کد خبر: ۵۲۵۹۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵

تجمع مرغداران مقابل مقابل نهاد ریاست جمهوری/ اعتراض مرغداران به قیمت پایین مرغ

از هر استان حدود 15 نفر به عنوان نماینده مرغداران در این تجمع شرکت کرده اند تا برای رسیدگی به مشکلات آنها اقدامی صورت گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
شماری از مرغداران در اعتراض به افزایش قیمت نهاده های دامی بویژه ذرت و سویا و همچنین کاهش قیمت مرغ، پیش از ظهر امروز با تجمع مقابل مقابل نهاد ریاست جمهوری، حمایت دولت از این قشر با افزایش قیمت مرغ متناسب با رشد نرخ نهاده های دامی را خواستار شدند.

تجمع کنندگان که شمار آنها حدود 300 نفر است، افزایش قیمت ذرت و سویا از یک سو و کاهش قیمت مرغ را معضل اساسی برای این بخش دانستند و گفتند در صورت ادامه این وضعیت، صنعت مرغداری با بحران روبرو خواهد شد.

یکی از تجمع کنندگان که خود را «سیدی» و نماینده این صنف از استان خراسان رضوی معرفی کرد، به ایرنا گفت: از هر استان حدود 15 نفر به عنوان نماینده مرغداران در این تجمع شرکت کرده اند تا برای رسیدگی به مشکلات آنها اقدامی صورت گیرد.

وی افزود: در حالی قیمت ذرت و سویا نزدیک به 60 درصد افزایش یافته که قیمت آن در بازار حدود 30 درصد کاهش یافته است.

سیدی ادامه داد: قیمت سویا در 50 روز اخیر از 1600 به 2700 تومان و نرخ ذرت از 850 به 1300 تومان رسیده است.

به گفته وی، این افزایش نرخ نهاده های دامی، سبب گرانی 40 درصدی قیمت مرغ شده اما سیاست های تنظیم بازار، مانع از افزایش قیمت مرغ متناسب با رشد نرخ نهاده های دامی شده است.

سیدی اضافه کرد: اکنون قیمت مرغ کمی بیش از 6 هزار تومان است در حالی که باید مطابق با افزایش نرخ نهاده های دامی، قیمت تمام شده برای مصرف کننده باید بین 9 تا 9 هزار و 500 تومان باشد.

وی گفت: در جلسه با مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام، آنها نیز به این مساله اذعان کردند که با توجه به گران شدن قیمت نهاده های دامی بویژه ذرت و سویا، قیمت مرغ زنده نیز افزایش یابد و براین اساس ما پیشنهاد هر کیلو 6500 تومان برای هر کیلو مرغ زنده را دادیم.

این تولیدکننده ادامه داد: اما مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام کشور قیمت 6200 تومان برای هر کیلو مرغ زنده را منطقی دانسته اما توجیح کردند به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم، نمی توانند با آن موافقت کنند.

شرکت پشتیبانی امور دام کشور به عنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت جهادکشاورزی مسئولیت تامین و ذخیره سازی اقلام پروتئینی و عرضه آنها برای جلوگیری از نوسان قیمتی در زمان اوج مصرف را برعهده دارد.

در حالی این تولیدکننده به پایین بودن نرخ مرغ زنده اشاره کرد که دیروز مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در گفت و گو با ایرنا از خرید حمایتی و ذخیره سازی روزانه بیش از هزار تن مرغ گوشتی توسط این شرکت خبر داده و گفته بود که این کار برای جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان اجرا می شود.

«حمید ورناصری» گفت که اکنون با افزایش تولید مرغ گوشتی در کشور مواجه ایم که این موضوع منجر به ضرر تولیدکنندگان شده است؛ بنابراین شرکت پشتیبانی امور دام برای جلوگیری از زیان تولیدکنندگان وارد عمل شده و هر کیلوگرم مرغ زنده را با قیمت 7600 تومان از تولیدکنندگان خریداری می کند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور همچنین گفته بود که تولیدکنندگان نگرانی از این موضوع نداشته باشند زیرا روند خرید گوشت مرغ تا متعادل شدن قیمت بازار مرغ ادامه پیدا خواهد کرد.

** افزایش عرضه برای کاهش قیمت در بازار
سیدی، یکی دیگر از موارد مورد اعتراض مرغداران را توزیع مرغ ارزان در بازار و قیمت شکنی از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام کرد و گفت: این مساله سبب شده تا با وجود افزایش نرخ نهاده های دامی، قیمت مرغ در بازار مصرف با کاهش همراه شود.

به گفته وی، عرضه مرغ از سوی شرکت پشتیبانی به میادین بویژه میدان بهمن در تهران که تعیین کننده نرخ پایه مرغ در کشور است، سبب قیمت شکنی و کاهش نرخ مرغ، آن هم با وجود افزایش هزینه های مرغداران شده است.

** توزیع نهاده های دامی متناسب با نیاز مرغداران نیست
این تولیدکننده همچنین از دیگر مشکلات این صنف را توزیع نشدن ذرت و سویا از سوی شرکت پشتیبانی امور دام به مقدار مورد نیاز مرغداران اعلام کرد و مدعی شد: واردکنندگان نهاده های دامی، ذرت و سویا را با نرخ ارز 3700 تومانی وارد می کنند اما آن را با قیمت 6 هزار تومان به مرغداران می دهند.

به گفته سیدی، شرکت پشتیبانی امور دام که اقدام به توزیع نهاده های دامی می کند، نرخ خود را حداکثر 25 درصد افزایش داده است؛ با این حال همین نهاده به مقدار مورد نیاز مرغداران توزیع نمی شود.

وی افزود: هر مرغداری به 100 تن نهاده دامی نیاز دارد اما به هر تولیدکننده حداکثر پنج تن می دهند؛ در حالی که اگر مرغها 24 ساعت بیشتر گرسنه بمانند، تلف می شوند.

این تولیدکننده، یکی دیگر از مشکلات کنونی مرغداران را اعتصاب روزهای اخیر کامیونداران اعلام کرد و گفت: این مساله سبب شده تا کامیونی برای حمل ذرت و سویا وجود نداشته باشد.

** نهاده های تولید شرکت پشتیبانی امور دام آماده تحویل است
در خصوص تامین ذرت و سویای مورد نیاز مرغداران که آنها نسبت به کمبود آن معترضند، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور دیروز تاکید کرد که نهاده های مورد نیاز صنعت طیور کشور تامین است و اکنون هیچ کمبودی برای تامین ذرت و کنجاله سویا نداریم.

ورناصری اعلام کرد که ورود شرکت پشتیبانی امور دام در بحث نهاده ها منجر به مناسب شدن قیمت این محصولات در بازار شده به طوری که اکنون قیمت هر کیلوگرم ذرت در بندر امام (ره) 1250 تومان و کنجاله سویا بین 2250 تا 2300 تومان است.

به گفته وی، شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلوگرم ذرت را با نرخ 1000 تومان و کنجاله سویا را 1850 تومان محاسبه با اعمال هزینه 100 تومانی بابت حمل هر کیلو، ذرت را با قیمت 1100 تومان و کنجاله سویا 1950 تومان در اختیار دامداران قرار می دهد که کمتر از قیمت آن در بندر است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور همچنین گفت که اکنون قیمت هرکیلوگرم ذرت در بازار 1050 تومان و کنجاله سویا نزدیک 2600 تومان است که با حضور دلالان با رقم های متفاوتی به فروش می رسد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
درست مانند بحرانهائی که تندروها برای خاتمی ایجاد کردند. ........
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین