار می‌گیرد و پره‌های در حال چرخش را احاطه می‌کند. چرخش پره‌ها، موجب چرخش حلقه‌ها می‌شود؛ اما از آنجا که حلقه‌ها، در یک جهت کم اصطکاک روی محور پره نصب می‌شوند، به تندی پره‌ها نمی‌چرخند و می‌توانند به طور مستقل متوقف شوند.

ابداعی برای جلوگیری از آسیب احتمالی دست بوسیله تیغه‌های پهپاد

یک ابزار جانبی که مانند انگشت، به صورت اتفاقی به سمت پره می‌چرخد، پیش از تماس با تیغه پره، به حلقه اصابت می‌کند. این امر، چرخش حلقه را متوقف می‌کند که مستقیما با یک حسگر نوری مادون قرمز که زیر حلقه و روی بازوی پره پهپاد قرار دارد، مشخص می‌شود.

این حسگر، برای به کار بردن سیستم الکترودینامیک، ریزکنترل‌گر محرک موتور پره را فعال می‌کند. در نتیجه این کار، در کمتر از 0.06 ثانیه از زمان تماس انگشت با حلقه، چرخش تیغه‌ها متوقف می‌شود.

یک مجموعه کامل از این سیستم جدید، در شکل کنونی خود، حدود 20 گرم وزن دارد و قیمت آن احتمالا 11 دلار خواهد بود.

گروه دانشگاه کوئینزلند، اختراع خود را اخیرا در کنفرانس بین‌المللی " IEEE" ارائه داده‌اند و اکنون در پی یافتن شرکای تجاری هستند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین